مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سه میلیون تن بار در سال از خط آهن گرگان – اینچه برون جابجا می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی راه‌اهن، محسن پورسید آقایی در حاشیه بازدید از این خط آهن به همراه نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی و شماری دیگر از مسوولان استانی و شهرستانی افزود: خط آهن گرگان – اینچه برون ظرفیت جابه جایی تا هشت میلیون تن بار را دارد که در صورت افزایش این ظرفیت، امکان برقی کردن این خط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در بخش مسافر این خط آهن نیز، تبادل قطار در برنامه است به طوری که مسافران قزاقستانی و ترکمنستانی پس از ورود به مرز ایران از طریق قطارهای ایران وارد کشور خواهند شد.

وی درباره اتصال این خط به مشهد گفت: استان گلستان از طریق خط آهن ساری، فیروزکوه و گرمسار به مشهد متصل است اما در نظر داریم مسیر جدید گرگان- گنبد را به سمت مشهد احداث کنیم.

به گفته پورسید آقایی، ساخت این طرح در صورت تامین اعتبار از طریق فاینانس و توافق با طرف چینی آغاز می شود ، در غیر این صورت به تعویض پیمانکار نیاز دارد.

وی طول مسیر جدید مشهد – گرگان را 600 کیلومتر اعلام کرد و افزود: به دلیل کوهستانی بودن مسیر و در صورت تامین منابع مالی آن از طریق فاینانس، ساخت این پروژه حدود پنج سال به طول می انجامد و در غیر اینصورت و با تامین اعتبار آن از طریق منابع دولتی، احداث پروژه طولانی تر خواهد شد.

پورسید آقایی اعلام کرد: به دلیل وجود برخی کمبودهای فنی، راه آهن گرگان – اینچه برون تا 20 روز آینده تکمیل نهایی می شود.

به گفته وی، تکمیل برخی از زیربناهای آن مانند پل های مسیر، ساماندهی روگذر و تقاطع ها و پخش بالاست پروژه را به نقطه ای می رساند که از نظر فنی کامل تر خواهد شد.

خط آهن گرگان – اینچه برون بخشی از راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به طول حدود 910 کیلومتر است که با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء در دست ساخت است.

حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است که راهگذر ریلی "شمال جنوب ” نیز نامیده می شود.

کارشناسان بخش حمل و نقل بین المللی معتقدند که با راه اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل ونقل بین المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار