آهن یکی از فراوانترین عناصر موجود در پوسته زمین است. ولی کمبود آن در کل دنیا مشکل تغذیه‌ای ایجاد کرده است ارتباط فقر آهن و پیش فعالی در کودکان در این مصاحبه بررسی شده است.

تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: میزان آهن، با قدرت و توان ذهنی، در ارتباط است. بطوری که کمبود آهن، بخصوص در کودکان، با کاهش قدرت ذهنی و توان بدنی همراه است که در پی آن موجب افت تحصیلی و کاهش قدرت یادگیری و از طرفی کم تحرکی و کاهش جنب و جوش کودک می‌شود.

نیستانی ادامه داد: نمی‌توان پیش فعالی کودکان را با کمبود آهن در ارتباط دانست چرا که علائم کمبود آهن عکس علائم ناشی از پیش فعالی کودک است و کودکی که دچار کمبود آهن است، کم تحرک است.

این متخصص تغذیه گفت: در مراحل پیشرفته کمبود آهن، کودک و یا بزرگسال دچار پیکا یا انحراف اشتها می‌شود و مواد غیرخوراکی مانند خاک خوری، نشاسته خوری و یخ خوری دارد.

تشخیص علت کمبود آهن، در تعیین روش صحیح درمانی، نقش بسزایی دارد. دلایلی چون کمبود دریافت آهن، نوع رژیم غذایی،‌ آلودگی انگلی، بیماری‌های داخلی مثل زخم روده و سوء جذب آهن از دلایل شایع فقر آهن است.


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار