معاون آموزشی وزارت بهداشت:

دانشکده‌های پرستاری باید فعالیت بیشتری کنند

ضیایی با اشاره به ضرورت تربیت کمک پرستار برای رفع کمبود نیروی پرستاری در کشور، گفت: بحث کیفی آموزش ها باید همسو با رشد کمی آن ارتقاء یابد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر ضیایی معاون آموزشی وزیر بهداشت در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این که در حال حاضر 55 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی بخش دولتی در سطح کشور خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه می دهند، افزود: در این دانشگاه ها قریب به 175 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی در حال تحصیل هستند و 10 هزار هیأت علمی نیز در این دانشگاه ها مشغول به تدریس می باشند.

وی با بیان این که طی سی سال اخیر توانستیم نیازهای کشور را در بخش تربیت نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان کشور برطرف و به سمت تولید مقالات و فناوری حرکت کنیم، ادامه داد:  در حال حاضر از نظر کمی و کیفی در وضعیت خوبی قرار داریم و در سال 25 هزار دانشجو، 3 هزار فوق تخصص و متخصص، 6 هزار دکتری حرفه ای، 6 هزار پرستار و دیگر رشته ها در این دانشگاه ها تحصیلی می کنند و این یک ظرفیت بزرگ برای کشوراست.

ضیایی در ادامه بیان کرد: بین نیروهایی که در کشور تربیت کردیم و در حال حاضر با کمبود مواجه هستیم، بحث پرستار است. 6 هزار پرستار با ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به 10 هزار می رسد که باز هم ما به شدت به پرستار نیازمند هستیم؛ چرا که بر اساس نُرم جهانی به ازای یک پزشک باید چهار پرستار وجود داشته باشد یعنی ظرفیت 5 هزار پزشک ما باید با ظرفیت 20 هزار پرستار باشد که در حال حاضر این گونه نیست و باید این موضوع را اصلاح کنیم.  از این رو باید دانشکده های پرستاری فعالیت بیش تری کنند و امکانات خودشان را در طمینه هیأت علمی، فضا و ... ارتقاء دهند.

وی با بیان این که در طرح تحول نظام سلامت به بکارگیری پرستاران و رفع نیازهای آن ها توجه شده است، اظهارکرد: در حال حاضر یکی از روش های میان بری که برای رفع کمبود نیروی پرستار می توان از آن استفاده کرد بحث تربیت کمک پرستار است که یک دوره یکساله به همت نظام پرستاری وزارت بهداشت برگزار می شود.که بتوانیم نیازهای پرستار و بهیار را برطرف کنیم. این افراد در بیمارستان ها ارائه خدمت می کنند و این امر کاردانی پرستاری را احیا می کند که در حال حاضر با مخالفت هایی رو به رو است؛ اما می توانیم کاردانی پرستار را به صورت بومی در اختیار مناطق قرار دهیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این که طرح های آموزشی یک شبه و یک روزه اتفاق نمی افتد؛ بلکه نتیجه آن ها را در چند سال آینده خواهیم دید، خاطرنشان کرد: پرستاران افراد اصلی تیم درمان هستند و حتماً باید رضایت آن ها حاصل شود تا بتوانند خدمات خوبی ارائه دهند. 
خدمات پرستاری جزو مشاغل سخت است و طبیعی است که در ازای خدمات مهمی که ارائه می شود، می بایست حقوق کافی دریافت و زندگی شان تأمین شود. ان شاء الله بتوانیم متناسب با خدماتی که ارائه می دهند، پرداختی به آن ها تعلق گیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.