امروز در تاریخ؛

از ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) تا شکست حصر آبادان

ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، درگذشت پدربزرگ سینمای ایران، آغاز به کار اولین راه آهن جهان، شکست حصر آبادان، روز جهانی جهانگردی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5 مهر 1393 خورشیدی برابر با 1 ذی الحجه 1435 هجری و 27 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ازدواج امیرالمؤمنین امام علی (ع) و حضرت فاطمه ی زهرا (س)(2 ق)
خواستگاران بسیاری از شخصیت‌های بزرگ صدر اسلام، حضرت زهرا (س) را برای همسری خود، از پیامبر اکرم (ص) خواستگاری کردند. اما پیامبر (ص) به هیچ یک از آن‌ها پاسخ مثبت نداد و از ایشان روی برمی‌گردانید. تا این که امام علی (ع) به محضر پیامبر (ص) آمد و خواستگاری نمود. پیامبر فرمود: یا علی! پیش از تو کسانی از فاطمه خواستگاری کرده‌اند و او در همه، اظهار کراهت کرده است.

اما تو منتظر باش تا برگردم. رسول اللَّه به اطاق حضرت زهرا رفت و فرمود: فاطمه جان، علی بن ابی‌طالب کسی است که قرابت و فضل و اسلام او را شناخته‌ای. من از پروردگارم خواسته‌ام، تو را به بهترین و محبوب‌ترین خلقش تزویج کند. حال، علی از تو خواستگاری می‌کند. نظرت چیست. فاطمه ساکت شد ولی روی برنگردانید و رسول اللَّه در قیافه‌ی فاطمه، نارضایتی احساس نکرد. آنگاه حضرت به پاخاست و فرمود: اللَّه اکبر. سکوت فاطمه حاکی از رضایت اوست. در این هنگام جبرئیل نازل شد و گفت: یا رسول اللَّه! فاطمه را به علی تزویج کن. خدا، فاطمه را برای علی و علی را برای فاطمه پسندیده است، آنگاه آن حضرت، فاطمه را به علی تزویج کرد. بعد از تهیه‌ی مقدمات، آن دو بزرگوار با هم ازدواج کردند. مهریه حضرت زهرا (س) 500 درهم بود که علی (ع) با نیمی از آن برای خانه جهاز خرید. پیامبر در این باره فرموده است: من فاطمه را به ازدواج علی (ع) در نیاوردم مگر آن هنگام که خدا، آن را به من فرمان داد. بدین ترتیب، نور به نور رسید و صدیقه‌ی طاهره به منزل حضرت علی (ع) قدم گذاشت تا از آن وصلت مبارک، دو سید جوانان اهل بهشت و زینَبین و پس از آنها ائمه‌ی اطهار و راهنمایان توحید، قدم به دنیا گذارند و ظلمت جهان را منور فرمایند.

اشغال قصر شیرین، غرب دزفول و مناطق اطراف توسط دشمن بعثی در آغاز جنگ (1359 ش)
در نخستین روز مهرماه سال 1359، نیروی زمینی عراق، با تعداد زیادی نیرو و ادوات جنگی، اقدام به پیشروی در خاک جمهوری اسلامی ایران نمود و قسمت اعظم نوار مرزی به ویژه در جبهه‌های میانی را به تصرف خود درآورد. در ادامه، قصر شیرین در محاصره تانک‌های دشمن قرار گرفت. نیروهای بعثی پس از دور زدن شهر و قطع ارتباط آن و کوبیدن شهر با گلوله‌های مستقیم تانک، وارد قصر شیرین شده و آن را نیز به اشغال خود درآوردند.

درگذشت محرم بسیم، پدربزرگ سینمای ایران (1392 ش)
محرم بسیم در سال 1299 در باکو متولد شد و فعالیت هنری خود را از تئاتر مدرسه شروع کرد. در سال 1317 فعالیت در سینما را آغاز کرد. محرم بسیم که عمر خود را در راه خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرد در 93 سالگی در گذشت. وی در فیلم هایی همچون سهراب، شبیخون، گلنار، می خواهم زنده بمانم و چندین فیلم سینمایی دیگر به ایفای نقش پرداخت.

تولد "ابن ابی الحدید" دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان (586 ق)
ابوحامد عبدالحمید بن محمد مداینی، معروف به ابن ابی‌الحدید معتزلی، از بزرگان علمای معتزله، فقیه، اصولی، حکیم، متکلم، شاعر و کاتب می‌باشد. شرح نهج البلاغه‌ی او که شهره‌ی عام و خاص است، حاکی از مودت و دوستی وی نسبت به امیرالمؤمنین (ع) و خانواده‌ی رسالت (ص) می‌باشد. این اثر از کتب مهم و معتبر ادبی، تاریخی و کلامی است و از همان زمان تالیفش شهرت یافته و محل مراجعه و استفاده‌ی دانشمندان قرار گرفته است. ابن ابی الحدید در مدائن به دنیا آمد و در سال 656 ق در هفتاد سالگی در بغداد وفات یافت. شرح یاقوت ابن نوبخت، شرح مُحَصّل فخر رازی و القصائدُ السَّبع فی مدحِ سیدنا علی (ع) از دیگر آثار اوست.

پیروزی ارتش آلمان علیه نظامیان شوروی در جریان جنگ جهانی دوم (1941 م)
در جریان پیشروی نیروهای آلمان نازی به خاک شوروی که از 22 ژوئن 1941 شروع شده بود، قوای شوروی در حالی که خسته بودند و مهمّاتشان رو به پایان بود، مورد حمله همه جانبه سربازان آلمانی قرار گرفتند. در این نبرد که در 27 سپتامبر 1941 م به پیروزی آلمانی منجر گردید، روس‌ها به شدت شکست خوردند. هم‌چنین بیش از 600 هزار تن از سربازان شوروی اسیر شدند و حدود 1200 تانک و 5400 توپِ شوروی از بین رفت یا توسط آلمان‌ها به غنیمت گرفته شد. آمار فراوان اسرای شوروی در جریان این نبرد، بزرگ‌ترین میزان اسیر در دوران جنگ جهانی دوم در هنگام پیکار را رقم زد. چندی بعد با فرا رسیدن فصل سرما و آغاز بارندگی در شوروی، نظامیان آلمانْ زمین گیر شده و حملات متقابل ارتش سرخ شوروی علیه آنها آغاز گردید.

آغاز عملیات بزرگ ثامن الائمه و شکست حصر آبادان (1360 ش)
به فرمان امام خمینی (ره)، رزمندگان دلیر اسلام، در عملیاتی سریع و هماهنگ علیه مواضع ارتش اشغالگر عراق، موفق به شکستن حلقه محاصره شهر آبادان شدند. این شهر از ابتدای جنگ تحمیلی به مدت حدود یک سال، در محاصره نیروهای نظامی عراق بود و به خاطر وجود استحکامات متعدد دشمن، شکست محاصره آن بسیار دشوار به نظر می‌رسید. اما رزمندگان اسلام در عملیات ثامن‌الائمه با رشادت، این محاصره را شکستند و اولین پیروزی بزرگ خود را در جنگ به ثبت رساندند. عملیات بزرگ ثامن‌الائمه با رمز نورانی "نصرُ من اللَّه و فتحٌ قریب" در جبهه جنوب و شمال آبادان در شرق رود کارون در وسعت 150 کیلومتر مربع از 5 مهر 1360، با هدف شکست حصر آبادان و با همکاری ارتش و سپاه انجام شد.

بدین ترتیب، اولین همکاری سپاه و ارتش در این عملیات و در مقیاس وسیع به منصه ظهور رسید و تحقق یافت. نتایج عملیات بزرگ ثامن الائمه: تلفات نیروی انسانی دشمن: 1800 نفر اسیر، 1500 تا 2000 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزادسازی 150 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی شامل دو جاده استراتژیک اهواز - آبادان و ماهشهر - آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 90 دستگاه انهدامی و 160 دستگاه اغتنامی، خودرو: 100 دستگاه انهدامی و 150 دستگاه اغتنامی و... .

انتخاب شهر "پکن" به عنوان پایتخت کشور جمهوری خلق چین (1949 م)
شهر پکن در چین یکی از شهرهای قدیمی است که سابقه آن به بیش از هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و سابقه پایتختی آن را می‌توان از سده‌های اولیه بعد از میلاد به حساب آورد. در قرن سیزدهم که مغول‌ها سرتاسر چین را تصرف کردند و سلسله یوآن را تأسیس نمودند، بخشی از این منطقه را خانبالق نامیده و به پایتختی برگزیدند اما در زمان سلسله مینگ، مرکزیت چین در پکن تثبیت گردید. این وضعیت تا اوائل قرن بیستم ادامه داشت و به دنبال اعلام حکومت جمهوری جدید توسط ملی‌گرایان حکومت ملی شهر نان‌کینگ را به پایتختی انتخاب نمودند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم و خروج ژاپن از چین، گروه‌های معارض داخلی شامل کمونیست‌ها و ملی‌گرایان رویاروی یک‌دیگر قرار گرفته و پس از شکست ملی‌گرایان و پناهنده شدن آن‌ها به تایوان، سرزمین گسترده چین به تصرف کمونیست‌ها درآمد و در 27 سپتامبر 1949 م در آستانه اعلام حکومت جمهوری خلق چین، شهر پکن به پایتختی برگزیده شد. شهر پر جمعیت و تاریخی پکن که در شرق چین قرار دارد، از مراکز بزرگ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور محسوب می‌شود. این شهر با حدود 11 میلیون نفر جمعیت دارای 2 قسمت است که بخش میانی آن به نام شهر ممنوعه محل سکونت پادشاهان قدیمی و از مراکز جذب توریست‌ها به شمار می‌رود.

آغاز سلطنت رسمی "پتر کبیر" امپراتور معروف روسیه (1689 م)
پتر کبیر، تزار بزرگ و معروف روسیه، در 12 مارس سال 1672 م در مسکو به دنیا آمد. در 29 آوریل 1782 به سلطنت رسید ولی نیابت سلطنت بر عهده خواهرش سوفی قرار گرفت. پس از آن که خواهرش به نیابت سلطنت رسید، او را به قریه‌ای در نزدیک مسکو فرستاد که این امر باعث تربیت روحی و اخلاقی پتر شد. خواهر پتر درصدد تقویت حکمرانی خود بر روسیه تا پایان عمر بود ولی از پتر شکست خورد و پتر پس از این واقعه در 27 سپتامبر سال 1689 م رسماً به سلطنت نشست. وی تصمیم گرفت تا مردم عقب مانده کشور خود را به سوی تمدن غربی، رهبری کند. بنابراین با یورش به امپراتوری عثمانی و دیگر کشورهای غرب، در اخذ و فراگیری فنون و مهارت‌های آنان تلاش نمود. او هم‌چنین تعداد زیادی از هنرمندان و صنعت گران کشورهای غرب را به روسیه آورد و آنان را به کار گمارد. هرچند در اواخر سلطنت پترکبیر، روسیه یکی از ممالک بزرگ و قدرت‌مند به شمار می‌رفت اما در اخلاق واقعی و صفات و روحیات ملی و طبیعی افراد، تغییر فوق‌العاده‌ای حاصل نشده بود. پتر کبیر سرانجام در 28 ژانویه سال 1725 م در 53 سالگی به مرض ذات‌الریه درگذشت و کاترین اول، همسر وی، به پادشاهی دست یافت.

آغاز به کار اولین راه آهن جهان در انگلستان (1825 م)
نخستین راه‌های ریلی با ریل‌های چوبی ساخته می‌شد و واگن‌های اسبی بر روی آن‌ها حرکت می‌کرد. در قرون هفده و هجده میلادی این قطارها برای حمل زغال سنگ و سنگ معدن به کار می‌رفت. در قرن هجدهم که مخترعان انگلیسی، فرانسوی و امریکایی مشغول آزمایش لوکوموتیوهای بخار شدند، ریل‌های چُدَنی جای‌گزین ریل‌های چوبی گردید. استفاده از ریل‌های چدنی، دامنه به کارگیری راه‌آهن را به کارهای غیرمعدنی نیز کشانید. با کشف نیروی بخار، نخستین راه آهن برای حمل مسافر و کالا که با نیروی بخار کار می‌کرد در 27 سپتامبر سال 1825 م در انگلستان به کار افتاد. راه آهن به سرعت در اروپا رواج یافت و کشورهای گوناگون از آن بهره بردند. راه آهن در حال حاضر یکی از راه‌های اصلی حمل و نقل کالا و مسافر است که سهم عمده‌ای در این جابجایی دارد.

امضای قرارداد "پولادین" میان دولت های متحد در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م)
قرارداد پولادین که به موجب آن سه پایتخت رم، برلین و توکیو به وسیله محوری به یک‌دیگر مربوط می‌شدند، در بحبوحه جنگ جهانی دوم، در 27 سپتامبر 1940 م میان دولت‌های آلمان نازی، ایتالیا و امپراتوری ژاپن امضا شد. از این‌رو، این سه دولت، در جنگ جهانی دوم به دول محور معروف شدند. حمله ژاپن به امریکا و ورود امریکا به جنگ جهانی دوم از پیامدهای این قرارداد بود.

روز جهانی جهانگردی (برابر با 27 سپتامبر)
جهانگردی در دنیای امروز، یکی از بهترین ابزارهای تبادل و تعامل فرهنگی است و سیاحت یا گشت و گذار در سرزمین‌های مختلف، از روش‌های موفق و گذران سالم اوقات فراغت می‌باشد. جهانگردی در واقع مجموعه‌ای از سیرو سفرها و سیاحت‌های داخلی و خارجی است که با اهداف و نیت‌های مختلف انجام می‌گیرد. جهانگرد کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند، مشروط بر این که مدت اقامت از بیست و چهار ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد و در فاصله‌ای کمتر از هفتاد کیلومتر انجام نگیرد. در ایران، مسأله جهانگردی با نگرش جدید از سال 1317 ش مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار در وزارت کشور، اداره‌ای تحت عنوان امور جهانگردی، سازمان یافت. در سال 1320، این اداره به شورای عالی جهانگردی تغییر نام داد و در سال 1342، سازمان جلب سیاحان، تصویب و کار خود را شروع کرد. در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، زیر نظر رئیس جمهور متولی این امر می‌باشد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار