دهخدایی، فدراسیون چوگان جزو فدراسیون‌هایی است که کمترین بودجه دولتی را دریافت می کند و اعتقاد ما بر این است این ورزش باید خودکفا شود.

حجت اله دهخدایی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بیان کرد: ابتدا رشته چوگان برای مردم باید معرفی شود و آن را بشناسند تا بتوانند این رشته احتیاجات خود را تامین کند و کاملا خود‌کفا شود اما با وضعیت کنونی چوگان نباید این انتظار را داشته باشیم.

وی در خصوص ثبت این رشته ورزشی به نام ایران افزود: 18 اسفند 91 کشور  آذربایجان تصمیم داشت پرونده جهانی چوگان  را به نام خودش ثبت کند و درخواست خود را به یونسکو ارائه داد تا در اجلاسی که خود آذربایجان میزبانش بود بررسی کند.

دبیر فدراسیون چوگان در ادامه بیان کرد: متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی ضعیف نماینده دائمی ما در یونسکو این خبر از طریق دوستان خارج از کشور اواخر شهریور به ما داده شد من به محض دریافت خبر رایزنی کردیم؛ دکتر ظریف شخصا به سفیر کشورمان در آذربایجان دستور پیگیری دادند.

دهخدایی گفت: سازمان میراث فرهنگی شب اعتراض را اعلام کرد، در مجموع این اعتراض‌ها آذربایجان از موضع خودش عقب نشینی کرد و یونسکو گفت ایران می تواند چوگان  جهانی را به نام خود ثبت کند، اما آذربایجان توانست بازی محلی با اسب قره باغ را به نام خود ثبت کند.

وی عنوان کرد: سلطانی رئیس میراث فرهنگی، طالبیان معاون و فرهاد نظری مدیر کل ثبت آثار معنوی قرار شد در سال 2016 چوگان جهانی به نام ایران ثبت شود.

دهخدایی تصریح کرد: به کمک شهرداری و میراث فرهنگی شهر قزوین 12 شهریور زمینی برای بازی چوگان در شهر قزوین  احداث شد در این زمین 400 سال قبل شاه عباس و شاه طهماسب چوگان بازی می کردند.

وی در خصوص رضایت از چوگان کشور افزود: اگر به گذشته چوگان از 300 سال گذشته تا الان نگاه کنیم راضی هستیم چرا که هم اکنون 7 زمین چوگان استاندارد، بیش از 25 تیم بازیکن و 150 ارس اسب آزموده چوگان داریم، از نظر تیمی راضی نیستیم چون حداقل هندیکاپ بازیکنان تیمی که ما باید داشته باشیم باید 14 باشد.

دهخدایی در پایان خاطر نشان کرد: کمتر کسی پیدا می شود از مردم کشورمان تا این بازی  را به خوبی بشناسد خواهشمندم رسانه ها، صدا و سیما، خبرنگاران اطلاع رسانی قوی داشته باشند تا ورزش کهن چوگان را بیشتر در بین کردم کشورمان رواج دهند.

انتهای پیام/
برچسب ها: چوگان ، دهخدایی ، خودکفایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک دوست
۱۶:۵۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
درود
لطفا از نمایندگان میراث فرهنگی / وزارت امور خارجه / و نماینده ایران در یونسکو هم مصاحبه فرمایید
آخرین اخبار