یک روانشناس گفت: بازی‌های رایانه‌ای با توجه به این که سیستم مغزی کودکان، تفکیکی میان واقعیت و مجازی (غیرواقعی) قایل نمی‌شود، دنیایی واقعی برای آنان ساخته است.

 حسین عشایری پروفسور و روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان افزود: یکی از مسایل از نظر آسیب‌شناسیِ علمی، تفاوتِ بینِ واقعیتِ قابلِ لمس و مجازیِ غیرقابل لمس است، که بزرگسالان به دلیل داشتن تجربه، می‌توانند واقعیت و مجازی (غیرواقعی) را از هم تفکیک کنند.

وی ادامه داد: سیستم مغزی کودکان به دلیل نداشتن رشد و پختگی لازم، تفکیکی میانِ این دو قایل نمی‌شود، در نتیجه بازی‌های رایانه‌ای دنیایی واقعی از هدف‌ها و خواست‌های غیرواقعی برای کودکان و نوجوانان ساخته است.

عشایری اضافه کرد: اطلاعاتی که کودک جذب می‌کند باید دخل و تصرف شود، اما متأسفانه این اطلاعات بی هیچ پردازشی انباشته می‌شود، و این مسئله، تعارض ناشی از اختلال در پردازش را ایجاد می‌کند.

وی گفت: کودکان چیزهایی را که در بازی‌های رایانه‌ای می‌بینند، می‌خواهند ولی آن‌ها را غیرقابل دسترس می‌یابند. وی اشاره کرد: مجموع این تعارضات می‌تواند در شکل‌گیری و ساختار شخصیت تأثیرگذار باشد.

عشایری خاطرنشان کرد: باید از رایانه به جای منبعی برای انباشتن حافظه، به عنوان وسیله‌ای ابزاری استفاده کرد.

انتهای پیام/  
برچسب ها: بازی ، رایانه ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.