معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: با اجرای طرح‌های اضطراری، تامین آب در بیشتر کلان‌شهرهای مواجه با تنش آبی به وضعیت پایدار رسیده‌ و پیک گرمای تابستان را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تشکیل کمیته ویژه پایش وضعیت تامین آب کلان‌شهرها در ابتدای سال‌جاری، افزود: این کمیته با دستور وزیر نیرو و به ریاست قائم‌مقام وزیر نیرو تشکیل شد و در نشست‌های اردیبهشت‌ماه برای مجموعه عملکردها و فعالیت‌های موردنیاز تامین آب این شهرها تصمیم‌هایی اتخاذ و اجرایی شد.

وی افزود: با توجه به پایش ماه به ماه وضعیت آب این شهرها و کنترل وضعیت موجود، اقدام شرکت‌های آب و فاضلاب در دو بخش تامین اضطراری و مدیریت منابع برنامه‌ریزی و آغاز شد.

تشیعی با اشاره به دستاوردهای مهم این کمیته در بخش تامین اضطراری، ادامه داد: در این بخش تاکنون حفر و تجهیز 213 حلقه چاه، اجاره و بهسازی 50 حلقه چاه کشاورزی، شش طرح بازسازی و ارتقای سامانه‌های تصفیه، احداث ایستگاه پمپاژ اضطرار با ظرفیت 5400 لیتر، راه‌اندازی 311 هزار مترمکعب مخازن تامین آب، 193 کیلومتر خطوط انتقال اضطراری، بازسازی و بهسازی 350 کیلومتر شبکه توزیع اجرا شده است.

وی گفت: با مجموعه این اقدام‌ها و برنامه‌ها در 12 شهر مواجه با تنش آبی در شهرهای اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، مشهد و همدان به وضعیت پایدار رسیده‌ایم و در زمان حاضر فقط در اصفهان و کرمان نیاز به تمهیدهای ویژه داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های دفتر تخصصی پیگیری و رصد وضعیت بحران در شهرها، گفت: کارشناسان این دفتر از سال گذشته وضعیت شهرهای مواجه با تنش آبی را پیش‌بینی کرده‌اند و به‌طور دایم سامانه کنترل مصرف آب با شهرهای مواجه با تنش، آمار مربوط به تولید و مصرف و تغییرهای منابع تامین‌کننده آب شهرها چه سطحی و زیرزمینی و چه کمی و کیفی رصد می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای کمیته بحران آب، گفت: نشست‌های کمیته بحران موجب ایجاد تعامل و همکاری مناسبی بین شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای در بخش حفظ ذخیره سدها و اعمال مدیریت مصرف سفره‌های آب زیرزمینی و سدها، ایجاد حساسیت در شرکت‌های آب و فاضلاب و انجام اقدام‌های پیشگیرانه تامین کسری آب موردنیاز برای فصل تابستان شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، تنش ، کلانشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار