نفت در هفته‌ای که سپری شد؛

هزینه 300 میلیون دلاری برای احداث پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای/محکومیت شرکت سفره گاز فرانسه در دادگاه بین المللی

بهره‌مندی 21 میلیون خانوار از نعمت گاز، احداث 8 پالایشگاه در سیراف،ركوردشكني در پيچيده ترين و سخت ترين بخش چاه هاي پارس جنوبي و صادرات بیش از 293 هزار تن محصول پلیمری به چین از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در صنعت نفت هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت نفت و گاز از بزرگترین صنایع در کشور است می تواند با برنامه ریزی جایگاه اررنده‌ای را در توسعه اقتصاد کشور ایفا کند.
 
براساس این گزارش صنعت نفت کشور در این هفته بزرگترین رویداد اقتصادی را با امضای تفاهم نامه مشترک اقتصادی و بازرگانی با کشور روسیه را پشت سرگذاشت.
 
بنابراین اخبار مهمی که در این صنعت در طول هفته گذشته منتشر شده بدین شرح است:

شرکت سفره گاز فرانسه با پیگیری حقوقی شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران در دادگاه بین المللی محکوم شد و ضمانتنامه ١٠ میلیون دلاری این شرکت ضبط و به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز شد.

با وجود اینکه چند ماهی است که بنزین با استاندارد روز اروپا یا همان یورو 4یا به قول متولیان و مسوولان شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، بنزین پاک در جایگاهای کلانشهر تهران، کرج و تبریز توزیع می شود. اما مسولان اداره کل محیط زیست خبر از توزیع بنزین پاک در اراک و تبریز از اوایل مهرماه خبر می دهند.

عضو هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات نفتی گفت: ایران پتانسیل های قوی برای توسعه تکنولوژی و فعالیت‌ها در عرصه های مختلف به ویژه در صنعت نفت و گاز را دارد بایستی با برنامه ریزی اصولی وارد صحنه بازارهای جهانی شود.

رئيس امور مهندسي مديريت گازرساني شرکت ملي گاز ايران گفت: بیش از 21 ميليون و 600 هزار خانوار در کشور از نعمت گاز طبيعی برخوردار شدند.

اعتبار احداث خطوط سراسری ششم، نهم و یازدهم سراسری با دستور وزیر نفت به عنوان خطوط صادراتی گاز، از منابع بخش بالادستی صنعت نفت تامین اعتبار می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه برای احداث 8 پالایشگاه میعانات گازی در سیراف پارس جنوبی هر کدام 300 میلیون دلاری هزینه برآورد شده است گفت: تاکنون 54 شرکت اعلام آمادگی کردند که بزودی نتایج نهایی متقاضیان اعلام می شود.

واردات نفت ترکیه از ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی 8 درصد کاهش یافت و به 2.581 میلیون تن رسید.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضای تفاهم نامه همکاری شرکت ایدرو و شرکت روسی راش بودماش اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی فعال‌تر از سایر بخش‌ها توانست تحریم‌ها را دور بزند چرا که این بخش انگیزه بیشتری برای توسعه فعالیت‌ها و سرمایه گذاری با کشورهای خارجی دارد.

اتمام مطالعات چهار ميدان نفتي و گازي در فلات قاره

مديرعامل شركت نفت فلات قاره گفت: مطالعه ١٦ ميدان در شركت نفت فلات قاره با استفاده از مشاوران داخلي و خارجي و با نظارت كارشناسان اين شركت در حال انجام است كه از اين تعداد مطالعه چهار ميدان بلال گازي، رسالت، توسن و درود به پايان رسيده است.

خسروانی گفت: افزایش تولید پالایشگاههای کشور، مدیریت مصرف و ذخیره مناسب، واردات بنزین را از ١٠ میلیون لیتر پیش بینی شده به روزانه (بطور متوسط) ٤,٧ میلیون لیتر رساند.

شماري از مديران شركت حفاري شمال در سفر اخير رييس جمهور به قزاقستان رايزني هايي را براي حضور موثر و گسترده اين شركت در بازار صنعت بالادستي نفت منطقه آسياي ميانه انجام دادند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اجرای پروژه های اولویت دار صنعت گاز همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز از فازهای جدید پارس جنوبی خبر داد و گفت: در طی سالجاری حدود 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.


امام گفت: در حال حاضر ٣٣ هزار و ١٢٤ کیلومتر خط لوله انتقال گاز در کشور وجود دارد که این میزان در افق ١٤٠٤ به ٦١ هزار و ٤٥٧ کیلومتر می‌ رسد.


ابراهیمی، از رونمایی دستگاه کامپاند کاجران در نمایشگاه ایران پلاست 2014 خبر داد و گفت: این دستگاه برای نخستین بار در کشور ساخته شده است.


مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به اینکه ایران پلاست می تواند به یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت در سطح منطقه بدل شود گفت: ایران پلاست از منظر ما فرصت بازاریابی برای محصولات پتروشیمیایی نیست و بلکه شرکت های پتروشیمی با هدف تعامل با مشتریان داخلی و شناسایی بازارهای هدف صادراتی در آن حضور دارند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: برای حضور در نمایشگاه ترکمنستان کمیته صادرات خدمات فنی و مهندسی برای ترکمنستان قرار است تشکیل شود و تا بیزنس پلان برای ترکمنستان تهیه شود حضور در این بازار صرفا فروش کالا نیست بلکه فروش دانش فنی است.
ارزشیابی ١٧ شرکت سرمایه گذار داخلی و خارجی به منظور ارائه بسته های سرمایه گذاری به میزان ١٥ میلیارد دلار در صنعت گاز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز گفت: در طول سال های گذشته توجه بیشتر شرکت های پتروشیمیایی بر تولید و حاشیه سود بیشتر متمرکز بوده و توسعه صنایع پایین‌دستی اولویت کلیدی مدیران بخش بالا دستی نبوده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از پایان فعالیت های مرتبط با راه اندازی شناور خلیج فارس طی چند هفته آینده خبرداد و گفت: این شناور بزودی در مدار عملیات قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت پخش‌فراورده‌های نفتی استان تهران گفت: بنزین پاک در جایگاه‌های استان تهران باید سبز باشد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه بازار ترکمستان فرصت مناسبی برای ارائه خدمات است گفت: هنوز ایجاد ارتباط برای اعتمادسازی چه از منظر تجاری و چه از نظر تخصصی، کیفیت و استاندارد کامل نیست باید آگاهانه و شناخت کامل وارد این بازار شد.

طالبی گفت: دستگاه سير كولاتور كه يكي از دستگاه هاي مورد نياز و استراتژيك در صنعت پالايش محسوب مي شود از سوي پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت ساخته و بومي سازي شد.

کاملی، از توافق اولیه با یک شرکت خصوصی برای صادرات برق خبرداد و گفت: در صورت هماهنگی با قوانین موجود، مشارکت شرکتهای خارجی در ساخت نیروگاه برای صادرات برق منعی ندارد.

مدير پيگيري پروژه هاي گروه پتروپارس گفت: با عزم ملي متخصصان و مهندسان ايراني ركورد سرعت حفاري در حفره بيست و چهار اينچ به عنوان پيچيده ترين و سخت ترين بخش چاه هاي پارس جنوبي شكسته شد.


اسلامی گفت: شرکت پالایش گاز خانگیران با پیشتازی در داخلی سازی قطعات مورد نیاز، برای ٢ هزار و ٢٠٠ قطعه، شناسنامه فنی ایجاد کرد.
مدیر بازرگانی پتروشیمی جم از تولید پلی اتیلن سنگین گرید کابل خبر داد و گفت: این شرکت برنامه ریزی های اولیه برای تولید گرید کابل را به پایان برده و در حال ارزیابی شرایط و کشش بازار است و نمایشگاه پلاست می تواند در نقش تسهیل گر این فرآیندها ظاهر شود.

در پي کاهش کمتر از حد انتظار ذخاير نفت خام آمريکا، تقويت ارزش دلار در برابر ديگر ارزها و نگراني ها در مورد تقاضا براي طلاي سياه، بهاي نفت شاخص آمريکا، وست تگزاس اينترمديت، در معاملات روز چهارشنبه کاهش يافت.

مدير عامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب گفت: بيش از ٨ هزار قلم قطعات كاربردي صنعت نفت با تلاش متخصصان شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب و با بهره گيري از توانمندي هاي سازندگان داخلي بومي سازي شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار