فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهار داشت: با اهدای درجات به محیط بانان کشور همه افراد در جایگاه مناسب خود قرار می‌گیرند.

 سرهنگ حمیدرضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: یگان حفاظت از سال 1389 تشکیل شد محیط بانان قبل از این سال به صورت گارد فعالیت می‌کردند اما بنابر فرمان مقام معظم رهبری تمام دستگاه‌های دولتی که نیاز به نیروی مسلح دارند باید در غالب یگان‌های حفاظت شده فعالیت کنند بر مبنای این فرمان در سال 89 یگان حفاظت تشکیل شد در این زمان بحث آیین نامه اجرائی درجات مطرح شد که ما برای اهدای این درجات به همان درجاتی که از گارد سابق وجود داشت استفاده کردیم. 

وی در ادامه بیان داشت: محیط بانان از قبل دارای درجه بودند اما این موضوع سکوت باقی مانده بود تا اینکه 2 ماه پیش طبق دستور رئیس سازمان محیط زیست اهدای درجات به محیط بانان در دستور کار قرار گرفت این درجات از کمک محیط بانان شروع و به ارشد محیط بانان ختم می‌شود. تعدادی از محیط بانان در گذشته این درجات را دریافت کرده بودند اما بعد از مدتی این موضوع پیگیری نشد و تا به حال مسکوت باقی ماند. 

خیلدار ادامه تصریح کرد: آیین نامه اجرای درجات براساس مدرک تحصیلی محیط بانان و همچنین نحوه ارشادی آن‌ها به درجات بالاتر نوشته شده است این تعیین درجات براساس آیین اجرائی قانون نیروهای مسلح تصویب شده است.درجات محیط بانان در حال حاضر تعیین شده است و پس از تصویب نهایی به کلیه کشور ابلاغ می‌شود تا محیط بانان درجات خود را دریافت کنند. درجات از محیط بانان 3 شروع و به ارشد محیط دار ختم می‌شود. 

وی در ادامه افزود: در کنار تعیین درجات برای محیط بانان یک نظام آموزشی درنظر گرفته شده است. این نظام آموزشی خلائی بود که بچه‌های محیط بان از شروع خود احساس می‌کردند. این نظام آموزشی همانند نظام آموزشی نیروهای مسطح وارد چندین دوره می‌شد. برای مثال دوره بدو خدمت، دوره عمومی، تخصصی و دوره عالی که دوره عالی برای افرادی است که می‌خواهند درجات افسری به بالا بگیرند. 

وی در ادامه گفت: با اهدای درجات به محیط بانان کشور همه افراد در جایگاه مناسب خود قرار می‌گیرند. درجات محیط بانان نشان دهنده میزان سلیقه کاری و مدرک تحصیلی آن‌ها می‌باشد.  
اهدای این درجات شاید در حال حاضر برای محیط بانان مزایای حقوقی خاصی نداشته باشد ولی با توجه به همکاری معاونت توسعه مدیریت سازمان در زمینه ارتقاء مشاغل محیط بانان در آینده با اهدای عین درجات شروع می‌شود. 

خیلدار افزود: در آینده اگر قرار باشد کسی فرماندهی پارک ملی کشور را به عهده بگیرد حتما باید دارای درجه محیط داری باشد. البته رئیس سازمان محیط زیست و معاون سازمان و تمامی مدیران کل استان‌ها به عنوان محیط دار ارشد افتخاری محسوب می‌شوند. 

فرمانده یگان سازمان محیط زیست در ادامه گفت: 90 درصد از محیط بانان کشوری از این که تعیین درجه می‌شوند ابراز خوشحالی و رضایت کرده‌اند. البته تصویب درستورالعمل خدمتی گام دیگری است که سازمان یگان ویژه برای آن تلاش می‌کند. 

خیلدار تصریح کرد: در سال آینده با به رسمیت شناخته شدن یگان حفاظت کل محیط زیست ما می‌توانیم از استناد خدمت نیروهای مسلح نیز استفاده کنیم برای مثال نیروهای مسلح 10 شبانه روز مشغول به کار شد و 20 شبانه روز استراحت می‌کنند اما نیروهای محیط بان 18 شبانه روز مشغول به کار شد و این یعنی 192 ساعت اضافه کار که باید مزایای آن پرداخت شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: یگان ویژه با همکاری معاونت توسعه مدیریت در تلاش است تا بودجه اعتباری محیط بان را افزایش دهد و اصل بنیاد محیط بانان را که دارای خلاء است را سامان بخشد. 

انتهای پیام/  
برچسب ها: اهدا ، درجه ، محیط بان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار