یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اسکاتلندی‌ها قبل از این که به آرای عمومی بروند، در شبکه‌های مردمی و مجازی خود این همه پرسی را انجام داده بودند و اکثریت قاطع اسکاتلندی‌ها موافق استقلال بودند.

"حسین کنعانی‌مقدم" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد نتیجه همه پرسی اسکاتلند گفت: اسکاتلندی‌ها قبل از این که به آرای عمومی بروند، در شبکه‌های مردمی و مجازی خود این همه پرسی را انجام داده بودند و اکثریت قاطع اسکاتلندی‌ها موافق استقلال بودند، و حالا چگونه می‌شود که بعد از تهدیدهای انگلیس آرای شمارش شده توسط دولت انگلیس رای منفی را نشان می‌دهد.
 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: احتمالا دست کاری‌هایی در شمارش آرا شده و خود اسکاتلندی‌ها هم به دنبال اعتراض به آرای اخذ شده هستند.
 
وی افزود: با توجه به این که احزاب مخالف اعتراضات خود را اعلام کرده‌اند، معلوم نیست که چه اتفاقاتی در چند روز آینده برای اسکاتلند رخ دهد.
 
کنعانی‌مقدم با بیان پیشینه تاریخی استقلال طلبی اسکاتلندی‌ها گفت: هر گاه که آن‌ها خواستند مستقل بشوند، انگلیسی‌ها با تحریم‌های اقتصادی و اقدامات نظامی آنها را مورد تهدید قرار دادند.
 
وی با اشاره به این که سالیان زیادی است، انگلیسی‌ها به ساختار سیاسی و اجتماعی اسکاتلند رسوخ کرده‌اند، تاکید کرد: نوع تهدیدها و فشارها سبب شده است که با گذشت سالیان دراز اسکاتلندی‌ها نتوانند استقلال پیدا کنند.
 
این کارشناس سیاست خارجی با بیان این که رفراندوم را عمده احزاب مخالف دولت مرکزی انگلیس برپا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در عین حال این همه‌پرسی در اختیار خود انگلیسی‌ها بود و معلوم نیست که آن‌ها تا چه حد در شمارش آرای مردم  صداقت داشتند.  
 
وی افزود: اسکاتلندی‌ها می‌توانند اعتراض و گزارشات خود را به مجامع بین‌المللی بدهند، و احتمال دارد که ناظرین سازمان ملل در این خصوص اقدام کنند، ولی دولت انگلیس شدیدا مخالف هرگونه دخالت دیگران در امور انگلیس و مستعمرات آن‌ است.  
 
کنعانی‌مقدم اظهار داشت: در صورتی که مردم اسکاتلند بخواهند، وزارت خارجه می‌تواند موضوع تقلب در همه پرسی را پیگیری کند اما بعید به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها از استعمار اسکاتلند عقب نشینی کنند چون در ادامه آن ایرلند و استرالیا هم خواهان استقلال خواهند شد.  
وی در پایان گفت: وزارت خارجه می‌تواند در خصوص این که مردم اسکاتلند خواهان استقلال هستند، حق را به مردم بدهد و بگوید رای مردم باید لحاظ شود و نباید رای مردم از بین برود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار