زنگنه با تاکید براینکه ایران از پذیرش پروژه های توسعه و پالایش نفت توسط شرکت های ژاپنی استقبال می کند. گفت: درها به روی شرکت های ژاپنی باز است و همه چیز بستگی به خودشان دارد ما آماده همکاری بلندمدت با ژاپن هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روزنامه روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در مصاحبه با این روزنامه گفت: برای ایران خیلی مهم است که قبل از اینکه تحریم ها برداشته شود با ‍ژاپن مذاکراتی را داشته باشد.

 زنگنه گفت:شرکت های خارجی بسیاری در حال ورود به ایران و مذاکره با ما هستند. اما ما با توجه به موضع خود تشخیص می دهیم توافق نهایی را با کدام کشور داشته باشیم . 

وزیر نفت ایران به ندرت مصاحبه با رسانه های ژاپنی را می پذیرد. وی با اعتماد به نفس نظر خود را در مورد یک توافق نهایی با شش قدرت بزرگ از جمله ایالات متحده برای حل و فصل بن بست بر سر برنامه هسته ای ایران تا مهلت نوامبر 24، و نیز انتظارات برای لغو تحریم های ایالات متحده و کشورهای اروپایی وجود دارد.

وزیر نفت ایران همچنین گفت در روزهای 22 و 23 فوریه سال آینده نشستی با شرکت های خارجی در لندن برگزار می شود که طی آن مدل جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی خواهد شد.

به گفته وی در نشست لندن اعلام خواهد شد که شرکت توسعه دهنده میادین نفت و گاز ایران می تواند در طول فعالیت های اکتشافی برای مدتی طولانی در آن میدان باقی بماند و همچنین میزان پرداخت به این شرکت بر پایه هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز اضافه برداشتی محاسبه خواهد شد. 

در جلسه لندن، وزیر نفت ایران درخصوص  بهره برداری از میدان گازی و نفتی  توضیحاتی خواهد داد که تاکیید بر قراردادهای بلند مدت است . هر بشکه برای بر تولید نفت و یا در هر متر مکعب برای گاز اضافی.

زنگنه گفت: در طول مدت قرارداد با شرکت های خارجی را به 15 تا 20 سال در مقایسه با 10 سال معمولی در حال حاضر افزایش یافته است.

"منظورم این است که اگر تولید را افزایش می دهد آنها را به پرداخت بیشتر و اگر تولید کاهش می یابد آنها کمتر خواهد شد، به همین دلیل است که  پیمانکار می تواند  بهترین خود را برای تولید بالاترین سطح ممکن از تولید در بهره برداری از این پروژه انجام دهد،" او اضافه شده است.
با توجه به سرمایه گذاری خارجی در توسعه نفت و گاز، زنگنه گفت کشورش به 150 تا 200 میلیارد دلار سرمایه در این بخش طی 10 سال آینده نیاز دارد.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام اثبات شده در جهان و بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

اما شرکت های خارجی از این کشور به دلیل تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر سر برنامه هسته ای خود را، و همچنین به عنوان قرارداد آنها احساس زیان می کنند  با این حال، شرکت های بزرگ نفتی اروپا انتظارات بالا برای از سرگیری تجارت نفتی با ایران دارند.

در طول مصاحبه، زنگنه همچنین تاکید کرد که تهران به طور فعال برای  توسعه میدان های نفت و پالایشگاه نفت پروژه توسط شرکت های ژاپنی با گفتن این که شرایط درها برای شرکت های ژاپنی باز است و آن است تا به آنها برنامه دارد.

ظاهرا با در نظر گرفتن شرکت های ژاپنی که از میدان نفتی آزادگان در جنوب ایران در سال 2010 کناره گیری کرد، زنگنه گفت: "ما آماده برای همکاری بلند مدت با ژاپن است."

"ما نیاز به یک همکاری طولانی مدت با ژاپن، و البته ژاپن نیز نیاز به همکاری های جدید و بلند مدت با ایران در نفت و گاز و پایین دست، بالادست. دارد که در این امر نیاز به مذاکره داریم .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار