مسعود خلیلی گفت با برگزاری همایش و تدوین کتاب توان نامه اسب‌های بومی ایران ارزش اقتصادی پیدا خواهد کرد.

خلیلی: اسب های بومی، ارزش اقتصادی پیدا خواهد کرد
به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، قرار است همایش اسب کاسپین در گیلان به مدت سه روز برگزار شود.

مسعود خلیلی رئیس فدراسیون اسب سواری ایران درباره برگزاری این همایش بیان کرد: همایش اسب سواری کاسپین به منظور پنجاهمین سالگرد معرفی این اسب به جهان برگزار می‌شود.

این مسابقات از امروز آغاز شده و تا چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

در دو روز ابتدایی به ارائه‌ی مقالات و سخنرانی پرداخته می‌شود و در روز پایانی جشنواره زیبایی اسب کاسپین را خواهیم داشت.

وی در ادامه از ویژگی‌های اسب کاسپین گفت: یکی از اسب‌های خوب کشورمان اسب کاسپین است که تعلق دارد به نواحی گیلان و مازندران.

در چند دهه گذشته کاسپین به انگلستان منتقل شد و در آن جا این اسب را  به عنوان یک انجمن بین المللی ثبت و از تمام دنیا اعضایی را برای آن انتخاب کردند.

امسال پنجاهمین سال معرفی اسب کاسپین به جهان است. قرار بود این همایش در انگلستان برگزار شود، اما فدراسیون اسب سواری ایران تلاش کرد این اتفاق در ایران و در زادگاهش گیلان بیفتد.

در این همایش از صاحب نظران دعوت شده که مقالات مربوط به اسب کاسپین را ارائه دهند.

کار مهم دیگری که فدراسیون اسب سواری انجام داده این است که نمونه گیری از اسب کاسپین و دیگر اسب‌های بومی گرفته و به آزمایشگاه‌ها ارسال کرده است این آزمایش‌ها مربوط به ژنتیک اسب‌هاست و به زودی و برای اولین بار کتاب توان نامه اسب ئ دیگر اسب‌ها منتشر می‌شود.

هدف از انتشار این کتاب معرفی اسبة‌ای بومی به تمام دنیا و بیان هویت ایرانیش است. با معرفی اسب کاسپین قطعا آن ارزش اقتصادی پیدا خواهد کرد.

خلیل در ادامه هدف فدراسیون اسب سواری را بها دادن به اسب‌های بومی دانست و افزود: ما در تلاشیم که اسب‌های بومی ایران را به جهان معرفی کنیم. نژادهای مثل ترکمن، دره شوری، کاسپین و ... از این اسب‌ها هستند.

رئیس فدراسیون اسب سواری از برگزاری همایش‌ها در استان‌های مختلف خبر داد و ادامه داد: ما در گذشته همایش مثل همایش اسب که در کرمان را داشتیم و به امید خدا در آینده جشنواره اسب ترکمن فارس و... را برگزار خواهیم کرد.

مسعود خلیلی نوید اسب‌های اصیل ایرانی در جشنواره‌ها را قدرتمند بودن اسب‌های وارداتی دانست و گفت: اسب‌های ایرانی نمی‌توانند در رده‌ی اسب‌های وارداتی قرار گیرند چون سرمایه گزاری روی اسب‌های وارداتی زیادی روی آنها شده ما سعی کردیم با نمونه گیری خلوص نژادی و تدوین کتاب توان نامه، رده اسب‌های بومی را بالا ببریم.

خلیلی در پایان به تمجید از ای بترکم پرداخت و اظهار کرد: اسب ترکمن دو ویژگی مهم دارد: اول این که استقامت بالایی دارد و در شرایط سخت عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و دوم از نظر زیبایی مطرح است.

اسب ترکمن در فرانسه و ترکمنستان وجود دارد ما تلاش کردیم با افزایش او نیم برابری جوایز اسب‌های ترکمن به حضور آنها در مسابقات بها بدیم. الحمدالله بعد از این اتفاق تعداد شرکت کنندگان افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اسب ، بومی ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار