ایران رتبه اول جهان را در کسب رضایت برای "پیوند اعضا" دارد

رئیس بیمارستان مسیح دانشور‌ی با اشاره به اینکه در منطقه به لحاظ پیوند ریه حرف اول را می‌زنیم گفت: ایران رتبه سوم را از نظر تعداد کسانی که کارت اهدای عضو برای پیوند اعضا پر کرده‌اند در دنیا دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشور‌ی در نشست خبری خود که امروز به منظور  یازدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا(جشن نفس) برگزار شد، بیان داشت: برای اهدای عضو ابتدا باید رضایت خانواده اهدا کننده جلب شود، به لحاظ اجتماعی کار بسیار سختی است و با فرهنگ ‌سازی انجام شده امروزه تعداد کسانی که کارت اهدای عضو را امضا کرده‌اند تا در صورت بروز حادثه اجازه اهدای عضو وجود داشته باشد، به یک میلیون 400 هزار نفر رسیده است.  
 
وی با بیان اینکه تا کنون بیش از 140 پیوند قلب و 80 پیوند ریه را انجام داده‌ایم، گفت: گاهی از یک مرگ مغزی 6 اهدای عضو صورت می‌گیرد و توجه وزارت بهداشت نیز به پیوند عضو بیش از گذشته شده است. 

مراکز فراهم آوری پیوند اعضاء تجهیز می‌شوند

در ادامه این نشست خبری کتایون نجفی زاده رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت با بیان اینکه در صورت نرسیدن اکسیژن به فرد دچار مرگ مغزی قلب 6 تا 8 دقیقه تپش خواهد داشت گفت: اعضای فاسد نشده فردی که دچار مرگ مغزی شده است با مراقبتهای ویژه حداکثر ظرف مدت 14 روز قابل استفاده است.  

وی، همچنین با اشاره به  تلاش وزارت بهداشت مبنی بر ابلاغ قانونی که هزینه بیمارستان مبدا برای خانواده اهدا کننده رایگان شود، افزود: طرح کشوری شبکه فراهم آوری پیوند اعضا به شکل و مدل ایرانی در حال طر‌احی است تا مراکز اهدای عضو تجهیز و ارتقا داده ‌شوند که در کنار این امر وجود ‌خیرین بیش از پیش احساس می‌شود. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه پیوند ریه که حدود 60 میلیون تومان و هزینه پیوند قلب حدود 50 میلیون تومان است گفت: بخشی از این هزینه‌ها را وزارت بهداشت تقبل نموده و مابقی را ‌خیرین می‌دهند و هزینه توسط اطرافیان بیمار پرداخت نمی‌شود. 
 
وی در  پاسخ به سوالات خبرنگاری مبنی بر هزینه دارویی بیماران پس از پیوند اعضا تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین دارو‌های بیماران گیرنده عضو بسیاری از داروهای اصلی پیوند رایگان شده و خیلی از داروهای ضد ویروس و قارچ نیز تحت پوش بیمه در آمده است. 

25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند 

امید ‌قبادی، بازرس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون 25 هزار نفر در لیست پیوند اعضا قرار دارند، افزود: روزانه 7 تا 10 نفر فوت می‌کنند و این در حالی است که 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در طول سال داریم.  
 
وی ادامه داد: 2500 تا 4 هزار نفر قابلیت اهدای عضو را دارند که در سال 92، 665 نفر اهدای عضو صورت گرفته است. 
 
وی با بیان اینکه، در سال 84 آمار اهدای عضو 5 درصد بود، بیان داشت: طبق بررسی انجام شده از نظر تکنولوژی پیوند هیچ ‌‍کمبودی در کشور وجود ندارد و مشکل عمده فرهنگ سازی در این زمینه است که اولین معاونت فرهنگی خاورمیانه در خصوص اهدای عضو تشکیل شده است و 70 پروژه فرهنگی را طراحی نموده و 50 مورد آن اجرا شده است. 
 
گفتنی است یازدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا(جشن نفس) 13 شهریور ماه از ساعت 8 تا 12 شب در برج میلاد تهران با حضور خانواده‌های اهدا کننده و گیرنده عضو از سراسر کشور برگزار می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار