گزارش کامل افتتاحیه جشنواره کودک؛

نورافشانی و حرف‌های پرامید در افتتاحیه جشنواره کودک

آئین افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران   به نقل از ستاد خبری جشنواره، افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا جعفری‌جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان، مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره، استاندار اصفهان، مسعود کرامتی، فریدون حسن پور، فریال بهزاد، غلامرضا آزادی، حسین محجوب، گوهر خیراندیش، آزاده اسماعیل خانی ، حسین یاری ، بهروز بقایی و چهره‌های مختلف سینمایی و فرهنگی و اهالی رسانه در میان شور و شعف کودکان اصفهانی در سالن کوثر آغاز شد.
 


بنا بر این گزارش، جشنواره پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن توسط یک نوجوان جشنواره رسما افتتاح شد. در ابتدای برنامه مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره توسط صبا راد به روی سن دعوت شد و با خوشامدگویی به میهمانان از زحمات همه دست اندرکارانی که سال‌ها در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کردند و جشنواره را به ۲۸ دوره رساندند تشکر کرد و گفت: اگر قدم‌های خوبی در جشنواره برداشته شده، من مدیون دوستانم در سال‌های گذشته هستم که در حوزه اندیشه، تولید و اکران با ظرفیت‌های موجود فضایی مناسب فراهم آوردند.
 
او در ادامه به سختی‌های تولید در سینمای کودک اشاره کرد و گفت: کار فرهنگی و تولید درحوزه کودک و نوجوان نیاز به کار شبانه روزی دارد. نسل جوانی  پیش رو داریم  که نسلی مستعد و پرسشگر است. آینده این کشور و نظام در گرو این نسل است و باید امروز بزرگان فرهنگ برای رشد و تعالی سرنوشت‌سازان آینده مملکت قدم بردارند. امیدوارم جشنواره مقدمه‌ای باشد برای تولید در بخش اندیشه، تکنیک و فنی سینما.  همین جا می‌خواهم اعلام کنم که ما تشکل خیرین سینمای کودک ونوجوان را راه می‌اندازیم و بستری مناسب برای رشد این نسل که بهترین نسل دنیا است فراهم می‌آوریم.
 
در بخش دیگری از مراسم مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان به روی سن آمد و سخنان خود را با توجه به جایگاه کودکان و نوجوانان در ساخت آینده کشور آغاز کرد و گفت: ۳۵ سال از انقلاب می‌گذرد و ما باید به نسل انقلاب توجه کنیم و دقت‌ نظر بیشتری در سبک زندگی و استعدادها و  ظرفیت‌هایی که وجود دارد، داشته باشیم. بچه‌ها سکانداران آینده این کشور هستند. باید تفکر تمدنی خودمان را در فیلمنامه‌ها تسری بدهیم  و مردم را با سینما آشتی بدهیم تا زمینه اعتلای جامعه فراهم شود.

 وی در خاتمه به علاقمندان به سینما در اصفهان نوید تولید ۱۰۰ فیلم کوتاه را داد و گفت: به جوانان اصفهانی که علاقه به سینما دارند این نوید را می دهم که سال آینده یک میلیارد تومان بودجه  برای فیلمنامه‌هایی که بچه‌های اصفهان ارایه دهند در نظر می‌گیریم. مشکل ما در سینما تولید و اعتماد متقابل بین سینما و مردم است و این روند به جریان خواهد افتاد. امسال شاهد ۵۰ فیلم بودیم که ۱۳ فیلم با دیگر فیلم ها رقابت می‌کنند، انشاءالله سال آینده شاهد ۱۰۰ فیلم از جوانان اصفهانی خواهیم بود.
 
بخشی از مراسم افتتاحیه به برگزیدگان بخش مواد تبلیغی گذشت و در ادامه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از شهرداری اصفهان به دلیل دغدغه مندی‌اش در حوزه فرهنگ و هنر تشکر کرد و گفت: خوشحالم شهرداری علاوه بر وظایف خطیرش در شهر در عرصفه فرهنگ و هنر نیز حاضر شده است و به روح و جان شهروندان می‌اندیشد. راه آشتی مردم با سینما ، سینمای کودک است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: سال گذشته سینما حال و وضع خوبی نداشت،  اما امروز خوشحالیم سینمای ایران از وضع قابل قبول برخوردار است.  سینماداران خرسند هستند و فروش سالن‌های سینما با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو است. سینما محل اجتماع خانواده هاست اگر به سینما به جایی برای اجتماع خانواده و تحکیم بنیان خانواده فکر کنیم، جایگاه سینمای کودک را در می‌یابیم. راه آشتی مردم با سینما سینمای کودک است که باید آن را تقویت کنیم.
 
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به صحبت‌ها و حمایت‌های شهردار اصفهان از تولید آثار کوتاه گفت: در همه جای دنیا شهرداری ها در مسایل فرهنگی ورود پیدا می‌کنند. خوشحالیم که شهرداری اصفهان بودجه‌ای را برای ساخت آثار کوتاه در نظر گرفته است. سازمان سینمایی همینجا اعلام آمادگی می‌کند که هر میزان شهرداری اصفهان بودجه برای تولید فیلم بلند سینمایی در نظر بگیرد، ما هم به همان میزان بودجه در نظر می‌گیریم تا سال آینده شاهد تولید فیلم بلند سینمایی در اصفهان باشیم.
 
ایوبی در خاتمه گفت: خوشحالم استان و شهر اصفهان حرف های فراوانی برای تاریخ و تمدن دارد، اصفهان شناسنامه فرهنگی و هنری ایران بزرگ و اسلامی است. سینمای کودک هم درصدر شهرتان جایگاه بلندی پیدا کرده است. مهمترین اتفاق مردم استان و مسئولان استان ،جشنواره را از آن خود می دانند و به جشنواره افتخار می کنند. ما هم می کوشیم مدیریت جشنواره را به خود شهر اصفهان که اهل فرهنگ و هنر هستند واگذار کنیم.
 



پس از اجرای موسیقی توسط کودکان به صورت سلو از نماینده کودکان غزه «محمد قروی» تقدیر شد و  پروانه زرین جشنواره توسط رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره به وی اهدا شد.

محمد  که احساسات بر او غلبه کرده بود و توان صحبت نداشت هم ضمن تشکر از مردم ایران گفت: همه ما با هم همکاری کنیم برای رویارویی با رژیم صهیونیستی. در میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها دیواری نصب شده است من نقاشی روی این دیوار کشیدم امیدوارم روزی این دیوارهای نژادپرستانه دیگر وجود نداشته باشد. مقاومت باسلاح نیست با نقاشی  و با هنر هم می توان مقاومت را  منتقل کرد تا اثرش را بگذارد.  
 
در پایان مراسم از حسین عرفانی، شهلا ناظریان، برادران خوشخرام، محمدعلی میاندار، حسن اکلیلی، هوشنگ حریرچیان، زنده‌یاد حسن سراج زاهدی، فریدون حسن‌پور، اسدالله اعلایی و سایر هنرمندانی که در این دوره از جشنواره در بخش بزرگداشت معرفی شدند تقدیر به عمل آمد و آئین افتتاحیه با نورافشانی گسترده‌ای در محوطه ورزشگاه ۲۲ بهمن به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار