بهره برداري رسمي از پروژه فراملي خط آهن گرگان- اينچه برون با حضور محمود احمدي نژاد و وزير راه و شهرسازي با رمز «يا مهدي» در محل سالن گمرك اينچه برون آغاز شد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، با بهره برداري از اين خط آهن، اتصال ريلي كشورهاي آسياي ميانه (كشورهاي حاشيه درياي خزر و CIS ) به آبهاي درياي عمان و خليج فارس از طريق جمهوري اسلامي ايران و در نهايت به كشورهاي آسياي شرقي و جنوب شرقي فراهم شده است.

جابه جايي چهار هزار مسافر و ترانزيت يك ميليون تن كالا از شمال به جنوب كشور و انتقال آنها به كشورهاي آسياي ميانه (GIS) و كشورهاي آسياي شرقي و جنوب شرقي از اهداف ديگر اجراي اين پروژه مي باشد.

خط آهن مهم و استراتژيك گرگان - اينچه برون از مهمترين خطوط ترانزيتي و پروژه هاي مهر ماندگار كشور بوده كه ساخت آن با توافق روساي جمهوري سه كشور قزاقستان، تركمنستان و ايران صورت گرفته است.

طول اين پروژه در مجموع سه كشور ايران، تركمنستان و قزاقستان حدود 960 كيلومتر است كه 80 كيلومتر آن در خاك ايران واقع شده و با ايستگاه هاي مجاور به 110 كيلومتر مي رسد.

براي احداث اين خط آهن، 13 پل بزرگ احداث شده و در طول مسير با توجه به باتلاقي بودن بخش‌هايي از بستر اجراي اين خط آهن، عمليات گسترده وسنگين زيرسازي صورت گرفته است.

با افتتاح اين خط آهن كه قابليت تردد قطارهاي مسافربري با سرعت 160 كيلومتر در ساعت و تردد قطارهاي باري با سرعت 120 كيلومتر در ساعت را دارا مي‌باشد امكان انتقال ساليانه 10 ميليون تن بار و بيش از 400 هزار مسافر از اين پروژه مقدور خواهد شد.

قرارداد اجرايي اين خط آهن در 24 اسفند 90 به صورت APC به قرارگاه خاتم الانبيا واگذار شد و از فروردين سال گذشته عمليات اجرايي آن آغاز شد.

مسير راه اهن اينچه برون به گرگان داراي يك دستگاه پل، 4 تقاطع غيرهمسطح و 4 ايستگاه اصلي و فرعي است و براي بهره برداري آن يكهزار و 300 ميليارد ريال اعتبار صرف شده است.

پروژه راه آهن گرگان- اينچه برون از روستاي قره تپه در محور يساقي – بندرتركمن در غرب شهرستان گرگان مركز استان گلستان، شروع شده و با حركت به سمت شرق كشور تا محل ايستگاه جديد گرگان ادامه مي يابد و پس از رسيدن به ايستگاه گرگان به سمت شمال اين استان تا مرز اينچه برون مي رود.

اين پروژه داراي دو ايستگاه تشكيلاتي در محدوده گرگان و اينچه برون و دو ايستگاه درجه 2 در محدوده قره تپه و پتروشيمي است.

با بهره برداري از اين خط آهن، اتصال ريلي كشورهاي آسياي ميانه (كشورهاي حاشيه درياي خزر و CIS ) به آبهاي درياي عمان و خليج فارس از طريق جمهوري اسلامي ايران و در نهايت به كشورهاي آسياي شرقي و جنوب شرقي برقرار مي شود.

اين مسير كوتاه ترين و كم هزينه ترين مسير حمل كالاهاي ترانزيتي و صادراتي ميان كشورهاي مسير، خاورميانه و شمال آفريقاست و سهم اقتصاد استان و كشور در تجارت جهاني با كشورهاي حاشيه درياي خزر و اقيانوس هند افزايش قابل ملاحظه اي مي يابد.

طول كل مسير اين خط ريلي حدود ۹۶۰ كيلومتر است كه از منطقه «اوزون» در كشور قزاقستان شروع شده و پس از عبور از ناحيه شرق درياي خزر به منطقه «بركت» در كشور تركمنستان مي رسد و در محدوده اترك در منطقه داشلي برون و اينچه برون، از خاك تركمنستان خارج مي شود.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار