رئیس فدراسیون سوارکاری با تاکید به این نکته که باید حامی پرورش اسب های بومی ایران باشیم، گفت: باید برای این اسب ها ورزش هایی متناسب با کاربریشان طراحی کنیم.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ مسعود خلیلی در نشست خبری فدراسیون سوارکاری که صبح امروز در سالن کنفرانس وزارت ورزش و جوانان برگزار شد ضمن ارائه مختصری از برنامه های جاری و اهداف این فدراسیون اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در زمینه پرورش اسب تداخل برخی وظایف فدراسیون با وزارت جهاد کشاورزی بود که بر اساس قانون به این وزارتخانه واگذار شده بود.
 
وی ادامه داد: طبق رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شد تا موضوع واردات و پرورش اسب در فدراسیون سوارکاری متمرکز شود. یکی از این وظایف این است که از اسب تست ژنتیک بگیریم، برای آن پاسپورت و شناسنامه صادر کنیم و این امکان فراهم شود تا اسب در مسابقات شرکت کند. بر اساس قانون جدید و در جلساتی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم از آن ها اجازه خواستیم این ماموریت توسط فدراسیون انجام شود و موافقت‌هایی را در این زمینه از وزارت جهاد گرفتیم.
 
خلیلی افزود: در همین راستا به شناسایی اسب‌های بومی، ترکمن، دره‌شوری، اسبچه خزر و کرد پرداختیم و در این رابطه برنامه‌های پرورش محور را به برنامه‌های واردات محور اولویت دادیم و بیشترین اولویت را به اسب‌های بومی قائل شدیم
 
رئیس فدراسیون سوارکاری با تاکید به این نکته که باید حامی پرورش اسب های بومی ایران باشیم، گفت: باید برای این اسب ها ورزش هایی متناسب با کاربریشان طراحی کنیم.
 
خلیلی با اشاره به این نکته که واردات یک اسب به کشور باید با دقت نظر همراه باشد، خاطرنشان کرد: واردات اسب همانقدر که خوب است می تواند مضر نیز باشد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: از وزارت ورزش و جوانان خواهش کردیم که مجمعی که حدود 4 سال است برگزار نشده در تاتریخ 19 شهریورماه بر پا شود تا بر اساس بودجه 93 تقویم ورزشی سال جاری را به تصویب برسانیم.
 
رئیس فدراسیون سوارکاری از دیگر اقدامات این فدراسیون گفت. وی افزود: کمیته هایی در فدراسیون از متخصصین این رشته تشکیل دادیم که تشکیل کمیته دوپینگ  از اولین اقدامات بود و با توجه به انجام منظم نمونه گیری و تست دوپینگ، در همه رشته های سوارکاری معضلات کاهش یافته است.
 
وی ادامه داد: پرداختن به ورزش سوارکاری استان ها یکی از حلقه های مفقود این فدراسیون است که با سفرهای استانی این مقوله را مورد توجه قرار می دهیم.
 
خلیلی در خصوص آموزش این رشته مفرح ورزشی گفت: در این باره نمی توانیم به توسعه فکر نکنیم و آموزش را نادیده بگیریم؛ فدراسیون سوارکاری ‌برنامه های آموزشی مختلفی را در دستور کار دارد.
 
وی در ادامه این نشست خبری با بیان این که تا کنون ورزش های مرتبط با اسب به درستی در جامعه جا نیافتاده است، افزود: با این اوصاف اسب سواری و ورزش های مربوط به اسب در ایران سابقه تاریخی دارند. اگر بتوانیم این ورزش را به درستی به مردم معرفی و علاقه مندان را شناسایی کنیم بسیار به رونق آن کمک کرده ایم.
 
خلیلی با تاکید به آموزش ورزش های پایه از سنین کودکی تصریح کرد: اگر این موضوع را تقویت کنیم آن گاه است که می توانیم به قهرمانی فکر کنیم. ستاره داشتن مهم نیست، کهکشان داشتن اهمیت دارد و این قهرمان پروری را باید در تقویم ورزشی خود لحاظ کنیم.
 
رئیس فدراسیون سوارکاری در پایان با ابراز امیدواری برای حضور در رقابت های بین المللی گفت: نخستین گام برای این مهم اجازه ورود اسب های ما به کشور کره است. یکی از مسائل فدراسیون سوارکاری این بود که به دلیل مشکلات قرنطینه نمی‌توانستند اسب‌ها را به بیرون از کشور منتقل کنند. فدراسیون از ابتدا وظایف خود را انجام داد و از کره جنوبی نمایندگانی را دعوت کردیم تا وضعیت قرنطینه و صنعت اسب در ایران را ارزیابی کنند. آنها ذهنیت متفاوتی داشتند و بعد از حضور در ایران نظر آنها تغییر کرد و اجازه دادند تا اسب‌های ما به کره اعزام شود. هم چنین برای نخستین بار یکی از مسابقات فدراسیون جهانی CSI دوستاره را اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده در ایران برگزار خواهیم کرد.

وی از انحصار طلبی به عنوان یک آسیب جدی در فدراسیون یاد کرد و افزود: ما این مسائل را برطرف خواهیم کرد و باید در کمیته‌های فدراسیون از تضارب آرا استفاده کنیم. باید در انتخاب کمیته‌ها یک تصمیم جمعی صورت گیرد و اعمال‌نظرها کم شود. انحصار در هرجا از کشور باشد نه تنها باعث پیشرفت نمی‌شود بلکه مشکل‌آفرین است.
خلیلی در خصوص باشگاه های سوار‌کاری گفت: این باشگاه ها باید ساماندهی شوند هنوز نتوانسته‌ایم یک آمار صحیح از باشگاه‌های کشور داشته باشیم و ارتباط ما با باشگاه‌ها کاملا قطع است. برای سازماندهی و التزام‌بخشی به امور باشگاه‌ها تمامی مالکین و مسئولین را گرد هم جمع خواهیم کرد تا در جهت تشکیل یک تشکل صنفی در این باره تصمیم‌گیری کنیم.
 
وی افزود: صنعت سوار‌کاری را متحول خواهیم کرد من و همکارانم این قول را می‌دهیم صنعت سوار‌کاری متحول شود و از شان و جایگاه اسب در کشورمان حمایت شود تا شان واقعی آن را بار دیگر شاهد باشیم. ورزش سوار‌کاری و اسب باید به مردم و سرمایه‌گذاران سپرده شود و تا وقتی ساختار جدید شکل ندهیم نمی‌توانیم ساختار فعلی را برهم بزنیم. فدراسیون باید بیشتر نقش‌های نظارتی و فنی خود را داشته باشد.
 
رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اهمیت درآمدزایی در این فدراسیون گفت: فدراسیون سوارکاری به دنبال درآمد‌زایی صددرصد است ما می توانیم به 2 صورت عمل کنیم. اول این که به دنبال درآمد‌های زودگذر و آنی باشیم که از طریق اسپانسر و حامیان مالی آن را تامین می‌کنیم که از این امر استقبال می کنیم و دوم این که به صورت بلند‌مدت از طریق صنعت اسب که صنعتی پول‌ساز است درآمد‌زایی کنیم که در این زمینه هم برنامه های مختلفی داریم.
 
وی در خصوص برنامه های این فدراسیون برای حضور بیشتر و موثرتر بانوان در این رشته ورزشی از فریبا حسین آبادی نائب رئیس فدراسیون سوارکاری خواست تا در این باره توضیحاتی ارائه کند که حسین آبادی گفت: در این رشته ورزشی برنامه ها، قوانین و شرایط برای مردان و زنان یکسان است اما یک واقعیت این است که حضور خود زنان در این رشته کمتر از مردان است.
 
وی ادامه داد: برای ایجاد فضا و ساختار مناسب جهت حضور زنان برنامه هایی برای دختران نوجوان و رده های سنی پایه داریم که می توان به بحث آموزش، داوری و مربی گری و پرورش استعداد ها اشاره کرد.
 
حسین آبادی از تعریف شاخص هایی برای ارزیابی و حضور فعال تر بانوان خبر داد و افزود: در این زمینه سعی ما بر این است تا خانواده ها را با این رشته ورزشی درگیر کنیم و برای توسعه سوارکاری در آن ها علاقمندی ایجاد کنیم در این راستا برنامه هایی همچون سوارکاری «کودک و مادر» و «کودک و خانواده» را در تقویم کاری خود داریم.
 
همچنین رئیس فدراسیون سوارکاری در این خصوص توضیح داد: تعداد بانوانی که به صورت حرفه ای در کشور سوارکاری می کنند حدود 30 نفر است که این رقم بسیار پایین است و باید به فکر توسعه این بخش باشیم.
 
خلیلی اضافه کرد: برای توسعه بخش بانوان می توان به 2 صورت عمل کرد، یکی این که به رده های سنی پایه توجه کنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم و دیگر اینکه باشگاه هایی را فقط به بانوان اختصاص دهیم که همه مسئولان و دست اندرکاران آن خانم باشند اما این به معنی تفکیک بخش مردان از زنان نیست بلکه به معنای توسعه بخش بانوان و ایجاد زمینه های حضور بانوانی است که تمایل ندارند در باشگاه های مختلط فعالیت کنند.
 
 وی حضور بانوان در کمیته های مختلف فدراسیون را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از کمیته هایی که بانوان به خاطر احساسات و عواطفشان می توانند بسیار تاثیر گذارتر از مردان باشند حضور در کمیته مخصوص معلولان است که سرپرستی آن برعهده خانم‌ها خواهد بود و زیر نظر نائب‌رئیس فدراسیون سوار‌کاری فعالیت خواهد کرد در این کمیته یک سری کودکان معلول ذهنی و جسمی داریم و از طریق جلساتی که با مسئولین سازمان بهزیستی داشتیم قرار است در بخش ورزش این معلولان هم در رشته سوار‌کاری فعالیت‌هایی داشته باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: سوار کاری ، نشست ، خبری ، پرورش ، اسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار