سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد سازمان آنتلانتیک شمالی آمادگی دارد تا تیمی را برای آموزش نیروهای عراقی برای رویارویی با داعش به این کشور بفرستد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المیادین، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس از آمادگی ناتو برای حمایت از ارتش عراق   خبر داد. 

"فرح دخل الله"، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین درباره اظهارات اوباما مبنی بر گسترش نیروهای واکنش سریع برای مبارزه با تروریست های داعش گفت:بیانیه ای که پیمان ناتو صادر کرد و توافقی که کشورهای شرکت کننده به آن رسیدند درباره حمایت از حکومت عراق و اقلیم کردستان در مقابله با تروریست‌های داعش و همچنین حمایت از نیروهای عراقی پس از تشکیل حکومت عراق بود. این توافق همچنین به خطر داعش در منطقه و هم پیمانان آنتلانتیک شمالی و به خصوص کمک به عراق که مرکز مقابله با تروریست های داعش است می پردازد. 

فرح دخل الله در ادامه افزود: پس از تشکیل دولت عراق سازمان ناتو آمادگی دارد تا تیمی را برای آموزش نیروهای عراقی به این کشور بفرستد.

مجری المیادین در ادامه با اشاره به اینکه ناتو قصد ورود عملیاتی به عراق و سوریه را ندارد و هدف آن فقط حمایت از این کشورها است از وی سوال کرد:  وزیر امور خارجه آلمان گفته است که تحرک نظامی علیه داعش در عراق موفق نخواهد شد مگر در چارچوب استراتژی سیاسی و پس از آن اقدام نظامی یعنی باید سلسله مراتب را رعایت نمود. چگونه بر سر این موضوع توافق شده است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس پاسخ داد: این بحران نقطه آغاز بحران دیگری در عراق است و دولت آلمان باید این تلاش ها را هدایت کند. هم پیمانان ناتو از جمله آمریکا ادعا می کنند که از عراق و اقلیم کردستان برای مقابله با داعش حمایت می کنند اما این مشکل برای کشورهای زیادی وجود دارد و باید از استراتژی همه جانبه در این باره استفاده کرد. دولت عراق نیز باید نماینده گروه‌های مختلف عراق باشد. این اولویت کار است و فقط با اقدام نظامی در این کشور کار به نتیجه نخواهد رسید.

"عبد الباری عطوان"، سردبیر روزنامه رای الیوم در لندن نیز درباره ارزیابی خود از عملکرد کنفرانس ناتو گفت: "در ابتدا باید درباره اظهارات اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مطالبی را عنوان کنم. اوباما گفته است همانگونه که القاعده را شکست دادیم دولت اسلامی داعش را نیز شکست خواهیم داد. این یک اشتباه بزرگ است. "

وی تاکید کرد:" آمریکا نه تنها القاعده را شکست نداده است بلکه بر عکس سازمان القاعده اکنون از آغاز کار هم قدرتمند تر شده است. القاعده اول فقط در افغانستان فعالیت و حضور داشت اما اکنون آ‌‌ن‌ها در یمن و سوریه و لیبی و شمال آفریقا و سومالی و نقاط دیگر جهان وجود دارند پس این سخن که آمریکا سازمان القاعده را شکست داده است اشتباه است و به اعتقاد من القاعده پس از اعلان جنگ علیه تروریست نیرومندتر شده است. نکته دیگر این است که رئیس جمهوری آمریکا دچار تردید شده است و نمی داند که چه می خواهد. آمریکا از تشکیل ائتلافی با ده کشور اروپایی برای مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه سخن می گوید اما در عین حال تاکید می کند قصد ارسال نیرو به این کشورها را ندارد. همچنین از دخالت کشورهای منطقه برای رویارویی با تروریست ها در عراق و سوریه سخن به میان آورده است. این دولت ها از کدام کشورها هستند. آیا مثلا ایران است یا ترکیه آیا قرار است این کشورها در آینده در سوریه نقشی داشته باشند و آیا این کشورها می پذیرند با تروریست ها در عراق و سوریه بجنگند و چه اتفاقاتی پس از جنگ رخ خواهد داد. آیا آمریکا که اکنون محل تجمع تروریست ها را در عراق بمباران می کند چه تضمینی وجود دارد تا پس از نابودی آنها خود عراق و سوریه را بمباران نکند. آمریکا برای این کار باید حتما با نظام سوریه و عراق هماهنگی داشته باشد. به اعتقاد من استراتژی آمریکا در این کشورها نامفهوم و پیچیده است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار