اصفهان/

كشيدن قليان را ساده نپنداريد

استاندار اصفهان گفت : با توجه به اينكه دريچه ورود به فضاي شوم مصرف مواد مخدر، قليان است؛ كشيدن آن نبايد ساده انگاشته شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، رسول زرگرپور در ششمين جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاري، اظهار داشت: با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري، مسئله مواد مخدر و شيوع مصرف آن به عنوان يكي از دغدغه هاي دولت مطرح است.

استاندار اصفهان افزود: سه نگراني عمده كه در حوزه مواد مخدر نياز به توجه و دقت نظر بيشتر دارد،‌عبارت از نرخ رشد ابتلا در خانم ها، شيوع مصرف در محيط هاي كار و دانشجويان و دانش آموزان است.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه استحكام بنيان خانواده بر بانوان استوار است، مسئله بالا بودن نرخ رشد ابتلا به مصرف مواد مخدر در خانم‌ها نسبت به آقايان بسيار نگران كننده است.

زرگرپور شيوع مصرف در محيط هاي كارگري را با توجه به مولد بودن اين نيروها، خطر ناك دانست و افزود: اين مسئله آسيب‌هاي جدي را به همراه خواهد داشت.

وي با اشاره به اينكه در خصوص مبارزه با مواد مخدر در حوزه دانش‌آموزان كارهاي خوبي انجام شده، توسعه آسيب‌هاي اجتماعي بويژه شيوع مصرف در محيط‌هاي دانش‌آموزي و دانشجويي را به عنوان يك چالش در پيش رو مطرح كرد.

مدير ارشد استان ادامه داد: در محيط هاي آموزشي ‌بيشتر از شيوع مصرف، نوع مواد مصرفي نگراني ايجاد نموده و به سمت مواد شيميايي آسيب زننده پيش مي رود.

وي خاطر نشان كرد: در دولت تدبير و اميد رويكرد مبارزه با مواد مخدر تغيير كرده و مبارزه اجتماعي، مشاركت مردم و سمن ها و همچنين تأكيد بر پيشگيري به عنوان يك اصل،‌ از محورهاي رويكرد دولت يازدهم است.

رسول زرگرپور تأكيد كرد: همانطور كه در مورد محيط‌هاي كار و آموزش و پرورش برنامه هايي را با رويكرد دولت انجام داديم، بايد در خصوص دانشگاه ها نيز برنامه هايي ‌در نظر گرفته شود تا نرخ رشد مصرف كاهش يابد.

وي يادآور شد: با توجه به اينكه مواد مخدر در دانشگاه‌ها بهترين سرمايه‌ها و مغزهاي كشور را تحت حمله قرار داده است، مبارزه با اين پديده شوم امري ضروري است.

استاندار اصفهان پيشنهاد داد: واحد مسئولي در دانشگاه ها تعريف شود كه وظيفه آن پيشگيري از مصرف مواد مخدر باشد.

وي همچنين مطرح كرد: افزايش فعاليت‌هاي فرهنگي، ايجاد مراكز مشاوره‌اي، ايجاد سمن يا انجمني براي رصد مواد مخدر در دانشگاه ها و برگزاري همايش‌ها و كارگاه‌ها با هماهنگي شوراي مواد مخدر مي تواند تأثيرگذار باشد.

زرگرپور خاطر نشان كرد: هدايت پايان نامه هاي دانشجويي به سمت اين موضوع مي تواند منابع تحقيقاتي و آماري خوبي توليد نمايد و شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر بايد براي پيشنهاد عناوين پايان نامه ها اقدام نمايد.

وي تصريح كرد: تحقق اين مسئله علاوه بر اينكه نتايج خوبي در اختيار خواهد گذاشت باعث مي شود كه طرح موضوع شده و اهميت آن محرز شود.

نماينده عالي دولت در استان اصفهان اذعان داشت: در صورتيكه مديريت دانشگاه ها بر موضوع مواد مخدر حساس تر شوند، راهكارهايي را در اين زمينه خواهند يافت و دانشجويان نيز متوجه اهميت موضوع خواهند شد.

وي بر شناسايي افراد معتاد تأكيد نمود و افزود: افراد معتاد خود عامل تشويق، تكثير و تحريك افراد شده و در صورتيكه شناسايي شده و تحت پوشش قرار گيرند،‌ سرايت اعتياد به ديگر افراد كنترل خواهد شد.

زرگرپور در پايان وجود افراد مصرف كننده، ضعف عملكرد در آموزش پيشگيرانه، ضعف گرايش معنوي، فقدان حمايت اجتماعي مناسب، توانايي نداشتن در برخورد با اختلالات رواني و محدوديت نداشتن مصرف مواد در محيط دانشگاه را از مهم‌ترين دلايل شيوع مصرف مواد مخدر در بين دانشجويان برشمرد.



انتهای پیام/ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.