رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران:

وام 80 میلیون تومانی مسکن در دست بررسی است/از مصوبه مجلس برای پرداخت وام ازدواج بی‌اطلاعم

سیف گفت: بانک یک نهادی است که ذی‌نفعان مختلفی دارد و باید برای دفاع از حقوق سپرده گذاران و وصول مطالبات آنها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی در حاشیه بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از جهت‌گیری‌های مثبتی که در دولت یازدهم رخ داده بحث مربوط به ایجاد انضباط در فعالیت‌های پولی و مالی کشور بوده که دستاوردهای بزرگی در سال اول حاصل شده است.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود این دستاوردها استمرار یابد و همان‌طور که قبلا ً‌اعلام شده نرخ تورم در پایان مردادماه متوسط سالیانه به 23.2 درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه که قبلاً  در خردادماه سال گذشته بالاتر از 45 درصد بود الآن به 14.7 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود که حتماً تا پایان سال 93 نرخ تورم به زیر 20 درصد برسد.
 
رییس کل بانک مرکزی در خصوص نظارت و طبقه‌بندی بر بانک‌ها گفت: بانک مرکزی بر همه بانک‌ها نظارت دارد و سعی دارد نسبت به طبقه‌بندی آنها اقدام کند بعضی از بانک‌ها انضباط مالی را رعایت می‌کنند وعده‌ای هم متأسفانه تخلفاتی دارند که با همه این تخلفات برخورد خواهد شد.
 
سیف در ادامه گفت: 20 تا 25 درصد سابقه پولی در کشور در مؤسساتی است که خارج از نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و بانک مرکزی سعی دارد هر چه سریعتر این گونه مؤسسات را تحت پوشش خود قرار دهد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: اما بانک مرکزی سعی دارید تا بعضی از این مؤسسات را منحل کند و مابقی را با ضوابط بانک مرکزی تطبیق دهد و در نتیجه زیرنظر بانک مرکزی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
 
سیف در پاسخ به باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه در سمینار گفته شد که بانک‌ها در زیان با مشتری همراه نیستند دلیل این موضوع چیست گفت: سمینار فضایی است برای طرح این گونه انتقادات و نقطه نظرات مختلف، همه این‌ها باید در جمع کارشناسی مطرح شود و هر موردی که مورد ابهام بود اصلاح شود.
 
دادگاه جمهوری اسلامی بنا به اراده بانک قوانین خود را تغییر نمی‌دهد در هنگامی که روابط وجود دارد قاضی حکم شرعی می‌دهد.
 
وی در ادامه گفت: حکم بر مبنای قراردادهایی است که وجود دارد و قراردادها هم بر اساس قوانین بانکداری تنظیم شده‌‌اند.
 
سیف در ادامه گفت: منتهی اینکه چرا یک عقدی با یک شیوه خاصی انجام می‌شود به این دلیل است که دارای ذی‌نفعان مختلفی است و باید نسبت به صلاح ذی‌نفعان و برای وصول مطالبات آنها اقدام کند.

اگر بانک این کار را قرار دهد نباید مورد ایراد قرار گیرد منتهی اگر بانک حقوق مشتری را تضعیف کند و بخواهد از عدم آگاهی مشتری سو‌استفاده کند بانک مرکزی به برخورد با این بانک‌های متخلف می‌پردازد.
 
در ادامه ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی در خصوص علت توقف ارائه تسهیلات به بافت‌های فرسوده گفت: اصول نظام بانکی در چارچوب دستورالعمل‌های متناسب با منابعی که می‌تواند تجهیز کند حرکت می‌کنند.
 
وی در ادامه گفت: این موضوع صحت ندارد و نظام بانکی بخشی از تسهیلاتی را که پرداخت می‌کنند در حوزه ساختمان و مسکن است و صد درصد فعالیت بانک مسکن در این حوزه می‌باشد و بخشی از تسهیلات بانک‌ها نیز باید در این راستا ارائه شود و بر اساس توافقی که بین بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی انجام شد قرار شد که اجازه داده شود بانک‌ها صندوق‌هایی را برای جذب سرمایه‌های مردم تشکیل دهند که هدف تشکیل این صندوق‌ها این است که این صندوق‌ها بتوانند با پرداخت تسهیلات سهم بیشتری از ملک را داشته باشند.
 
سیف اظهار داشت: هنوز تسهیلات 80 میلیون تومانی مورد کارشناسی قرار نگرفته و در مرحله نهایی نیست و با توجه به نظرات کارشناسی که در این موضوع انجام می‌گیرد به بانک‌ها اجازه داده خواهد شد در این خصوص همپای بانک مرکزی حرکت کنند.
 
در پایان گفتنی است، سیف در خصوص تصویب مجلس برای پرداخت وام ازدواج از صندوق توسعه ملی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن ، سیف ، وام ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار