همزمان با زادروز سهراب سپهری؛

انتشارات سروش کتاب" اطاق آبی" سهراب را منتشر کرد

انتشارات سروش به مناسبت زادروز سهراب سپهری کتاب "اطاق آبی" وی را منتشر و کتاب های " نقاشی ها و طرح های سهراب سپهری" نوشته پرویز سیار و " سهراب سپهری" تالیف حبیبه جعفریان را معرفی کرد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش؛ کتاب "اطاق آبی" آخرین نوشته سهراب سپهری ، شاعر نوپرداز و نقاش ایرانی است که چند سال پس از مرگ او منتشر شد.

این کتاب، که در واپسین سال های زندگی سپهری نوشته شده، دارای سه بخش مستقل "اطاق آبی"، "معلّم نقاشی ما" و "گفتگو با استاد" مربوط به سه دوره کودکی، جوانی و میان سالی سهراب سپهری است.

اطاق آبی یگانه بخشی است که تاریخ نگارش آن (5 آبان 1355) مشخص است و در مورد توصیف اطاقی است در انتهای باغ خانه ای که سپهری در دوران کودکی به آن علاقه فراوان داشت. سپهری ضمن توصیف دقیق اطاق، آن را مکانی نمادین و نمونه کوچک کیهان می داند و از درک چنین شباهت هایی لذت می برد.

در بخش دوم، نارسایی ها و کاستی های نظام آموزشی بیان می شود و در واقع خاطرات دوران مدرسه و کلاس درس را با زبانی ساده و طنزگونه نقد می کند و  در بخش سوم نیز دیدگاه های نویسنده درباره مکاتب نقاشی و تاریخچه نقاشی در ایران و ویژگی های هنر شرق و غرب و تفاوت های آنها بیان می شود. این کتاب با نمونه هایی از دست نوشته های نویسنده و چند طرح و عکس وی آراسته شده است که طبیعتا برای خواننده جذاب و گیراست.

چاپ دوازدهم کتاب "اطاق آبی" در 75 صفحه مصور با قیمت 45000 ریال و در شمارگان دو هزار نسخه از سوی انتشارات سروش برای علاقمندان منتشر شده است.

بنابراین گزارش؛ انتشارات سروش در راستای معرفی این شاعر بزرگ به جامعه ادبی کشور دو کتاب دیگر با نام های " نقاشی ها و طرح های سهراب سپهری" و " سهرای سپهری"را منتشر و معرفی می کند.

سهراب سپهری را غالباً و البته به درستی"شاعر" می شناسند نه نقاش. ولی او در قلمرو نقاشی نیز آثاری ماندگار بر جای گذاشته است که گواهی بر تشخّصی است که در بیان هنری خود از لحاظ ارائه قالب و مضمونی خاص به دست آورده بوده است.

اغلب هنرمندان در زندگی خود بیش از یک هنر را آزموده اند و عاقبت با یکی از آنها بیشتر مأنوس و در آن مسلّط شده اند. ولی تفاوت سپهری در این است که مضامین نقاشی و شعر او بسیار به هم نزدیک و می توان گفت شعر و نقاشی سپهری دو بعد یک روح اند.

کتاب " نقاشی ها و طرح های سهراب سپهری " مجموعه ای از کلیه آثار نقاشی و طرّاحی سهراب سپهری است که پس از درگذشت وی در نزد خانواده اش باقی مانده است. این آثار بسیارمتنوع اند و نمونه های گوناگونی از برخی دوره های مختلف نقاشی سپهری را نشان می دهند و این مجموعه در واقع گزارشی از کیفیت تحوّل نقاشی سپهری در دوره های خاص و کوشش های پیوسته او با هدف دستیابی به شکل های مختلف بیان تصویری است.

در تهیه و تنظیم این مجموعه سعی نشده است که گزینش و حذف و انتخابی در مواد تشکیل دهنده آن صورت بگیرد و کوشش فقط بر این بوده است که آثار تا حدّی رده بندی شوند. و اما در کتاب " سهراب سپری" مولف مروری جامعه و کوتاه به زندگی این شاعر بزرگ دارد و او را به زبانی ساده و روان برای مخاطب جوان خود معرفی می کند. این کتاب که در قطع جیبی تهیه شده است داستان زندگی سهراب سپهری از زمان تولد تا فوت مرور شده و مجموعه اشعار آن به خوانندگان معرفی می شود.

در بخشی از این کتاب آمده: سهراب سپهری (1307ـ 1359) شاعر و نقاش معاصر ایرانی اهل کاشان، پس از تحصیلات مقدماتی در زادگاهش به تهران آمد و بـه دانشکده هنرهای زیبـای دانشگاه تهران در رشته نقـاشی راه یافت. در آغاز به سرودن شعر در قالب‌های سنتی توجه نشان می داد، امّا بسیار زود به شعر نو روی آورد و پس از آزمون های متعدّد ادبی، سرانجام در صدای پای آب، مسافر، و حجم سبز به توفیقی چشمگیر دست یـافت.

در فضـای سیاسی ـ اجتماعی شعـر جدید فـارسی در دهه های 1330ـ1350، سپهری صدای کمابیش تک مانده ای است که به ارزش های ماوراء طبیعی و عرفانی و انسانی توجه نشان می دهد و او، برخلاف جریان حاکم بر زمان، رو سوی شرق دور دارد، نه غرب. مجموعه اشعارش، هشت کتاب، از سال 1356 تاکنون بارها چاپ شده است. او در سال 1359 بر اثر سرطان خون درگذشت.

علاقمندان برای تهیه این کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان مطهری، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

همچنین مرکز پخش پکتا ( نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۹۷۳۲۰۳ ( ۲۰ خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقمندان است.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: انتشارات ، سروش ، سهراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار