زالی گفت: در زمینه غربالگری و سنجش بینایی در کشور اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در همایش اپتومتری دانشگاه شهید بهشتی گفت: جمعیتی حدود 250 هزار نفر از خطر نابینایی و افت بینایی با انجام غربالگری نجات یافته‌اند که از نظر اقتصادی و بیماریابی و غربالگری در نظام سلامت بسیار با اهمیت است.

زالی ادامه داد: هزینه‌ای که برای غربالگری این 250 هزار نفر در کشور انجام گرفته، معادل هزینه درمان 50 بیمار چشمی است.

این 3 بیماری چشمی از عمده‌ترین علل نابینایی و کم بینایی در کشور است

زالی ادامه داد: تنبلی چشم، یک از عمده ترین علل کم بینایی و نابینایی در افراد است زمان طلایی کشف این بیماری در 2.5  سالگی است. بیماری دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است، کاتاراکت یا پیر چشمی است که اصلی ترین علت کاهش دید در افراد کهنسال به شمار می‌رود.

وی افزود: طبق آمار جهانی، 10 درصد جمعیت دنیا مبتلا به کاتاراکت هستند که با توجه به جمعیت 7 میلیونی ایران و شرایط و تغییرات اقلیمی، جمعیت مبتلایان به کاتاراکت در ایران نیز بیش  از 9 درصد پیش بینی می‌شود.

زالی از وجود آمار 80 درصدی مبتلایان به گلوکوم یا آب سیاه نیز خبر داد و گفت: بین 800 هزار تا 1 میلیون نفر از مبتلایان به گلوکوم از بیماری خود اطلاع ندارند و این مطلب اهمیت غربالگری و بیمار یابی در کشور را دو چندان می‌کند.

تغییر فرهنگ بهداشت بینایی مردم به عهده اپتومتریست‌ها است

در ادامه زالی گفت: ارتقاء فرهنگ بینایی و بینایی سنجی در کشور بر عهده اپتومتریست‌ها است این رشته، بیشتر از سایر رشته‌ها در معرض تداخلات رشته پزشکی با تخصص‌های نزدیک به آن در حیطه چشم پزشکی است ولی از نظر نظام ارائه خدمات سلامت، بسیار مهم است که خدمات مربوط به عینک و ساخت لنز بر عهده متخصصین اپتومتری باشد.

وی افزود: ساخت عینک و لنز یک مسئله تجاری و اقتصادی  نیست و با سلامت افراد مرتبط است و از آنجایی که آشنایی با آناتومی و فیزیولوژی چشم برای ساخت عینک و لنز مهم است، بنابراین تنها در حیطه تخصصی اپتومتریست‌ها است.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: نکته مهم در دست بررسی پروانه علمی و خدمتی به صورت جداگانه برای همکاران اپتومتریست است تا استقلال شغلی برایشان ایجاد شود و این مطلب همکاری وزارت بهداشت و وزارت رفاه به صورت مستقیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت را با سازمان نظام پزشکی می‌طلبد.

جلوی فعالیت‌های غیر قانونی در زمینه اپتومتری به سرعت گرفته می‌شود

زالی گفت: در حال حاضر به حد کافی فارغ‌التحصیل رشته اپتومتری در کشور داریم که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری  تحصیلات دارند ولی متاسفانه ورود برخی گروه‌های فاقد دانش دانشگاهی به این حوزه، کار را برای متخصصین اپتومتری مشکل کرده است.

وی ادامه داد: قبل از مسئله صنفی، آثار سوء ورود غیر تخصصی در این حوزه بر سلامت مردم، اهمیت دارد و تبعات آن بسیار زیاد و در برخی موارد غیر قابل جبران است و در این میان افزایش سطح دانش مردم و اطلاع رسانی در این زمینه و تلاش برای استاندارد سازی خدمات اپتومتری، از اهمیت ویژه برخوردار است که چند سالی است تاکید بر استاندارد سازی و معرفی آن به مردم صورت گرفته است.

زالی در زمینه برخورد با مراکز غیر قانونی اپتومتری گفت: همکاران در معاونت درمان وزارت بهداشت، نظارت بر عملکرد این مراکز دارند و در برخی موارد نیاز به ورود سایر دستگاه‌ها نظیر وزارت کشور، استانداری‌ها و نیروی انتظامی برای نظارت بیشتر در این حوزه وجود دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.