انوشه، با اشاره به تولید روزانه 900 میلیون مترمکعب گاز در سکوی A از فاز 12 گفت: هم اکنون شناور دیگری در نزدیکی سکوی B از فاز 12 مستقر شده و امیدواریم گاز سکوی C را هم به زمستان امسال برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این میدان مشترک با تولید سه فاز استاندارد یکی از مهم ترین پروژه‌های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به شمار می رود. که از سه عرشه 12A,B,Cتشکیل شده است.

براساس این گزارش عرشه فاز12A میدان پارس جنوبی که حدو.د 32000 تن وزن دارد، کامل‌ترین عرشه این فاز است. که بهره برداری از آن از سال گذشته آغاز شده است. تولید پیش بینی شده از سکوی12Aمیدان گازی پارس جنوبی بالغ بر 25 میلیون مترمکعب گاز است.

گفتنی است عملیات نصب این عرشه به عنوان عرشه اولویت‌دار فاز 12 این میدان مشترک در روزهای پایانی آبان ماه سال 91 انجام شده است. و کارشناسان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در حال حاضر برطرف کردن برخی از پانج لیست های باقی مانده را بر روی  سکوی در حال تولید 12Aدر دست اجرا داردند.

همچنین نصب و راه‌اندازی دو عرشه فاز 12 این میدان مرسوم به عرشه‌های 12B,12C از اواخر بهار آغاز شده و تا ابتدای تابستان امسال به انجام رسیده است.

شهام انوشه در جریان بازدید خبرنگاران از مراحل راه‌اندازی فازهای 12 و 17 پارس جنوبی اظهار داشت: سکوی B از فاز 12 به تولید گاز در زمستان سال جاری خواهد رسید و پیشرفت راه‌اندازی آن تا 2 ماه آینده به 90 درصد می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه از یک ماه گذشته راه‌اندازی این سکو توسط متخصصان ایرانی تأسیسات دریایی آغاز شده است، گفت: شیرهای سر چاهی نصب شده، عملیات پیش‌راه‌اندازی در حال انجام است و امیدواریم از 12 چاه این سکو یک میلیارد فوت مکعب روزانه گاز برداشت کنیم.
 
مدیر راه‌اندازی فاز 12 از شرکت تأسیسات دریایی با تأکید بر اینکه به خاطر اولویت این فاز سرعت بالایی به کار در آن داده شده است، گفت: تاکنون کسی در این مدت اندک یک سکو را نصب و آماده بهره‌برداری نکرده است و ما رکورد شرکت‌های خارجی را در این زمینه خواهیم شکست، چنانچه توتال بین 6 ماه تا یک سال برای راه‌اندازی یک سکو زمان گذاشته شده است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: پیش بینی می شود ظرف ماه آینده به مرحله استخراج گاز از این سکو برسیم و تلاش می‌کنیم، اولین خروجی گاز را به آذر ماه سال جاری برسانیم که اگر چنین شود، ظرف 5 روز به ترتیب همه چاه‌ها را وارد مدار می‌کنیم و به ظرفیت کامل می‌رسانیم.
 
مدیر راه اندازی شرکت تاسیسات دریایی در فاز 12 پارس جنوبی، افزود: پس از شروع به کار سکوی B در طی 5 روز کاری این سکو به ظرفیت کامل تولید دست خواهد یافت.

وی با اشاره به تولید روزانه 900 میلیون مترمکعب گاز در سکوی A از فاز 12 گفت: هم اکنون شناور دیگری در نزدیکی سکوی B از فاز 12 مستقر شده و امیدواریم گاز سکوی C را هم به زمستان امسال برسانیم.

انوشه ادامه داد: سکوی C نیز 15 روز پس از راه اندازی عرشه B با ظرفیت تولید 25 میلیون مترمکعب در روز آغاز به کار خواهد کرد.

* نصب عرشه های B و C فاز 12 پارس جنوبی در فصل تابستان
 
حمل و نصب دو عرشه B و C فاز 12 از اواخر فصل بهار آغاز شده تا ابتدای فصل تابستان انجام شده است.
 
عرشه B فاز 12 سه هزار و 250 تن وزن و عرشه C نیز سه هزار و 401 تن وزن دارا هستند که از یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از خرمشهر بارگیری شده و به منطقه گازی پارس جنوبی منتقل شدند.
 
با بهره برداری از دو سکوی B و C و با احتساب تولید عرشه A فاز 12 که پیش از این به بهره برداری رسیده بود مجموع تولید گازی فاز 12 به 65 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
 
فاز 12 پارس جنوبی بزرگترین فاز این مجموعه گازی به شمار می رود که قادر است روزانه 75 میلیون متر مکعب در روز گاز تولید کند.

گفتنی است؛  تولید گاز از سکوی A فاز 12 که ظرفیت نهایی آن یک میلیارد فوت مکعب هدفگذاری شده، از ابتدای سال جاری تاکنون با افزایش حدودا 450 میلیون فوت مکعبی به 900 میلیون فوت مکعب برابر با حدود 25 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
 
سکوی دیگر فاز 12 موسوم به عرشه B که به منظور تولید گاز از مخزن این فاز به میزان یک میلیارد فوت مکعب در روز، در یارد قائم (عج) شرکت مهندسی تأسیسات دریایی ایران در خرمشهر به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است، 27 تیرماه در محل مورد نظر برای بهره برداری در قلب خلیج فارس نصب شد. از این تاریخ تا امروز، عملیات نهایی اتصال لوله ها و شیرهای سرِ چاههای تولیدی حفاری شده در فاز 12 و همچنین اتصال لوله های کشیده شده در بستر دریا از پالایشگاه خشکیِ این فاز به لوله های تولیدی در عرشه  که در بستر دریا کار گذاشته شده در حال انجام است.
 
*شناوری با 2 هزار کیلومتر لوله‌گذاری در پارس جنوبی
 
همچنین محمدصادق کفایت در جریان بازدید خبرنگاران از عملیات راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی روی شناور لوله‌گذار C-master اظهار داشت: از ابتدای تیر ماه لوله‌گذاری دریایی صد کیلومتری فاز 22 پارس جنوبی آغاز شده و تا پایان هفته آینده در مدت زمان کمتر از 80 روز به پایان می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه زمان راه‌اندازی فاز 22 هنوز مشخص نشده، اضافه کرد: شناور C-master به طور متوسط روزانه 2 کیلومتر لوله‌گذاری می‌کند و در همین فاز رکورد لوله‌گذاری دریایی 2.4 کیلومتر در روز را هم داشته‌است.
 
نماینده تأسیسات دریایی روی شناور لوله‌گذار ادامه داد: شناور C-master که متعلق به شرکت تأسیسات دریایی است، حدود 2 هزار کیلومتر در پارس جنوبی لوله‌گذاری کرده است.

کفایت درباره زمان آغاز لوله گذاری دومین خط لوله دریایی فاز ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی گفت: تا کنون زمان مشخصی برای اجرای این کار توسط کارفرما مشخص نشده است.
 
لازم به ذکر است، عملیات راه‌اندازی 5 سکوی پارس جنوبی در فازهای 12، 17 و 18 به طور همزمان دنبال می‌شود، تا تعهد وزارت نفت مبنی بر تأمین 80 تا 100 میلیون مترمکعب گاز اضافه از مخزن پارس جنوبی برای زمستان امسال عملیاتی شود.
 
بر اساس این گزارش، سکوهای فازهای 17 و 18 و دو سکو از فاز 12 پارس جنوبی در حال راه‌اندازی است و امید می‌رود، گاز آنها با ظرفیت نزدیک به کامل با توجه به شرایط مخزن پارس جنوبی در آذر ماه امسال برای اولین بار وارد مدار تولید شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار