باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

توسعه صادرات از حرف تا عمل / آیا موانع صادرات کاهش می‌یابد؟

صحبت از حمایت صادرات آسان است اما در عمل باید بستر و زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات نیز فراهم شود؛ امری که تنها در سایه توجه ویژه دولت امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ افزایش صادرات غیرنفتی به لحاظ ارزآوری که برای کشور دارد، توسعه و افزایش آن همواره مورد توجه مسئولان بوده است.

در این بین هر ساله با نزدیک شدن به روز ملی صادرات وعده‌های مسئولان برای حمایت از صادرکنندگان بیشتر می‌شود.
 
صادرات 23 میلیارد دلار کالا در نیمه نخست سا‌ل

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در شش ماهه نخست سال جاری 23 ميليارد و 669 ميليون دلار انواع كالا صادر و به ميزان 26 ميليارد و 21 ميليون دلار هم وارد كشورمان شد.

اين ارقام نشان می‌دهد كه صادرات غيرنفتي ايران در اين مدت 22.5 درصد و واردات كشورمان هم 29.54 درصد افزايش يافته است.

بنابراين گزارش، از مهمترين نكات در خصوص آمار تجارت خارجی ايران در نيمسال اول امسال علاوه بر رشد پايدار صادرات كشورمان می‌توان به افزايش متوسط قيمت هر تن كالای صادراتی اشاره كرد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 13 درصدی در ارزش دلاری داشته و حاكی از كاهش خام‌فروشی در صادرات ايران است.

اقلام عمده صادرات غيرنفتی در مدت ياد شده شامل پروپان مايع شده، متانول و بوتان مايع شده بوده و عمده‌ترين خريداران كالاهای صادراتی كشورمان هم به ترتيب چين، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده‌اند.
 
صادرات 3 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی

همچنین به گفته معاون وزیر صنعت در نیمه نخست سال رقم صادرات خدمات به 3 میلیارد دلار می‌رسد که با احتساب آن حجم تجارت خارجی بالغ بر 50 میلیارد دلار است.
 
افخمی راد با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی،‌ توریسم و ترانزیت گفت: البته تراز منفی وجود دارد که با تلاش صنعتگران امیدواریم در پایان سال شاهد تراز مثبت و مبادلات تجاری باشیم.
 
تصمیم‌گیری های مقطعی موثر در کاهش صادرات

نکته‌ای که همواره مورد تاکید مسئولان و فعالان بخش خصوصی بوده و هست وجود پتانسیل و ظرفیت‌های بالا جهت افزایش صادرات از وجود محصولات متنوع کشاورزی و باغی تا صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور است، امری که تنها در سایه وجود برنامه‌ای منظم و مدون محقق می‌شود.

تصمیم‌گیری‌های مقطعی، وضع عوارض یک شبه، نبود ثبات در قوانین مربوط به صادرات، مشکل در نقل و انتقال پول و همچنین مشکل در حمل و نقل کالا از بزرگ‌ترین مشکلات در  بحث صادرات است.

مسئولان همواره شعار حمایت از صادرات غیرنفتی را سر داده‌اند اما به گفته فعالان اقتصادی در عمل رد پایی از این موضوع نیست.

حال در آستانه روز ملی صادرات هجدهمین مراسم روز ملی صادارت در حالی برگزار می‌شود که رییس جمهور با اهداء لوح و تندیس صادرکنندگان نمونه ضمن تجلیل از تلاش‌های آنها در اعتلای اقتصاد کشور، اهمیت این روز ملی را خاطر نشان می‌کند.
 
اهمیت و جایگاه صادرات غیرنفتی در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور و حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم روز ملی صادرات، اهتمام دولت به امر صادرات غیرنفتی را نشان می‌دهد و به افزایش انگیزه دست‌اندرکاران، فعالان و صادرکنندگان این حوزه برای ادامه مسیر می‌انجامد.
 
توسعه صادرات غیرنفتی در حالی استراتژی اقتصادی دولت محسوب می‌شود که اقدامات دولت در یک سال گذشته رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی را در 6 ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد تا جایی که دکتر حسن روحانی در پنجمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با اشاره به رقم 50 میلیارد دلار صادرات و واردات غیرنفتی در 6 ماه نخست سال، این رقم را رقم چشمگیری در این حوزه خواند.

بر اساس این گزارش، صحبت از حمایت صادرات آسان است اما در عمل باید بستر و زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات نیز فراهم شود امری که تنها در سایه توجه ویژه دولت امکان پذیر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، توسعه ، غیرنفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار