معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند:

سرریز شدن آب از سد گتوند برای اولین بار

پس از گذشت 37 ماه از آغاز عملیات آبگیری بلندترین سد خاکی کشور هم اکنون سد گتوند به میزان 4 میلیارد و 40 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ معنوی فر معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند در جریان بازدید از این سد و نیروگاه گفت: تابستان امسال به دلیل نیاز برقی نیروگاه‌های آبی بالادست این سد با تمام ظرفیت خود کار کرده و آب حاصل از خروج سدهای بالا دستی در مخزن سد گتوند جمع شده است. این امرموجب شده تا مخزن سد گتوندعلیا بیش از 80 درصد پرشود که چیزی حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: بیش از احداث این سد آب کارون به خلیج فارس وارد می‌شد که با توجه به احداث این سد علاوه برکنترل طغیانهای وسیع رودخانه‌ کارون آب آزاد شده به جای ورود به خلیج فارس برای تامین نیاز آب استان خوزستان استفاده می‌شود.
 
معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند با اشاره به اینکه سد گتوند بزرگترین مخزن بر روی کارون است افزود: حجم نهایی این سد 20 برابر سد امیر کبیر است که چیزی حدود 5.2 میلیارد مکعب می‌شود که با مدیریت‌های صورت گرفته بیش از 4 میلیارد متر مکعب آب در مخزن این سد ذخیره شده.  
 
وی تصریح کرد: شرایط موجود حاکی از آن است که پائیز خوبی در انتظار مصرف کنندگان پایین دست این سد وجود دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه میزان نمک آب سد گتوند در حدود 1000 است گفت: در پایین دست این سد با ورود سرشاخه‌های دیگر میزان شوری آب افزایش پیدا می‌کند که این امر نشان از عدم مدیریت صحیح در پایین دست سد است.
 
معنوی‌فر در ادامه گفت: با توجه به حجم آب ذخیره شده در مخزن این سد برای اولین بار دریچه‌های آن برای تصویه بخشی از آب موجود در این سدوبه منظور تامین آب اراضی کشاورزی باز خواهد شد.  
 
وی میزان فرار آب در این سد را متناسب با استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد.  
 
*سد گتوند در پیک مصرف تابستان  
 
سمندگانی مدیر امور مهندسی برق و مکانیک طرح گتوند علیا در ادامه گفت: از ابتدای سال تا کنون حدود 1200 گیگاوات ساعت انرژی توسط نیروگاه گتوند علیا تولید شده که کمک شایانی در پیک مصرف تابستان به شبکه برق کشور نموده است.  
 
وی افزود: ذخیره سازی بیش از 5 میلیارد متر مکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان همچنین تولید سالانه 4 هزار و 250 گیگاوات ساعت از اهداف این طرح بوده است.  
 
سمندگانی با اشاره به اینکه این نیروگاه از زمان راه‌اندازی تا کنون به میزان 4 هزارو 263 گیگابات ساعت برق تولید کرده است گفت: ارزش ریالی برق تولیدی این نیروگاه حدود 2هزار و 770 میلیارد ریال برآورد شده است.  
 
گفتنی است؛ این نیروگاه بیشترین میزان تولید انرژی را در میان نیروگاه‌های برق آبی کشور داراست.  
 
*منابع آلاینده‌های کارون در پایین دست سد گتوند عمده عامل کاهش کیفیت آب   
 
در ادامه داریوش محجوب مدیر امور مطالعات طرح گتوند علیا نیز در خصوص کیفیت آب سد گتوند گفت: یکی از انتقادات مخالفان سد سازی در رابطه با سد گتوند علیا عدم مطالعه در مورد سازنده گچ ساران است که با بررسی  مطالعات کارشناسی دقیق و متمرکز بر روی این موضوع برنامه‌ کنترل کیفی آب سد گتوند اولیا در قالب سه بخش راه‌‌کار کوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت مورد اجرا و تصمیم گیری قرار گرفت.  
 
معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند علیا با بیان اینکه احداث پتوی رسی بر روی رختنمون‌های نمک جهت هدایت آب‌های شور ورودی از سازند به کف مخزن از راه‌کارهای کوتاه مدت بوده است گفت: احداث آبگیرهایی در تراز متعدد جهت برداشت آب از لایه‌های مختلف راهکار میان مدت و احداث خط لوله آب کف مخزن به منظور انتقال جرم نمک از راهکارهای بلند مدت بوده است.  
 
وی تصریح کرد: با احداث سد گتوند علیا نه تنها مشکلی برای آب خروجی از سد ایجاد نشده بلکه شرایط کیفی آب در غیاث با سالهای قبل نیز بهبود پیدا کرده است.   
 
وی تاکید کرد: عمده ترین منابع آلاینده کارون در پایین دست این سد قرار داشته که با ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی همچنین پساب حوضچه‌های پرورش ماهی، کشت و صنعت نی‌شکر و زمین‌های کشاورزی وضعیت ناگواری برای کارون ایجاد شده است.  
 
*تملک اراضی سد گتوند طبق مسائل قانونی صورت گرفت  
 
 محتشم‌خانی مدیر حقوقی و تملک  اراضی طرح گتوند در خصوص بحث تملک املاک و زمینهای کشاورزی محدوده مخزن این سد نیز گفت: بر اساس طرحی که به تصویب استانداری خوزستان رسید شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان مجری سد گتوند علیا از پرداخت نقدی بهای مستحدثات به اهالی منطقه منع شده و در عوض از این شرکت خواسته شده تا با ایجاد زیر ساختهای تاسیساتی در چند نقطه محدوده احداث این سد به ایجاد شهرکهای جدید اقدام کنند.  
 
وی گفت: با توجه به مخالفت جدی مردم منطقه با طرح اسکان جایگزین و درخواست برای فروش املاک بحث مطرح شده میسر نشد و در نهایت با تعامل مردم و مسئولان محلی تملک اراضی و املاک صورت گرفت که بیش از 95 درصد مستحدثات به 75 درصد اراضی مزروعی متاثر دریاچه سد خریداری شده است.  
 
محتشم‌خانی افزود: تعداد منازل مسکونی واقع در مخزن سد 564 واحد بود که از این تعداد 415 واحد غیر ساکن و هم 49 واحد ساکن بودند.  
 
وی تاکید کرد: در بحث تملک اراضی طرح گتوند تلاشهای شرکت آب نیرو تنها در رابطه با عدم تمکین 22 نفر از اهالی روستای گلزاری، برآفتاب منطقه آب ماهیک شهرستان لالی از قانون بی‌نتیجه ماند که با استناد به مفاد 4 و 8 لایحه تملک این طرح وکارشناسی‌های صورت گرفته در اسفند سال 91 بهای قانونی تعیین شده املاک در فروردین سال 92 به صندوق اتحادیه ثبت اسناد و املاک شهرستان مسجد سلیمان تودیع شده و مالکین مثتنکف می‌توانند جهت دریافت بهای املاک خویش و انجام تشریفات قانونی مبلغ تودیع شده را دریافت نمایند.  
 به گزارش باشگاه خبرنگاران، سد گتوند علیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور در منتهی الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون در فاصله 380 کیلومتری از مصب رودخانه و در نزدیکی شهرستان گتوند و استان خوزستان اجرا شده این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر ساخته شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار