در سال به طور متوسط ۴ هزار مرگ و میر ناشی از آلودگی در تهران داریم.

دکتر پیام آزاده، متخصص سرطان و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص ارتباط مستقیم آلودگی هوا با مرگ و میر اذعان داشت: به طور متوسط سالانه ۴ هزار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران داریم. در مورد ارتباط آلودگی هوا با سرطان متاسفانه در ایران آمار دقیقی وجود ندارد اما در دنیا آمارهای متعددی به خصوص در نیم قرن اخیر وجود دارد. 

آزاده تصریح کرد: بر اساس استناد موسسه سرطان‌شناسی (یارک) وابسته به سرطان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۰ تعداد دویست و سی هزار مرگ ناشی از سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا داریم که حدود ۶ درصد مرگ و میر‌های ناشی از سرطان ریه در دنیا شامل افرادی است که هیچ وقت سیگاری نبودند، چرا که در واقع ۸۹ درصد بیماری‌های ریه ارتباط مستقیم با دخانیات دارد. 

وی در ادامه با استناد به مقالات معتبر متعددی از جمله مونترال کانادا گفت: طبق آماری که داده شده، سرطان پروستات ناشی از آلودگی هوا نیز در جدول آمار‌ها اضافه شده است. 

این متخصص با اشاره به اینکه اولین سرطانی که با آلودگی هوا در ارتباط است، سرطان ریه را می‌توان نام برد، افزود: دومین سرطان که در دنیا ثابت شده، سرطان مثانه است. 

وی گفت: همچنین در مقالات دیگر افزایش سطح سرطان پوست و کلیه نشان داده شده که در مرحلهٔ دوم سرطان‌ها قرار می‌گیرد. 

پیام آزاده با بیان اینکه سرطان یک بیماری چند وجهی است که در طی زمان باید فاکتورهای متعددی روی فرد تاثیر بگذارد تا خود را نشان دهد، تاکید کرد: ۹۵ درصد ناشی از سبک زندگی، ‌ افزایش دخانیات، ‌ کم تحرکی و فست فود‌ها از جمله عوامل شیوع سرطان در ایران است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.