به گزارش
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،علاوه بر قرآن که برخلاف برخی باورها ، چشم زخم را جزو امور خرافی ندانسته و به نمونه های از آن اشاره می کند، در روایات نیز برای رهایی از چشم زخم «رقیه» یا همان دعای چشم زخم سفارش شده است.
در حدیثی آمده است اسماء بنت عمیس از پیامبر (ص) برای تهیه دعایی برای چشم زخم کسب تکلیف نمود و پیامبر فرمود: مانعی ندارد، اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زخم بود و در حدیث دیگری آمده است که امیرالمومنین (ع) فرمود: پیامبر برای امام حسن(ع) و امام حسین (ع) رقیه گرفت و این دعا را خواند: « اعیذ کما بکلمات الله التامات وأسمائه الحسنى کلها عامة من شر السامة والهامة ومن شر کل عین لامة ومن شر حاسد إذا حسد»؛
یعنی : شما را می سپارم به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هرچشم بد و حسود آنگاه که حسد ورزد. سپس پیامبر نگاهی به ما کرد و فرمود « حضرت ابراهیم (ع) این چنین برای اسماعیل و اسخاق (ع) تویذ کرد.»
امام علی (ع) نیز می فرماید: چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.(1)
چشم زخم واقعیت دارداین مطلب قابل انکار نیست که بعضى اجزاء غیر مرئى و لطیف از چشم هاى بد (و باصطلاح چشم هاى شور) جدا می شود و در طرف اثر می کند و این خاصیتى است که در بعضى از چشم ها است مانند خاصیت هایى که در چیزهاى دیگر وجود دارد .
قرآن با آیات « وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُواْ الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ ،و نزدیک بود کسانى که کفر ورزیدند، چون قرآن را شنیدند، تو را چشم بزنند و مىگویند: او دیوانه است. در حالى که آن قرآن جز مایه بیدارى براى جهانیان نیست، بر این موضوع صحه می گذارد.(2)
پیامبر (ص) در این باره می فرماید: «انّ العین حقّ و انّها تُدخل الجمل والثور التّنور» چشم زخم حق است و به قدرى کارساز است که شتر و گاو را داخل تنور مىکند. (3)
چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد. گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن کمالى تعجب مىکند و لذا در حدیث داریم که اگر از دوست خود چیزى دیدید که تعجب کردید، خدا را یاد کنید تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانى که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان دادهاند. (4)
و درباره تاثیر حسد نیز در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) امام رضا علیه السلام از پدر بزرگوارش و آن حضرت از آبای گرامش حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم ) روایت کرده اند که فرمودند :نزدیک است که حسد ( و در روایتی دیگر چشم زخم ) از قضا و قدر الهی سبقت گیرد.
برای رهایی از چشم زخم چه کنیم؟امام رضا علیه السلام در حدیثی تعبیر «العین حقٌّ» را درباره چشم زخم بکار برده و ضمن تأیید اصل چشم زخم توصیه هایی برای این موضوع دارند. (5)
از امام رضا علیه پرسیدند آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ ایشان فرمودند:آری ،هرگاه تو را چشم زنند،کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش .خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند.(6)
در حدیثی معمر بن خلاد می گوید: با امام رضا علیهالسلام دریکی از بازارهای خراسان بودم آن حضرت به من امر کرد که بوی خوش را (عطر) برای آن حضرت بخرم. پس هنگامی که آن را گرفتم با تعجب به آن نگاه کرد و به من فرمود: ای معمر به درستی که چشم زخم حق است! پس در رقعهای سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین و آیةالکرسی را بنویس و آن را داخل کوزه یا شیشهای در بسته قرار ده.
و در حدیثی دیگر که کلینی از امام رضا علیه السلام روایت کرده است، امام(ع) روشی را که برای دفع چشمزخم توصیه میشده ــ یعنی فرد چشمزن خود را شستشو دهد و سپس چشمخورده، خود را با آن آب شستشو کند ــ ناشایست خوانده و به جای آن، برخی اعمال دینی، مانند قرائت حمد و مُعَوِّذَتین، را سفارش کرده اند. (7)
پانوشتها:1. رک: نهج البلاغه، کلمات قصار، جمله 400
2. سوره قلم،آیه 51
3. بحار الانوار، ج63، ص 17
4. بحارالانوار، ج 95، ص 127
5. طبالائمة علیهمالسلام، ج1، ص121
6. مکارم الاخلاق ص 474
7. کلینی، الکافی، ج6، ص503.
?برای درمان آن تأثیرات [تاثیرات سحر و جادو] دعاهای حفظ خیلی خوب است. دعایی در تعقیبات نماز صبح ذکر شده است که امیرالمؤمنین علیه السلام آن را لیلة المبیت خواندند، خیلی دعای مجرّب و خوبی است:
أَصْبَحْتُ اللَّهُمَ مُعْتَصِماً بِذِمَامِک الْمَنِیعِ الَّذِی لَا یطَاوَلُ وَ لَا یحَاوَلُ مِنْ کلِ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ وَ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِک الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ فِی جُنَّةٍ مِنْ کلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ وَلَاءِ اهلبیت نَبِیک مُحْتَجِباً مِنْ کلِّ قَاصِدٍ لِی إِلَى أَذِیةٍ بِجِدَارٍ حَصِینٍ الْإِخْلَاصِ فِی الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّک بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِیهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِی مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَأَعِذْنِی اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ کُلِّ مَا أَتَّقِیهِ یا عَظِیمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِی عَنِّی بِبَدِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ. (مصباح المتهجّد، ج1، ص212.)
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
?گاهی بلایی که میخواهد سراغ انسان بیاید، انسان در معرض دید و توجّه فردی کوردل یا بدباطن قرار میگیرد. گاهی انسان به این دعاها [دعاهای مخصوص حفظ] که متوسّل میشود، از نظر و دید آن افراد، دور میشود؛ مثلا انسان به مهمانی رفته است؛ میشود فلانی لطمه بزند و میشود هم توجّهی نکند. این دعاها انسان را از حساسیّت بیرون می آورد و لطمهزننده به او لطمه نمی زند. این دعا مخصوصاً آیهی آخر آن (و جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ) باعث میشود انسان از کسی که بدنظر و بدچشم و بدخواه است، بهگونهای محصور و محدود شود که چشمش به زندگی انسان نیفتد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
?کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
?برای درمان آن تأثیرات [تاثیرات سحر و جادو] دعاهای حفظ خیلی خوب است. دعایی در تعقیبات نماز صبح ذکر شده است که امیرالمؤمنین علیه السلام آن را لیلة المبیت خواندند، خیلی دعای مجرّب و خوبی است:
أَصْبَحْتُ اللَّهُمَ مُعْتَصِماً بِذِمَامِک الْمَنِیعِ الَّذِی لَا یطَاوَلُ وَ لَا یحَاوَلُ مِنْ کلِ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ وَ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِک الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ فِی جُنَّةٍ مِنْ کلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ وَلَاءِ اهلبیت نَبِیک مُحْتَجِباً مِنْ کلِّ قَاصِدٍ لِی إِلَى أَذِیةٍ بِجِدَارٍ حَصِینٍ الْإِخْلَاصِ فِی الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّک بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِیهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِی مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَأَعِذْنِی اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ کُلِّ مَا أَتَّقِیهِ یا عَظِیمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِی عَنِّی بِبَدِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ. (مصباح المتهجّد، ج1، ص212.)
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
?گاهی بلایی که میخواهد سراغ انسان بیاید، انسان در معرض دید و توجّه فردی کوردل یا بدباطن قرار میگیرد. گاهی انسان به این دعاها [دعاهای مخصوص حفظ] که متوسّل میشود، از نظر و دید آن افراد، دور میشود؛ مثلا انسان به مهمانی رفته است؛ میشود فلانی لطمه بزند و میشود هم توجّهی نکند. این دعاها انسان را از حساسیّت بیرون می آورد و لطمهزننده به او لطمه نمی زند. این دعا مخصوصاً آیهی آخر آن (و جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ) باعث میشود انسان از کسی که بدنظر و بدچشم و بدخواه است، بهگونهای محصور و محدود شود که چشمش به زندگی انسان نیفتد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
?کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
?برای درمان آن تأثیرات [تاثیرات سحر و جادو] دعاهای حفظ خیلی خوب است. دعایی در تعقیبات نماز صبح ذکر شده است که امیرالمؤمنین علیه السلام آن را لیلة المبیت خواندند، خیلی دعای مجرّب و خوبی است:
أَصْبَحْتُ اللَّهُمَ مُعْتَصِماً بِذِمَامِک الْمَنِیعِ الَّذِی لَا یطَاوَلُ وَ لَا یحَاوَلُ مِنْ کلِ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ وَ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِک الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ فِی جُنَّةٍ مِنْ کلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ وَلَاءِ اهلبیت نَبِیک مُحْتَجِباً مِنْ کلِّ قَاصِدٍ لِی إِلَى أَذِیةٍ بِجِدَارٍ حَصِینٍ الْإِخْلَاصِ فِی الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّک بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِیهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِی مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَأَعِذْنِی اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ کُلِّ مَا أَتَّقِیهِ یا عَظِیمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِی عَنِّی بِبَدِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ. (مصباح المتهجّد، ج1، ص212.)
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
?گاهی بلایی که میخواهد سراغ انسان بیاید، انسان در معرض دید و توجّه فردی کوردل یا بدباطن قرار میگیرد. گاهی انسان به این دعاها [دعاهای مخصوص حفظ] که متوسّل میشود، از نظر و دید آن افراد، دور میشود؛ مثلا انسان به مهمانی رفته است؛ میشود فلانی لطمه بزند و میشود هم توجّهی نکند. این دعاها انسان را از حساسیّت بیرون می آورد و لطمهزننده به او لطمه نمی زند. این دعا مخصوصاً آیهی آخر آن (و جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ) باعث میشود انسان از کسی که بدنظر و بدچشم و بدخواه است، بهگونهای محصور و محدود شود که چشمش به زندگی انسان نیفتد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
?کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
معوذتین چیه ؟
حکمت ۳۹۲ نهج البلاغه (با نهج البلاغه فیض الاسلام ) در رابطه با چشم زخم و سحر است
شرح صوتی این حکمت تقدیم میشود
سحر ، عدوی و تطیر
نهج البلاغه حکمت ۳۹۲ - وَ قَالَ ع الْعَيْنُ حَقٌّ وَ الرُّقَى حَقٌّ وَ السِّحْرُ حَقٌّ- وَ الْفَأْلُ حَقٌّ وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ- وَ الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ
ترجمه : سحر و چشم زخم و فال نیک واقعیت دارد ، اما فال بد و عدوی خرافه است
عدوی یعنی چه ؟
مکانیسم عمل سحر و چشم زخم چگونه است ؟
راه چاره چیست ، چه باید کرد ؟
چند درصد سحر مشکل ساز میشود ؟
آیا میدانید سحر در بعضی کمتر تاثیر دارد ؟
من تو بستگان کسی رو میشناسم که خیلی زرنگه منظورم اینه که کل خانوادشون زرنگ و هماهنگن و هیچی به هیچکی نمیگن خیلی هم موفقن خیلی از نظر مالی بگیر تا سلامتی و شادی
اگه دوست داری زنگی بی دردسری داشته باشی سکوت کن و فقط حرف های ابتدایی رو به دیگران بزن بعد نتیجه رو ببین
اگه طرف متوجه بشه چشماش شوره .بخواد کنترلش کنه باید چیکار کنه؟
خیلی ها آه و نفرین میکنن .گناه اون آدمایی که چشمشون جیه؟
مگه نمیگن همه چی دست خداس
پس چطور باید کنترلش کنن
یه راه حل بزارین بگید چطور کنترلش کنن
یکی از دوستام چشماش شوره ، هر راهی برای کنترلش باشه انجام میده . از گریه و زاری خواب و خوراک نداره . بیچاره مونده چبکار کنه . خیلی سختی کشیده تو زندگیش
به جای این همه تفسیر و ایه اوردن واسه چشم زخم یه راه حل واسه کنترلش بزارین
هر چی گفتین حقیقته
فقط پناه بر خدا از شر چشم بد
هر چی گفتین حقیقته
فقط پناه بر خدا از شر چشم بد
برایم دعاکنیدای مومنان هروقت پیشرفتی میکنم چشم میخورم.بایدبی عرضه بمانم تاچشم نخورم ای خدااااا
اون چشم ابی با اون نگاه موزیانش
اون چشم ابی با اون نگاه موزیانش