در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب؛

برنامه‌ریزی ستاد نانو برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله توسعه تا ۱۴۰۴

مطالعات کار‌شناسی و جلسات متعددی برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله صورت گرفته که برنامهٔ آن مدون شده است.

عماد احمدوند مدیر کارگروه ترویج و آموزش ستاد فناوری نانو و سردبیر ماهنامه فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به اتمام دوره برنامه 10 ساله توسعه فناوری نانو، آیا برای دوره جدید برنامه‌ریزی شده است؟ گفت: بله. مطالعات کار‌شناسی، جلسات موضوعی و نشست‌های مرتبط با سند اجرایی توسعه نانو تا ۱۴۰۴ از ابتدای امسال به صورت خیلی جدی و فشرده در حال اجراست. البته در نقشه جامع علمی کشور، تقریبا تکلیف فناوری نانو تا سال ۱۴۰۴ مشخص شده و اینطور هدفگذاری شده است که ما باید ۲ درصد از بازار جهانی این فناوری تا سال ۱۴۰۴ را به ایران اختصاص دهیم. 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به هدفگذاری افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴% تولید ناخالص داخلی، بودجه اختصاص یافته به فناوری نانو، چه فاصله‌ای با این رقم دارد گفت: من دوست ندارم منفی حرف بزنم اما متاسفانه بودجه اختصاص یافته به تحقیق و پژوهش در کشور وضع نامناسبی دارد. طبق برنامه پنجم توسعه بنا بوده که بودجه تحقیق و پژوهش با یک روند افزایشی تا پایان برنامه به ۳ درصد از GDP برسد. اما این رقم الان حدود ۶دهم درصد است یعنی حتی کمتر از یک درصد. 

وی در پایان عنوان کرد: وضع بودجه نانو هم بهتر از کل فضای علم و پژوهش نیست. الان حدود ۴درصد از تولیدات علوم نانوی جهان به ایران اختصاص دارد. با هدفگذاری کسب دو درصد از بازار دنیا، اگر بنا باشد در شرایط نسبتا برابر با دنیا رقابت کنیم، منطقی این است که ما هم لااقل معادل دو درصد از سرمایه‌گذاری دولتی دنیا، در نانو سرمایه‌گذاری کنیم. رقم فعلی سرمایه‌گذاری دولتی ما، چیزی حدود سالانه ۴۰ میلیارد تومان است که اگر با سرمایه‌گذاری دولتی دنیا یعنی سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار مقایسه کنیم، به نسبتِ حدود یک هزارم می‌رسیم. یعنی برای رسیدن به شرایط مطلوب از نظر بودجه، باید بودجه نانو بیشتر از ۶۰۰ میلیارد تومان باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.