چهل و پنجمین برنامه مناظره با موضوع وام خرید مسکن، بحث وام خرید مسکن به مناظره کشانده شد و پاسخ منفی به وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن داده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بهمن آرمان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال رکود است و مطالعات و برنامه‌های خروج از رکود از برنامه‌های دولت است که بر آن پافشاری می‌کند گفت: در حال حاضر رشد منفی اقتصاد کشور به رشد یک درصدی رسیده که این امر اثراث بسیار مثبتی دارد.
 
وی در ادامه افزود: ریشه‌های رکود در کشور بر تحریم‌ها باز می‌گردد و نداشتن رابطه مستقیم با کشورهای خارجی در زمینه مصالح اقتصادی طی 8 سال گذشته از جمله مسائلی است که باعث رکود در کشور شده است.
 
آرمان در ادامه افزود: بخش عمده‌‌ای از سرمایه ناخالص ما مسکن و ساختمان است دولت مرتب فشار خود را بر روی سایر وزارت‌خانه‌ها وارد می‌کند در صورتی که با ارائه برنامه‌های کافی می‌تواند بازار مسکن را ساماندهی کند.
 
وی در ادامه افزود: در ساختمان و فعالیت‌های عمرانی چندین شغل متناسب با آن ایجاد می‌شود و بخش عمده‌‌ای از اقتصاد کشور را می‌توان در بخش مسکن جستجو کرد.
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده توانستیم ایرانی را که با  کمبود سیمان روبرو بود تبدیل را به چهارمین صادر کننده سیمان کند.
 
در ادامه این مناظره فرهاد بیضایی مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بحث تورم و خروج از رکود بسیار مهم است گفت: باید به این نکته توجه کنیم که از چه سیاستی برای خروج از رکود استفاده کنیم که غیرتورمی باشد.
 
وی در ادامه افزود: شاید برخی از طرح‌ها عامه پسند باشد اما ممکن است بسیاری از آنها برای کشور طبعات منفی داشته باشد که باید این طرح‌ها بررسی شود.  
 
مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت در ادامه تصریح کرد: 80 درصد قیمت مسکن را بانک‌ها وام می‌دهند و 80 درصد دیگر تأمین مالی می‌شود که این امر در کشورهای پیشرفته وجود دارد و وضعیت تولید و مازاد مسکن آنها متفاوت است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: در نظام برنامه‌ریزی کشور ما در وزارت‌خانه‌ها خلاف این امر را انجام می‌دهد.
 
بیضایی در ادامه توضیح داد: باید این مسئله اذعان کرد که سیاست تحریک تقاضا نه تنها موجب تولید نمی‌شود بلکه تورم ‌زا هست و دولت مسیری که پیش گرفته به گونه‌ای است که تحریک تقاضا را از طریق افزایش وام پاسخ می‌دهد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: طبق آمارهای اعلامی 70 درصد پروانه‌‌های ساختمانی ما کاهش داشته و سیاست تحریک تقاضا از سوی دولت با کاهش تولید زمینه‌ساز تورم است.
 
وی با بیان اینکه مهمترین کالای مردم مسکن است گفت: مسکن 13 درصد از اشتغال کشور را تأمین می‌کند و توجه به این موضوع اثر مهمی را در رشد کشور ایجاد می‌نماید.
 
وی در ادامه افزود: سیاست‌هایی که در بخش مسکن در گذشته توجه داشتند به گونه‌ای بود که توجه چندانی به عرضه نداشته‌ایم و تعادل این دو به هم خورده بود.
  

چگینی در ادامه اظهار داشت: در چند سال گذشته وام خرید مسکن هیچ تغییری نکرده اما قیمت مسکن 6 برابر افزایش یافت بنابراین افزایش وام مسکن تنها دلیل بالا رفتن قیمت مسکن نیست.
 
وی در ادامه توضیح‌ داد: صندوق‌های زمین و مسکن و سیاست‌های تحریک تقاضا آثار تورمی ایجاد نمی‌کند و این موضوع در تمام دنیا صورت گرفته است.
 
ضد و نقیض های دولت در ارائه برنامه های مسکن از زبان خسروی

در ادامه این مناظره خسروی عضو کمیسیون عمران مسکن با بیان اینکه مسکن اجتماعی، بازار رهن ثانویه، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و صندوق زمین مسکن و ارائه طرح جامع مسکن از جمله برنامه‌های راه و شهرسازی به شمار می‌رود افزود: وزارت راه و شهرسازی گاهی می‌گوید ما به تمامی تعهدات دولت قبل عمل می‌کنیم اما زمان بعد می‌گوید 4 دولت دیگر از تمام کردن مسکن مهر عاجز هستند.  
 
وی در ادامه افزود: وزارت راه و شهرسازی گاهی می‌گوید بازار مسکن با اضافه ساخت مواجه است اما زمان دیگر سخن از کمبود مسکن در کشور می‌گوید.
 
خسروی در ادامه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی به وام 80 میلیون‌تومانی مسکن اشاره کرده است اما تاکنون جزئیات آن و اینکه به چه کسانی این وام پرداخت می‌شود و از چه محلی این وام پرداخت می‌شود هیچ اشاره‌ای نکرده است.
 
در پایان وقت اول مناظره عقبایی رییس اتحادیه املاک تهران با بیان اینکه ما محکوم به ساخت مسکن هستیم گفت: در این بخش رکود حاکم است و باید تعادلی میان عرضه و تقاضا برقرار شود.
 
وی در ادامه افزود: باید بازار مسکن را با یک فرمول دقیق درمان کنیم و با فرمول‌های مختلف سراغ آن نرویم.

تسهیلات مسکن در سال 83، 18 میلیون تومان بود و 30 درصد از قیمت مسکن را تشکیل می‌داد و زمانی که به 40 میلیون تومان رسید تنها 12 درصد از نیاز خرید مسکن را تأمین می‌کند و نکته مهمی که در این بخش وجود دارد آن است که تسهیلات مسکن باید بر اساس عدالت اجتماعی باشد.
 
رییس اتحادیه املاک استان تهران در ادامه اظهار داشت: دولت باید قیمت مسکن را ساماندهی کند و با ارائه راهکارهای مناسب این بازار را ساماندهی نماید.
 
 در بخش دوم مناظره ر ادامه برنامه مناظره ، چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن  با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه سال‌جاری به قیمت جاری صفر بوده و به قیمت واقعی منهای 20 درصد بوده است.

رئیس اتحادیه مساوران املاک تهران گفت: قاعدتا در 10 سال گذشته تسهیلات قطع شد اما افزایش قیمت مسکن متوقف نشد و قیمت‌ها 4 تا 5 برابر افزایش یافت.

خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که پاشنه آشیل دولت قبل و دولت کنونی بخش مسکن است، گفت: 52 درصد هزینه‌های خانوار مربوط به بخش مسکن، آب، برق و گاز است.

وی گفت : وام 80 میلیون تومانی به بنده پرداخت می‌شود که قسط آن یک میلیون و 800 هزار تومان است، مابه‌التفاوت سود این تسهیلات 130 هزار میلیارد تومان است. ما در یک کشتی با هم هستیم که در آن کارگر، کشاورز و کارمند حضور دارند چه کسانی می‌توانند اقساط دو میلیون تومانی را پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد : هشت دهک جامعه نمی‌تواند اقساط این تسهیلات را پرداخت کند.

چگینی با بیان اینکه سیستم پس انداز وجود ندارد و مردم باید به پس انداز عادت کنند، ادامه داد: همه مردم این گونه نیستند که درآمد خوبی برای پس انداز کردن نداشته باشند.

وی تصریح کرد:افزایش وام در دهه گذشته از سوی بانک ها یکباره صورت گرفت که شوکی به بازار وارد کرد و این شوک باعث خانه دار شدن 3 میلیون خانوار شد.

چگینی با اشاره به این که عدد 130 هزار میلیارد وجود خارجی ندارد ،گفت : قانون اساسی بخشی از تامین خانه را به دولت سپرده که ارائه وام یکی از روش های آن است اما قدرت سیستم ضعیف است و باید تقویت شود.

وی با تاکید براینکه قرار نیست کل کشور خانه دار شوند و این میزان برای 5/1 میلیون خانوار است،ادامه داد: 46درصد مردم اجاره نشین هستند که می توانند به جای دادن اجاره اقساط را پرداخت کنند.

وی درصدهای اعلامی از سوی بیضایی را عامل گمراه کننده مردم  دانست و یادآور شد: بانک مرکزی قیمت فروش را اعلام نمی کند و به اعلام میزان اجاره می پردازد که قیمت مسکن با تورم متفاوت است و باید اجازه داده شود دولت با شیوه‌های خود برنامه هیا خود برای تولید، عرضه و تقاضا را پیاده کند.

چگینی افزود: در 15سال گذشته سمت عرضه حمایت نشده است و یکی از برنامه های دولت حمایت از تقاضا است که نرم جهانی در GPD 40 درصد است و این میزان برای ایران زیر 5درصد اعلام شده است. وی خاطرنشان کرد: شاید در چند سال آینده ایران نیز بتواند 70درصد قیمت خانه را در اقساط بلند مدت وام ارائه دهد


اصرار وزارت راه و شهرسازی در تحریک تقاضا مانند زدن شیپور از سر گشاد آن است،

 درادامه این مناظره آرمان با بیان این‌که اصرار وزارت راه و شهرسازی در تحریک تقاضا مانند زدن شیپور از سر گشاد آن است، بیان کرد: سالانه نیازمند تولید 1.2 تا 1.4 میلیون واحد مسکونی هستیم.

وی با بیان اینکه  باید طرف عرضه را در بازار مسکن تقویت کنیم، ادامه داد: اقتصاد می‌گوید عرضه تقاضای خودش را پیدا می‌کند.

آرمان گفت : واقعیت این است که هزینه ساخت در ایران بسیار بالاست.

وی اظهار کرد: 90 تا 95 درصد واحدهای ساختمانی توسط مردم ساخته می‌شود و با سرمایه‌گذاری‌های اندک امکان ساخت سریع مسکن وجود ندارد.

مردم توانایی پس انداز به دلیل درآمد پایین نخواهند داشت

بیضایی گفت : مردم توانایی پس انداز به دلیل درآمد پایین نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه مشخص نیست چه میزان وام و اقساط از مردم طلب می شود و این طرح برای بانک مرکزی نبوده و مربوط به وزارت راه و شهرسازی است ، ادامه داد : در پیش نویس، رقم 137 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

بیضایی با تاکید براینکه دولت در حال گفتار درمانی است و این طرح نمایشی بیش نیست، اظهار کرد: 10 میلیارد تومان زمین و 5 میلیارد تومان پول در صندوق اعلام شده است که این رقم حمایت از عرضه و تولید نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت سیاست گذار است و بخش مسکن کالایی خاص است که دولت باید به آن ورود داشته باشد، افزود:  بانک مرکزی آمار 4 ماهه اول سال 93 را 15.8 درصد رشد برای شاخص و 18 درصد رشد برای مسکن اعلام کرده است.

به دنبال محکوم کردن دولت ها نیستیم

 در ادامه این مناظره عقبایی با بیان اینکه: به دنبال محکوم کردن دولت ها نیستیم ،گفت: پول های بزرگ در اختیار بانک‌ها است و وقتی صنعتی سازی نمی شود باید پول به مردم داده شود تا برنامه خود را عملی کنند. چرا خود بانک‌ها صاحب برج ها هستند.

عقبایی با اشاره به اینکه باید بحث مالی به سمت تولید هدایت شود ، ادامه داد: مردم نمی توانند بازپرداخت وام را بپردازند و باید دولت راه کاری ارائه دهد تا باز پرداخت آن عادلانه باشد.

در  بخش پرسش پاسخ برنامه مناظره چگینی در پاسخ به یکی دیگر از سوالات بینندگان که پرسیده بود ظاهرا حقوق شما خیلی بالا است چه کسانی قرار است قسط وام 80 میلیونی را بدهند. کارگران، کارمندان یا حقوق بگیران، اینکه می‌گویید مردم باید قسط بدهند از کجا بدهند، اظهار کرد: اولا مقدار وام 80 میلیون تومان نیست، 80 میلیون فعلا سقف آن است. مبلغ وام بین 40 تا 80 میلیون و بازپرداخت آن از 600 هزار تومان تا حدود 800 الی 900 هزار تومان است.

بر اساس این گزارش سوال نظرسنجی مناظره به این گونه مطرح شده بود که به نظر شما دولت برای حل مشکل مسکن مردم کدام راه را در اولویت قرار دهد؟
1-    افزاش وام مسکن  
2-     تشویم مردم به پس‌آنداز
3-    کاهش قیمت تمام شده مسکن

انتهای پیام/  

برچسب ها: مردم ، وام ، مناظره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار