جان کربی گفت: آمریکا برای یک نبرد طولانی با داعش آماده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پس از اجرای بیش از دویست حمله علیه سوریه و عراق و همچنین موضع دیپلماتیک جهان علیه داعش و محکومیت آن در سازمان ملل متحد، اکنون شاهد هستیم که داعش باز هم می تواند در داخل عراق پیشروی داشته باشد. امروز دریافتیم که گروه داعش این هفته یک پایگاه در نزدیک فلوجه را تصرف کرد و حدود سیصد نظامی عراقی را کشت. اکنون پرسشی که مطرح می شود این است که آیا این حملات هوایی کارآمد بودند؟

سی ان ان این پرسش را از جان کربی دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون) پرسید.

جان کربی گفت:
حملات هوایی کارآمد هستند البته معنی این گفته این نیست که همه ی پیشروی های داعش فورا متوقف خواهند شد. صرفا نمی توان با حملات هوایی در این تلاش پیروز شد. ما در عراق خیلی دقیق بوده ایم و اهداف بسیار تاکتیکی را هدف حمله قرار دادیم و درجایی که می توانستیم جلوی پیشروی های داعش را گرفتیم. ما به نیروهای امنیتی عراق کمک کردیم که کنترل سد موصل را دوباره در دست بگیرند. تصویری که از عراق و نبرد با داعش وجود دارد ترکیبی درهم آمیخته است. ذکر این نکته ضروری است که هیچ کس در پنتاگون دچار خیالپردازی نشده است همه می دانند که این کار سخت خواهد بود. داعش هنوز کنترل بخش های زیادی از عراق را در دست دارد و همچنان علاقه مند است کنترل بخش های بیشتری از عراق را در دست داشته باشد.

مجری سی ان ان گفت:

من در یک هفته ی گذشته با هر کارشناس نظامی که صحبت کردم می گفت حملات هوایی یک جز از راهبرد محسوب می شود. باید در مقطعی اقدام به اعزام نیروهای زمینی کرد. شاید این نیروهای زمینی نیروهای آمریکایی نباشند اما شما در عرصه ی زمینی به کمک نیاز دارید. اگر شما نیروهای عراقی را دارید که قادر نیستند از یک پایگاه محافظت کنند درحالیکه فاصله ی این پایگاه تا بغداد پنجاه کیلومتر است آنگاه پرسش این است که شما در این نبرد چه کمکی را می توانید از این نیروها دریافت کنید؟

جان کربی گفت:

یکی از عللی که ما مشاوران خود را در کنار نیروهای امنیتی عراق قرار می دهیم همین است. ما می خواهیم شمار مشاوران نظامی خود را در سطوح بالا افزایش دهیم تا نیروهای عراقی صلاحیت و توانایی های بالاتری بدست آورند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. نیروهای امنیتی عراق گروههایی یکدست نیستند. برخی از یگان ها بهتر از یگان های دیگر هستند ما این مسئله را درک می کنیم.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسشی درباره ی سوریه گفت:

اهدافی که ما درسوریه مورد حمله قرار می دهیم ماهیت راهبردی دارند هدف از این حملات تعقیب کردن آن دسته از توانایی های داعش است که باعث می شود داعش دوام بیاورد. ما در این راهبرد این گونه توانایی ها را هدف قرار می دهیم. کاری که ما درسوریه می کنیم ضرورتا حملات تاکتیکی نیستند. به عبارتی دیگر حملات ما در سوریه برای حمایت از نیروهای زمینی نیست. هیچ نیروی زمینی در سوریه وجود ندارد جز شماری از مخالفان میانه روی سوری که با داعش نبرد می کنند اما این نیروهای مخالف نیز نیروهایی یکدست نیستند و در واقع در مقایسه با نیروهای امنیتی عراق از یکدستی کمتری برخوردارند. به همین علت است که ما اکنون برنامه ی آموزش و تجهیز نیروهای مخالف میانه روی سوری را داریم تا این نیروها به مهارتهای اساسی نظامی مسلط شوند.

مجری سی ان ان گفت:

چه بخشی از این عملیات در سوریه را شرکای عرب آمریکا برعهده دارند. جت های امارات عربی متحده و عربستان سعودی و دیگران جزو این شرکا هستند که ما هم به آنها اشاره کردیم.

سخنگوی پنتاگون گفت:

همین دیروز بود که بیش از نیمی از هواپیماهایی که علیه پالایشگاههای نفتی پرواز کردند هواپیماهای ائتلاف بودند.بیش از نیمی از مهماتی که ریخته شد بمب های نیروهای ائتلافی بود. هشتاد درصد از میزان بمبها و مواد انفجاری از هواپیماهای ائتلافی ریخته شدند. ما همراه این کشورها بودیم و از حمایت آنها تشکر می کنیم.

جان کربی درباره ی هرگونه جدول زمانی برای پایان یافتن حملات علیه داعش گفت:

ماهیت نظامی این راهبرد به مرور زمان تغییر خواهد کرد. ما امروز روی حملات هوایی علیه پالایشگاهها متمرکز شدیم و هفته ی آینده ممکن است عملیات نظامی کاملا متفاوت باشد. ما در پنتاگون خود را برای یک نبرد طولانی آماده می کنیم که چند سال طول می کشد. ما نمی دانیم چند سال طول می کشد؟ ما می خواهیم تهدید این گروه برای منطقه و سرزمین آمریکا را از بین ببریم.

مجری گفت:آمریکا مثل گذشته وارد جنگ شده است چرا باید این باراین حملات موفق باشند درحالیکه در گذشته موفق نبودند؟

سخنگوی پنتاگون گفت:

من این پرسش شما را که می گوئید در گذشته حملات کارآمد نبودند قبول ندارم. ما کارآمد بودیم. ما در سال دوهزار و یازده عراق را ترک کردیم. نیروهای عراقی برای مقابله با تهدید آماده بودند. دولت نوری المالکی از این مسئله بهره برداری نکرد و در آموزش نیروها خلا ایجاد شد. در افغانستان نیز که ما خود را برای پایان دادن به ماموریت رزمی آماده می کنیم می بینیم که نیروی امنیت ملی افغانستان بسیار توانا است . آنها توانستند دو انتخابات ملی در این کشور را تامین امنیت کنند و هر هفته بهتر عمل می کنند.ما با داعش مشغول نبرد هستیم همانطور که ما با القاعده هم نبرد داریم. ما برای یک نبرد طولانی آماده ایم اما نکته این است که کشورهای منطقه باید خودشان با داعش نبرد کنند. نیروهای زمینی که در اینجا اهمیت دارند نیروهای زمینی عراق هستند. در سوریه هم نیروهای زمینی که سوری باشند اهمیت دارد. موضوع به ما مربوط نمی شود بلکه به همه ی ما مربوط می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار