اولين كارگاه فرزند پروري به همت شوراي اسلامي كار با حضور روانشناس باليني كودك و جمع زيادي از مادران شاغل در آسايشگاه کهریزک برگزار شد .


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ اولين كارگاه فرزند پروري با حضور جمع زيادي از مادران شاغل  به منظور افزايش سطح مهارتهاي والدين بر روش های فرزند پروري و تغيير نگرش آنها بر رفتار كودك ، به همت شوراي اسلامي كار در آسايشگاه  کهریزک برگزار شد .

دكتر اعظمي روانشناس بالینی کودک در اين نشست گفت :خانواده  به عنوان نخستين پايگاه در دنياي پيرامون ما در حال تغيير و تحول است که آموزش يكي از مهمترين ابزارها براي سازگاري با اين امر محسوب می شود.

وی ادامه داد: جامعه امروز ما داراي موانع و مشكلات متعددي است كه هر يك از ما به نوعي با آن مواجه هستيم  و می توان گفت  که ريشه بسياري از اين مشكلات در نحوه تربيت كودك نهاده شده است .

وي با اشاره به اینکه فرزندپروري مهارت و نیز علمی  است  كه نياز به آموزش دارد ، افزود: فرآيند پرورش با آگاهي به تمامي ابعاد سلامت ، رشد جسمي و شخصيتي ، ذهني و هيجان ، عاطفي و اجتماعي از نوزادي تا بزرگسالي است و در واقع فرزندپروري آگاهانه كليدي براي رشد روابط صميمي و بر پايه اعتماد در هر سني است .

وي با تاکید بر برخی باورهای اشتباه در والدین تصریح کرد: والدين گاهي اينگونه تصور مي كنند كه اين رفتار موقت و زودگذر است و یا او (فرزند) عمداً اين كارها را انجام می دهد و يا همه اين مشكلات تقصير من است .

اعظمی همچنين  با اشاره به شيوه هاي غلطي كه موجب افزايش رفتارهاي منفي در كودك مي شود اظهار داشت : عدم توجه به رفتارهاي مثبت، عدم ثبات در پاسخ به مشكلات رفتاري ،الگوبرداري از رفتار نامناسب والدين و الگوبرداري و يادگيري از همسالان از شیوهای غلط که موجب تشدید رفتارهای منفی در کودک میگردد.

وی ادامه داد : به جاي توجه به رفتارهاي مناسب و داراي بار منفي كودك ، به كارها و رفتارهاي خوب ومثبت  او بيشتر توجه شود ، تا با اينكار رفتارهاي منفي او بي اهميت و رفتارهاي خوب در نظرش مهمتر و با اهميت تر جلوه كند . همچنين تشويق و جايزه بايد مناسب که در خور رفتار و سن كودك باشد و اگر نه كم اثريابي تأثير خواهد بود و بايد از زياده روي پرهيز شود زيرا كه كودك فكر مي كند كار زيادي انجام داده است كه اصلاً مي توانست انجام ندهد .

وي به شيوه هاي تنبيه اشاره نمود وخاطر نشان کرد:محرومیت از وسيله خاص ، بي اعتنايي ( قطع توجه مثبت ) قهركردن ،  قطع فعاليت جاري و درخواست به سكوت و استفاده از اتاق خلوت ( اخراج كردن ) می تواند تنبیه ای مناسب برای کودکان باشد.

گفتني است در پايان صحبتهاي دكتر سعيد اعظمي استاد دانشگاه و مدرس دوره هاي آموزشي تخصصي كودكان ، جلسه پرسش و پاسخ نيز بين وي و شركت كنندگان برگزار گرديد كه دكتر اعظمي قول داد در جلسه آينده علاوه بر پربارتر شدن جلسات پرسش و پاسخ آن دسته از كسانيكه مي خواهند پاسخ محرمانه دريافت كنند بصورت مكتوب  موفق به اين كار شوند .



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار