مدیر اداره امور منابع آب زرندیه گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو، ممنوعیت حفر چاه عمیق، نیمه عمیق، احداث قنات و یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع آب در محدوده مطالعاتی زرندیه تا ۵ سال دیگر ممنوع است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران در زرندیه، با اشاره به اینکه سالانه حدود 180 میلیون مترمکعب آب در دشت زرندیه استحصال می شود، اظهار کرد: منابع آب این شهرستان با این روند برداشت هم اکنون با سالانه 3.37 میلیون مترمکعب کسری حجم مخزن مواجه است.
 
وی افزود: باید کمبود آب و خشکسالی در این شهرستان  را به عنوان واقعیت پذیرفت و تمام برنامه ریزی ها بر مبنای این واقعیت انجام شود.
 
مدیر اداره امور منابع آب زرندیه با تاکید بر این که خشکسالی های متوالی و برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی سبب افت سالانه حدود یک تا دو متر سطح آب های زیرزمینی دشت های زرندیه شده است، تصریح کرد: این امر سبب پیشروی آب های شور، افزایش شوری و نیز فرونشست زمین شده است.
 
محمدی با اشاره به اینکه خشکسالی یکی از پدیده های جوی است که بخش های مختلف محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: این پدیده یکی از بلایای طبیعی نامحسوس است که در نتیجه کمبود بارش در یک دوره زمانی و بطور معمول یک فصل یا بیشتر بروز می کند.
 
وی افزود: کاهش ذخایر آب سطحی شامل کاهش ذخایر مخازن سدها، خشک شدن چشمه ها و قنات ها، پیشروی بیابان، کاهش پوشش گیاهی، افت سطح آب زیرزمینی، خشک شدن مراتع، کاهش نفوذپذیری خاک، کاهش آب رودخانه ها و خالی شدن روستاها از دیگر پیامدهای خشکسالی است.
 
مدیر اداره امور منابع آب زرندیه تصریح کرد: نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل بهره برداری از چاه‌های آب کشاورزی، اصلاح الگوی کشت سنتی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز برخی از اقدامات در زرندیه برای پیشگیری از بحران آب است.
 
محمدی با اشاره به طرح ممنوعیت توسعه بهره برداری از منابع آب گفت: به سبب خشکسالی‌های متوالی در زرندیه طرح تمدید ممنوعیت توسعه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی این شهرستان در سال گذشته تمدید شد.
 
وی افزود: سطح آب سفره های زیرزمینی در دشت های این شهرستان در برخی مناطق سالانه بیش از 2 متر کاهش می یابد.
 
انتهای پیام/ز
منبع: تسنیم
برچسب ها: حفرچاه ، قنات ، آب ، زرندیه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.