ترویج سبک زندگی غربی یکی از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای است که در این راستا هدفشان تضعیف باورها و اعتقادات دینی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی و علم جامعه‌شناسی و مردم شناسی است که اخیراً و در دهه اخیر بسیار مورد توجه عالمان علوم اجتماعی و مدیران فرهنگی قرار گرفته است و حالا باید با ترسیم یک نقشه جامعه سبک زندگی اسلامی – ایرانی و توجه ویژه به دستورات خداوند در کتاب آسمانی قرآن و با توجه به حساسیت‌های مقام معظم رهبری در این خصوص، جامعه را از پیمودن مسیر پرمخاطره‌ای که جز پیامدهای ناگوار و ترویج فرهنگ غلط غرب چیزی به همراه ندارد، باز داریم.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای فرهنگ غرب، تضعیف باورها و اعتقادات دینی است.

گرایش به فرهنگ غربی، مخصوصاً در بین جوانان باعث سست و کم‌رنگ شدن آنان به اعتقادات دینی و مذهبی می‌شود.

مقام معظم رهبری در همین خصوص می‌فرمایند: فرهنگ غربی سعی می‌کند جوانان مؤمن را از پای‌بندهای متعصبانه به ایمان (که همان چیزی است که یک تمدن را نگه می‌دارد) باز دارد، مانند همان کاری که قرن‌های گذشته در اندلس کردند، جوان‌ها را ریختند در عالم فساد و شهوت‌رانی.

در فرهنگ غرب، در قبال تضعیف باورهای دینی، معیارهای غربی را ارائه می‌کنند، که در آن، حساسیت در مقابل فرهنگ ملی، دینی و ارزشی سست می‌شود.

حضرت امام خمینی (ره) در خصوص فرهنگ می‌فرمایند: فرهنگ اساس ملت است.

اساساً فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت جامعه را تشکیل می‌دهد، بر این پایه، ایشان فرهنگ را بالاترین و والاترین عنصری می‌دانند که در موجودیت جامعه دخالت دارد و با اغراق، فرهنگ و هویت جامعه دچار آسیب جدی می‌شود و با ارتزاق فرهنگ مخالف هویت جامعه مستهلک شده و موجودیت خود را از دست می‌دهد.

سید پویان حسین‌پور، جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص پیامدهای زندگی غربی در فرهنگ ایرانی افزود: جامعه ایرانی دارای فرهنگی با قدمت چند هزار ساله است، ‌اعم از فرهنگ‌های ملی و کلان و خرده فرهنگ‌هایی که در کشور وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در صورت بی‌توجهی به فرهنگ‌های بومی و داخلی، آرام‌آرام جامعه دچار غرب‌زدگی شده و فرهنگ زندگی ایرانی حذف و منهدم می‌شود و با حذف فرهنگ یک ملت، عقبه هویتی آن نیز از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هویت ملی برگرفته از هویت آن جامعه است، گفت: وقتی ملتی هویت خود را از دست دهد دیگر آن ملت رو به نابودی می‌رود و خرده فرهنگ‌های یک ملت هم از بین می‌رود.

این جامعه‌شناس در خصوص خرده‌فرهنگ‌ها اظهار کرد: خرده فرهنگ عبارتست از فرهنگ‌های کوچکتری که درون فرهنگ اصلی جامعه وجود دارد و شکل‌های فرهنگ اصلی را داراست و همچنین این خرده فرهنگ هم یک فرهنگ مستقل محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتقادات ، دینی ، زندگی ، شبکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار