کارشناس بسکتبال ایران با اشاره به نیاز نداشتن تیم ایران به کسب تجربه گفت: اگر هدف تیم ایران نمایش خوب در جام جهانی اسپانیا بود، در این مسابقات ضعیفتر از انتظار ظاهر شده ایم.

علی توفیق در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران چهار بازی اول تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی را تحلیل کرد و توضیح داد: همه در مورد بازی شب قبل مقابل مصر پیش بینی می کردند که مصر حریف مشکلی برای ایران نباشد و همین طور هم بود. وضعیت حمله ایران به مراتب بهتر از مصر بود و 4 بازیکنی که امتیازات خود را در تیم ایران 2 رقمی کردند همین موضوع را نشان می دادند.

وی ادامه داد: بازی با صربستان را هم خوب شروع کردیم اما در ادامه مانند بازی های قبل مقابل برزیل و اسپانیا عملکرد دفاعی خوبی نداشتیم و سعی کردیم با خطا حریف را متوقف کنیم. دلیل این موضوع تکنیک بهتر بازیکنان حریف است که در تقابل انفرادی، بازیکنان ما را مجبور به خطا می کرد. به همین نحو خطاهای بازیکنان ما بالا رفت و در لحظاتی که نیاز به بازیکنان اصلی مثل حامد حدادی داشتیم، دست به عصا حرکت کردیم.

برزیل بسیار فیزیکی بود

توفیق گفت: یک هفته بعد از شکست مقابل برزیل در تورنمنت اسلوونی هم بار دیگر مقابل این تیم قرار گرفتیم. در تورنمنت اسلوونی فشار تمرینات و خستگی بازیکنان دلیل این نتیجه عنوان شد. به هر حال از قدرت بالای تیم برزیل نباید غافل شد. برزیل تیمی بسیار فیزیکی است که بازیکنان ما هم در بازی فیزیکی با آنها کم آوردند. ضمن اینکه خطاهای انفرادی هم مشکلساز شد.

کارشناس بسکتبال اضافه کرد: تکلیف اسپانیا هم با سابقه قهرمانی جهان و اروپا مشخص بود. با وجود شروع خوب در کوارتر سوم اختلاف زیادی پیش آمد که جبران آن مشکل بود.

بازیکنان ما لبریز از تجربه هستند

هدف اصلی تیم ملی ایران را از ابتدا نمایش خوب در جام جهانی قرار داده بودند، آیا تیم ملی به این هدف رسید؟ توفیق پاسخ می دهد: زمانی که یک تیم برای اولین بار به عنوان نماینده کشور به یک رویداد بزرگ می رود، بحث کسب تجربه مطرح می شود اما بازیکنان ما 8 یا 9 سال کنار هم بوده اند. لبریز از تجربه هستند در این میان هم تجربه های جهانی در رده های بزرگسالان و جوانان داشته ایم. باید دگردیسی و پوست اندازی را خیلی زودتر شروع می کردیم.

وی افزود: درست است که هر رویداد بزرگی با خود تجربه به همراه دارد. اما در کل ما نسبت به آنچه که انتظار می رفت، ضعیفتر ظاهر شدیم. اگر بحث نمایش خوب را هم در جام جهانی در نظر بگیریم، اختلاف ما با تیم های اسپانیا و برزیل در حد 30 امتیاز نیست. بازی بعد را هم باید ببینیم که چطور پیش می رود.

مشکل ترن اورها غیبت کامرانی بود

توفیق 2  نکته فنی را هم بررسی کرد و ابتدا در مورد ترن اور های زیاد تیم در بازی های اول گفت: مهدی کامرانی که الحق بسیار خوب هم بازی کرده، در زمان حضورش خیال همه را از جهت کنترل بازی و مدیریت تیم راحت می کند. در آن زمان هم میزان توپ های از دست رفته در قبال مالکیت تیم زیاد نیست. از طرفی سجاد مشایخی گارد دوم تیم به این بازی ها نرسید و زمانی که مهدی کامرانی از بازی بیرون می رود، تیم مجبور به استفاده از بازیکنان غیرتخصصی می رود. گاهی صمد را به پست یک می برند که قابلیت های او گرفته می شود در حالی که در بازی دیروز با کار در پست خود به بیرون رفته و اقدام ها و برش های خود را داشت.



وی ادامه داد: به جز صمد در زمانی که توپ به دست محمد جمشیدی سپرده می شود هم درصد ترن اورهای تیم بالا می رود. از طرفی در زمان ضد حمله های حریف هم موضوع برگشت از حمله به دفاع تیم مطرح است.

سرمربی فصل قبل صنایع ماهشهر توضیح داد: تیم ما در برگشت به دفاع بعد از گل نشدن شوت یا لو رفتن توپ، برگشت خوبی به دفاع نداشته است. از طرفی لایه اول دفاعی تیم که باید در زمین حریف عمل کند تا بقیه به دفاع برگردند هم عملکرد خوبی نداشت و به همین دلیل تیم های حریف در ضد حمله های خود موفق عمل کرده و امتیازات زیادی را هم از این ضد حملات دریافت کرده ایم.

انتهای پیام/
برچسب ها: توفیق ، صدحمله ، ایران ، basketball ، world cup
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار