مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛سوره 27. نمل آیه 17
وَحُشِرَ لِسُلَیمَنَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیرِ فَهُمْ یوزَعُونَ
و برای سلیمان، سپاهیانش از جنّ و انس و پرنده گردآمدند، پس از تشتّت و بینظمی بازداشته میشدند (تا در رکابش باشند).کلمهی «یُوزعون» از مادهی «وَزْع» (بر وزن جمع) به معنای بازداشتن است و هرگاه این تعبیر در مورد لشکر به کار رود به این معناست که برای جلوگیری از پراکندگی نیروها، ابتدای لشکر را نگه میدارند تا بقیهی افراد به لشکر ملحق شوند. (تفسیر نمونه) «ایزاع» یعنی تقسیم حکیمانهی نیروها به صورتی که هر یک در جای خود قرار گیرند و در یک خط باشند. (لتحقیقفیکلماتالقرآن)جنّ و پرنده که در این آیه ذکر شده، از باب مثال است وگرنه باد و ابر و چیزهای دیگر نیز تحت فرمان سلیمان بود.قرآن کریم بارها از جنّ سخن به میان آورده و یکی از سورههای آن به همین نام است. در این جا به چند ویژگی آنها اشاره میکنیم:* جنّ، موجودی است باشعور ومخاطب پروردگار قرار میگیرد. «یامعشرالجنّ والانس»( انعام، 130)* بعضی از آنها مؤمن و بعضی کافرند. «و انّا منّا المسلمون»( جنّ، 14)، «و انّا منّا الصالحون و منّا دون ذلک»( جنّ، 11)* زن ومرد دارند، زاد وولد دارند وطبیعتاً شهوت دارند. «لمیَطمثهنّ اِنس قبلهم ولاجانّ»( الرحمن، 56)* برای سلیمان، غوّاصی و بنّایی میکردند. (برای توضیح بیشتر دربارهی جنّ، بنگرید به سورهی جنّ و قاموس قرآن، ج 2، ص 61 - 73) «والشّیاطین کل بنّاء و غوّاص»( ص، 37)* سلیمان از لشکریانش سان میدید. «و حُشِر لسلیمان جنوده»* انسان دارای قدرتی است که میتواند جنّ و پرنده را (به اذن خداوند) تحت فرمان خود درآورد. «و حُشِر لسلیمان جنوده من الجنّ والانس والطّیر»* برخی انبیا حکومت داشتند. «حشر لسلیمان جنوده»* جنّ میتواند به انسان کمک کند. «من الجنّ والانس»* ولایت انبیا تنها بر انسانها نیست. «من الجنّ والانس والطّیر»* نظم، در همه جا ارزشمند است ولی در لشکر و سپاه یک ضرورت و ارزش ویژه است. «فهم یوزعون»* تمرین وآموزش و آمادهباش، برای لشکر الهی یک ضرورت است. «و حُشر لسلیمان... یوزعون»* علم ودانش سلیمان وسیله ومقدّمهی دستیابی به آن همه امکانات وتسخیر نیروها شد. «و لقد آتینا داود وسلیمان... اوتینا من کل شیء... وحشر لسلیمان...»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید