منیژه آرمین، نویسنده و استاد دانشگاه، در گفتگو با
خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، گفت: نویسندگان ما برای نشان دادن باورها و مسائل بومی کشور در بستری رئالیستی به مکتب رئالیسم جادویی روی آوردند.
وی ادامه داد: رئالیسم جادویی مکتبی تقلیدی نیست و باید از دل موضوع بیرون بیاید، هیچ نویسندهای با قصد و فکر قبلی از این مکتب تقلید نمیکند، چرا که در رئالیسم جادویی ابعاد پنهانی زمان، مکان و شخصیت انسان بررسی میشود.
وی افزود: رئالیسم جادویی قبل از تبدیل شدن به مکتبی ادبی در آمریکای لاتین در آثار نویسندگان سراسر جهان نشانههایی داشت، زیرا تقابل واقعیت و خیال همواره وجود داشته است.
آرمین بیان کرد: فرهنگ آمریکای لاتین از نظر برخی باورها به فرهنگ ایران بسیار نزدیک است. مثلاً رگههایی از آیینهای مذهبی و مسائل ماورالطبیعه در آمریکای لاتین هم وجود دارد، به همین خاطر ادبیات این دو کشور به یکدیگر نزدیک است.
وی اظهار داشت: نویسندهای که مقلد باشد، صاحب اثر خود نیست اما هستند نویسندگانی که از سبکها و دیگر نویسندگان تأثیر میپذیرند.
انتهای پیام/ اس