آیین زادروز هفتادوپنجمین سالگی "اکبر رادی" باحضور همکاران وی در تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته مراسم هفتادوپنجمین زادروز "اکبر رادی" باحضور هنرمندانی چون "هادی مرزبان"، "امید زندگانی"، "الیکا عبدالرزاقی"، "فریدون محرابی"، "ایوب آقاخانی"، "حسین مسافر آستانه"، "دانیال حکیمی"، "ایرج راد"، "صدرالدین شجره"، "محمد چرم شیر"، "حسین پارسایی"، "حمیدرضا نعیمی"، "بهاره رهنما" و "حسین طاهری" مدیر مرکز هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدا ضمن قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی "عطاالله کوپال" مدیرعامل بنیاد رادی به عنوان مجری برنامه بر روی سن آمد و در ابتدا از رئیس هیئت مدیره ی بنیاد رادی که همان "حمیده عنقا" همسر "اکبر رادی" دعوت کرد تا مطالبی را بگوید.

وی در ابتدا ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در سالن بخش کوتاهی از آخرین مصاحبه ی "اکبر رادی" را قرائت کرد تا شاید این مطالب برای جوان ترها مفید باشد.

"عطاالله کوپال" مدیر عامل بنیاد رادی پس از سخنان همسر "اکبر رادی" گفت: پس از مرگ "اکبر رادی" جمعی از شاگردان و دوست داران رادی دور هم جمع شدیم تا بنیادی را با عنوان بنیاد رادی بنا نهیم تا کارهای پژوهشی در آن انجام شود. تا آنجا که اطلاع دارم تا به امروز در ایران بنیادی به اسم یک نویسنده تشکیل نشده و اگر هم تشکیل شده در گذر زمان یا به چند شاخه تبدیل شده و یا کلا از هم پاشیده و تعطیل شده است اما این بنیاد امروز با همت مراکزی چون خانه ی هنرمندان، خانه ی تئاتر، انجمن نویسندگان، دانشکده ی هنرهای زیبا، دانشکده ی هنرومعماری و دیگر موسسات مربوط با فرهنگ و هنر و خصوصا ادبیات نمایشی سرپا مانده است که البته منظور از این موسسات، افراد حاضر در مکان ها است.

در ادامه "بهزاد صدیقی" مدیر داخلی و مسئول روابط عمومی بنیاد رادی درباره فعالیت های این بنیاد در طول این چند سال گفت: همان طور که می دانید بنیاد رادی تا به امروز موفق به اخذ مجوز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشده و در آخرین اخبار نیز هفته ی گذشته به وزارتخانه مراجعه کردیم که بازهم ایراداتی به اسناد و مدارک بنیاد گرفته شد که در حال حاضر درحال رفع اشکالات هستیم که امیدواریم این بار آخرین بار باشد.

وی ادامه داد: بنیاد رادی از آغاز فعالیت های خود تا به امروز دو دوره فعالیت نمایشنامه خوانی به صورت حرفه ای و کاملا جدی برگزار کرده و هم چنین در طی این سال ها سه دوره فعالیت پژوهشی رادی شناسی برگزار شده که جلد اول این دوره ها توسط نشر قطره منتشر و دو دوره ی بعدی هم در حال گفتگو با ناشرانی هستیم تا منتشر شوند.

صدیقی افزود: بنیاد رادی در ادامه ی برنامه ریزی‌هایی که در بحث رادی شناسی انجام داده تصمیم دارد در سال 94 چهارمین همایش ملی رادی شناسی را برگزار کند که شامل دو بخش پژوهشی و مسابقه ی نمایش نامه نویسی است که امیدواریم اتفاقی تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت های این سال ها جدا از فعالیت های نمایشنامه خوانی و پژوهشی بحث حوزه ی بین الملل و ترجمه ی آثار "اکبر رادی" بود که "فریندخت زاهدی" تعدادی از این آثار را که می شود ترجمه کرد و برای مردم جهان قابل درک است را انتخاب کرده که ترجمه ی دو نمایشنامه ی "اکبر رادی" نیز به پایان رسیده است.

بخش ترجمه و پژوهش عمده فعالیت های بنیاد رادی را در سال 94 تشکیل می دهد و امیدواریم در سال های آینده همکاری های سایر مراکز خصوصی و غیردولتی را جلب کنیم تا در بنیاد رادی تاثیرگذارتر و فعال تر باشیم.

"بهروز محمودی بختیاری" مدرس دانشگاه در ادامه ی جلسه بر روی سن آمد و گفت: امروز اگر فقط برای جشن تولد "اکبر رادی" دور هم جمع شده ایم باید در برنامه هایمان تجدید نظر کنیم اما وقتی از "اکبر رادی" صحبت می کنیم باید جور دیگری نگاه کنیم و به شکل دیگری برای وی تولد بگیریم. "اکبر رادی" باید بین ما ایرانی ها بزرگ شود نه اینکه رشد کند که از یک جهت وظیفه ی ما معلم ها است و از طرف دیگر این وظیفه بر گردن "هادی مرزبان" و امثال وی است. تئاتری ها در عمل ثابت کرده اند که به بزرگان خود ارج می نهند وما چنین کاری را باید برای "اکبر رادی" انجام دهیم.

وی افزود: البته تا وقتی ما ندانیم تا به امروز برای "اکبر رادی" چه کارهایی انجام شده نمی توانیم کاری انجام دهیم پس در ابتدا باید همه ی پژوهش های و کارهای اجرایی دور هم جمع شده و پس از آن خدماتی را برای رادی چه در زمینه ی پژوهشی و چه اجرایی انجام دهیم.

"عطاالله کوپال" مدیرعامل بنیاد رادی در ادامه گفت: بنیاد رادی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز هنرهای نمایشی و هرکسی که صدای ما را می شنود می گوید که "اکبر رادی" روز 10 مهر به دنیا آمد و ما خواستاریم که روز 10 مهر را به عنوان روز نمایشنامه نویسی ثبت شود.

در ادامه صحنه ی 3 نمایشنامه ی "آهسته با گل سرخ" باحضور "فریدون محرابی" و "ایوب آقاخانی" و دیگر بازیگران نمایشنامه خوانی شد.

در ادامه ی برنامه از برگزیدگانی توسط بنیاد رادی تجلیل شد.

"محمد چرم شیر" لوح تقدیر خود را از دستان "ایرج راد" گرفت و گفت: برخلاف همکارانم که در این چند سال فعالیت تئاتر می کنند من هیچ جایزه ای نگرفته ام و این اولین بار است که از من تقدیر می شود و جای خاصی در خانه ی ما دارد.

وی افزود: "اکبر رادی" خیلی زود از بین ما رفت و اگر بود ما قطعا نکات زیادی می آموختیم. بنده باور ندارم که کسی در نمایشنامه نویسی مدرن ایران از زیر شنل "اکبر رادی" بیرون نیامده باشد. نمایشنامه نویسی و نمایشنامه در ایران به وی مدیون است.

در ادامه از "هادی مرزبان" کارگردان آثار رادی تجلیل شد.

وی در ابتدا گفت: من برخلاف "محمد چرم شیر" که بچه بده بوده و هیچ وقت جایزه نگرفته، خیلی جایزه گرفتیم اما این لوح جای ویژه ای در خانه ی ما دارد. درباره ی نام نمایشنامه ی "تانگوی تخم مرغ داغ" باید بگویم که این کتاب نام خود را از یک کتاب دیگر در عهد پهلوی برگرفته اند که نام گونه ای از شکنجه ی ساواکی ها روی زندانی ها بود. در این دوره مرکز هنرهای نمایشی همه جا هنراه من بود و تا آخرین لحظه من را تنها نگذاشتند. در دوره ی اجرا فشار بر روی من بسیار زیاد بود و گاهی اوقات در پارکینگ در ماشین می نشستم و گریه می کردم.

وی در انتها گفت: من دیپورت شده از آن دنیا هستم و به همت دوستانم که آشنایان خیلی زیادی هم هستند و به کوری چشم دشمنان تا وقتی که هستم فقط رادی کار می کنم.

پس از مرزبان از "صدرالدین شجره" به عنوان اولین کسی که پس از انقلاب آثار رادی را نمایش رادیویی کرد تجلیل شد و گفت: همین را می توانم بگویم که هنرمند واقعا آهسته می سوزد هم چون خود رادی که آهسته سوخت.

و در انتهای برنامه "حسین طاهری" رئیس مرکز هنرهای نمایشی از "علیرضا پارسی" کارگردان رشتی که آثار "اکبر رادی" را در رشت روی صحنه برد تجلیل کرد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار