به‌طور قطع احساس آرامش در هنگام وضع حمل عامل مهمی در داشتن زایمانی موفق و کم دغدغه است، به همین علت آشنایی با فضایی که نوزاد شما نخستین لحظه زندگی‌اش را در آن آغاز می‌کند، می‌تواند این حس را در شما تقویت کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،بارداری یکی از حساس‌ترین دوران‌ زندگی برای زنان است، نگرانی‌های مربوط به زایمان مانند انتخاب بیمارستان به‌ویژه در ماه‌ آخربارداری و نحوه تامین هزینه‌ها از جمله دغدغه‌هایی است که ذهن همسرانشان را به خود مشغول می‌کند. در اینجا سعی کرده‌ایم با ارایه برخی اطلاعات همچنین چند توصیه به رفع این نگرانی ها کمک کنیم.

 آشنایی با اتاق زایمان پیش از تولد فرزند

به‌طور قطع احساس آرامش در هنگام وضع حمل عامل مهمی در داشتن زایمانی موفق و کم دغدغه است، به همین علت آشنایی با فضایی که نوزاد شما نخستین لحظه زندگی‌اش را در آن آغاز می‌کند، می‌تواند این حس را در شما تقویت کند. بنابراین از پزشک خود بخواهید معرفی نامه ای برای شرکت در کلاس های آمادگی بارداری به شما بدهد تا در این  کلاس ها که در برخی از
بیمارستان ها برگزار می شود، حاضر شده و  ضمن آموختن ورزش‌ها و مراقبت های مربوط به این دوره، از نزدیک با محلی که فصل جدیدی را در زندگی شما رقم خواهد زد، آشنا شوید.
 
 کارکنان بخش زایمان را بشناسید

توصیه بعدی آشنایی با افرادی مانند ماما و پرستاران است که در بخش زنان و زایمان از شما مراقبت خواهند کرد.
 
 پزشک‌تان را  زود تغییر دهید

اگر قصد دارید پزشک خود را به دلایلی تغییر دهید، بهتر است قبل از رسیدن به ماه پایانی بارداری تحقیقات لازم را در این‌باره انجام دهید، البته نگران نباشید، فقط باید تمامی آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های انجام شده به‌عبارتی پرونده خود را نزد پزشک جدید ببرید.
 
 مامای خصوصی

درصورتی که تمایل داریدعلاوه بر پزشکی که تحت نظر وی قرار دارید، فردی که دانش کافی درباره بارداری و زایمان داشته باشد شما را در طول 9ماه همراهی کند، می‌توانید با مشورت پزشک خود یا مراجعه به متخصص مامایی از وی بخواهید در این زمینه به شما تا لحظه تولد فرزندتان کمک کند، البته برای این کار باید مبلغی نیز بپردازید. به عنوان مثال در صورتی که درد وضع حمل داشته باشید، این فرد می تواند برای تسریع در این روند و بهتر شدن شرایط زایمان با دادن برخی نرمش ها و سایر مواردی که موجب خواهند شد راحت تر نوزاد تان به دنیا بیاید، شما را یاری کن.
 
 خصوصی یا دولتی؟

ابتدا جمع و تفریق، شاید هم ضرب و تقسیم کنید تا توازنی میان آنچه می خواهید هزینه کنید و نوع بیمارستانی که انتخاب خواهید کرد، مشخص شود. به طور نمونه مدت بستری در بیمارستان، تعداد تخت های اتاق، دستمزد پزشکان و ... تعیین کننده هزینه‌ای است که باید برای زایمان در یک بیمارستان بپردازید. این درحالی است که زایمان در بیمارستان‌هایی که تحت کامل پوشش بیمه‌ای شما هستند، مانند مراکز تامین اجتماعی برای بیمه شدگان آن هزینه بسیار کمی خواهد داشت. البته در طرح توحل نظام سلامت زایمان طبیعی رایگان شده است. همچنین در صورتی که فرد تحت پوشش بیمه نباشد، باید به طور میانگین حدود 20 میلیون ریال برای انجام عمل سزارین و حدود پنج میلیون ریال برای زایمان طبیعی بپردازد. این رقم  در یک بیمارستان با بیمه تامین اجتماعی به طور قطع کمتر خواهد بود که البته با توجه به نوع خدمات ارایه شده تا حدی تغییر می کند. به طور متوسط این رقم در بیمارستان های خصوصی درجه یک برای زایمان طبیعی در صورت داشتن بیمه تکمیلی کمتر از بیست میلیون ریال و بدون برخورداری از بیمه حدود سی میلیون ریال است. برای انجام عمل سزارین  نیز با بیمه تکمیلی این رقم کمی بیش از این است که بستگی به خدمات و امکانات مرکز درمانی انتخابی شما دارد. البته رقم نهایی با توجه به تمایل والدین برای استفاده از خدمات اضافه در هنگام وضع حمل تا حدودی تغییر می‌کند. مانند حضور همسر هنگام زایمان و ... . به عنوان مثال در مراکز خصوصی والدین می توانند در صورت تمایل لحظ به دنیا آمدن فرزند خود را با دوربین ثبت کنند برای انجام این کار باید هزینه ای به صورت جداگانه بپردازند.
 
 سایر هزینه های احتمالی

اگر نوزاد شما نارس به دنیا بیاید باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری شود. مبلغی که باید پرداخته شود در صورت داشتن بیمه در مراکز دولتی 800هزار ریال و بدون برخورداری از بیمه رقمی در حدود سه میلیون ریال در هرشب است. اما این رقم در بیمارستان‌های خصوصی به بیش از 10میلیون ریال می‌رسد. نگهداری نوزاد در دستگاه انکباتور برای حفظ دمای بدن یا رفع کبودی هم در مراکز دولتی  800هزار ریال و در بیمارستان‌های خصوصی حدود سه میلیون ریال هزینه دارد.هزینه دستگاه فتوتراپی برای نوزاد مبتلا به زردی در بیمارستان دولتی حدود دویست هزار ریال و در مراکز خصوصی، بیش از دومیلیون و پانصد هزار ریال در هر شب خواهد بود.
 
 بیمه ها چه نقشی دارند؟

اگر تحت پوشش بیمه قراردارید، بهتر است از نخستین ماه بارداری اسامی بیمارستان‌هایی را تهیه کنید که با شرکت بیمه‌ای‌تان همکاری دارند و می‌توانند تمامی یا بخشی از مبلغ مورد نیاز را تامین کنند. البته امروزه بیشتر مراکز اداری و سازمان‌ها نیروهای خود و افراد تحت سرپرستی‌شان را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌دهند. در این شرایط با توجه به سقفی که اداره یا سازمان مربوط با شرکت بیمه ای طرف قرار داد به توافق رسیده‌است، این هزینه‌ها تامین خواهد شد. به طور نمونه برخی مراکز با توجه به تعریف و توافقات انجام شده حدود 80 درصد هزینه مربوط به زایمان را می‌پردازند و برخی نیز فقط 10میلیون ریال را تقبل می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در بیمارستان تحت پوشش بیمه تکمیلی خود زایمان داشته باشید این هزینه ها محاسبه شده و شمافقط باید بقیه مبلغ را به بیمارستان بپردازید، درصورتی که در سایر مراکز نوزاد خود را به دنیا بیاورید، باید هزینه زایمان را پرداخته و با مراجعه به شرکت بیمه‌ای و ارایه مدارک مورد نیاز رقمی را که از سوی این شرکت پرداخت می‌شود دریافت کنید./حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار