توفیقی با اشاره به اینکه اکثر سازندگان در مسیر ورود به بازار و تجاری سازی تکنولوژی با موانع مواجه هستند گفت: پیش از اینکه مشکل توسعه ای داشته باشند، ورود به عرصه بازار نفت است، در حالیکه این موانع با کمترین توجه و نظر مسئولین ارشد به راحتی می تواند حل شده و زمینه را برای توسعه کسب و کار فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جعفر توفیقی رئیس ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز و ذغال سنگ در مراسم امضای تفاهم نامه بین این ستاد و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار داشت: صنعت نفت در حال حاضر پیشران توسعه اقتصادی کشور است که می تواند پیشران توسعه علم و فناوری باشد. علی رغم تمام سرمایه گذاری یک صد ساله در صنعت نفت، متاسفانه هنوز از نظر توانمندی و تکنولوژی جایگاه مناسبی در دنیا پیدا نکرده است.
 
وی تصریح کرد: ارزش اقتصادی نفت و گاز رابطه مستقیم با تکنولوژی دارد، بنابراین بایستی در این زمینه توجه ویژه ای صورت گیرد، چرا که بزرگترین مزیت اقتصادی در دنیای امروز مهم نیست که منابع طبیعی از نظر جغرافیایی در کدام کشور باشد، تجربه صنعت نفت در دنیا رو به افزایش است، در حالیکه در ایران کمتر به آن پرداخته شده است.
 
توفیقی با اشاره به اینکه ستاد فناوری و نوآوری نفت و گاز در این اواخر که تشکیل شد اظهار داشت: این ستاد سعی دارد موانع موجود بر سر سازندگان تجهیزات صنعت نفت را برطرف سازد. امروز در دنیا نفت نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، باید تکنولوژی همسو با ارزش افزوده پیشرفت کند.
 
وی تاکید کرد: این ستاد آمادگی دارد در کنار وزارت نفت یک مشارکت و تعامل خوبی را در اجرای طرح های نفت و گاز و ذغال سنگ ، همچنین تجهیزات نفتی داشته باشد.
 
جعفری اظهار داشت: در گام نخست فعالیت این ستاد شناسایی موانع و کمبودهای این صنعت است. در گام دوم نیز ظرفیت های موجود از نظر تکنولوژی در صنعت را شناسایی کرده تا بتواند به این صنعت کمک کند.
 
رئیس ستاد توسعه فناوری در صنعت نفت گفت: همچنان که مسئول انجمن سازندگان تجهیزات نفتی اشاره کردند 600 شرکت طراح و سازنده در این انجمن فعالیت می کنند که سرمایه بسیار بزرگی برای کشور تلقی می شود، اما آنطور که باید و شاید در صنعت نفت از توانمندی های این سازندگان استفاده نمی شود، بیشتر به شرکت های خارجی بها داده می شود. بایستی اعتماد و باور برای سازندگان داخلی در بین مسئولان ایجاد شود.
 
وی تاکید کرد: تکیه گاه اصلی توانمندی داخلی ستاد توسعه فناوری و نوآوری است که این ظرفیت موجود سازندگان را به میدان بیاورد و از آنها حمایت های مادی و معنوی شود، چرا که این سازندگان بازیگران اصلی این صنعت به شمار می رود. باید به آنها بها داده شود.
 
توفیقی افزود: نقش اصلی این ستاد شناسایی موانع و اعمال سیاست های تشویقی و حمایتی (مادی و معنوی) است.
 
وی گفت: ما مصمم هستیم که با کمک انجمن سازندگان که تکیه گاه اصلی صنعت نفت می توانیم با شرکت های دانش بنیان مشارکت گسترده ای داشته باشیم تا آن مسیر را برای ورود به بازار تجاری سازی تکنولوژی و نیز توسعه تکنولوژی و فناوری فراهم سازیم.
 
رئیس ستاد توسعه فناوری در صنعت نفت اظهار داشت: متاسفانه اکثر سازندگان در مسیر ورود به بازار و تجاری سازی تکنولوژی با موانع مواجه هستند، پیش از اینکه مشکل توسعه ای داشته باشند، ورود به بازار نفت است، در حالیکه این موانع با کمترین توجه و نظر مسئولین ارشد به راحتی می تواند حل شده و زمینه را برای توسعه کسب و کار فراهم سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار