یک کار‌شناس مسائل آمریکا گفت: آمریکایی‌ها در مقابله با داعش تلاش می‌کنند با ایجاد یک ائتلاف از دیگران هزینه کنند و با وارد کردن جمهوری اسلامی به این بازی در پرونده‌هایی نظیر هسته‌ای امتیاز بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "ابوذر گوهری" استاد دانشگاه امام صادق (ع) صبح امروز در پژوهشکده مطالعات روابط بین‌الملل و آمریکا، گفت: آمریکا نگران سرایت بحران به کشورهایی نظیر عربستان و ترکیه است و اگر این گروه‌ها در منطقه یارگیری کنند، ثبات منطقه‌ای به ضرر آمریکا خواهد بود.  
 
وی تاکید کرد: آمریکا تلاش دارد این بحران را کنترل و مدیریت شده به گونه‌ای پیش ببرد که تنها برعلیه مقاومت باشد و کشورهای متحد آمریکا را متضرر نکند.  
 
این کار‌شناس مسائل آمریکا با بیان اینکه بحث داخلی آمریکا و کاهش فشارهای جمهوری‌خواهان در مقابل سیاست‌های آمریکا نیز وجود دارد، اظهار داشت: تمرکززدایی از شیعیان و تضعیف آنان و دورخیز برای تغییر ساختار حکومتی عراق و عملکرد مالکی سبب شده است که گروه‌هایی نظیر داعش شکل بگیرند.  
 
وی افزود: آمریکایی‌ها ملاحظاتی در خصوص مقابله احتمالی با داعش دارند و نیروی زمینی را به خاطر مشکلاتی که خواهند داشت، وارد منطقه نخواهند کرد.  
 
گوهری با اشاره به اینکه در برنامه ریزی‌های آمریکا تضعیف گروه‌های تروریستی نباید سبب تقویت ایران و نیروهای مقاومت شود، تاکید کرد: ملاحظه بعدی آمریکا این است که متحدان عربی آمریکا هم تمایلی به همکاری با آمریکا برای مقابله با داعش ندارند.  
 
وی با بیان اینکه آمریکا چه رویکردی را پیش خواهد گرفت، تصریح کرد: یکی از آن‌ها تلاش برای اعتمادسازی برای مقابله با داعش است که اگر بخواهد برخورد نظامی داشته باشد با هزینه دیگران انجام دهد.  
 
وی افزود: اقدام احتمالی دیگری که آمریکایی‌ها شروع کرده‌اند جذب گروه‌های اهل سنت برای خالی کردن بدنه داعش است.  
 
وی در ادامه با اشاره به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا از ایران برای پیوستن به این ائتلاف، اظهار داشت: آن‌ها تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی را درگیر داعش کنند تا از کنار این موضوع در پرونده‌های نظیر هسته‌ای امتیاز بگیرند و این مشخص می‌کند که مبارزه آمریکا با گروه‌های تروریستی یک مبارزه عملگرایانه، مقطعی و تاکتیکی است.  
 
گوهری با بیان دیدگاه آمریکا از ایران گفت: ما بخشی از پازل تروریسم آمریکایی در منطقه هستیم و به نظر نمی‌آید که آن‌ها بتوانند برای مقابله با تروریسم با ایران همکاری کنند، زیرا رویکردشان به این مسئله ابزاری است و آنرا حاصل اختلافات شیعه و سنی می‌دانند.  
 
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند مبارزه با داعش و تروریسم راه نظامی ندارد، خاطرنشان کرد: این نوعی برنامه است تا بگویند ما برای مبارزه با تروریسم مصمم هستیم، اگرچه این اقدامات به صورت تاکتیکی و مقطعی است و نمی‌خواهند به صورت کامل تروریسم را از بین ببرند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مسائل ، آمریکا ، کارشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار