رییس کل گمرک با اشاره به اجرای سیستم هوشمند در بخش ترانزیت گفت: بالغ بر 95 درصد ترانزیت تحت پوشش این سیستم است و در 50 گمرک ترانزیتی سیستم هوشمند در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،مسعود کرباسیان رییس کل گمرک جمهوری اسلامی در سمینار بین‌المللی بررسی تسهیلات و مشکلات حمل و نقل و رویه‌های گمرکی با اشاره به موقعیت ایران از لحاظ ترانزیت گفت: اهمیت ترانزیت در دنیا به لحاظ همسایگی با 15 کشور و همچنین کشورهایی که محصور در خشکی هستند بی‌سابقه است.
 
وی ادامه داد: با توجه به تحولات عراق ترانزیت از ایران نیز اهمیت چند برابر پیدا کرده و ما در پی افزایش امنیت و سرعت در بحث ترانزیت هستیم و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز در این بخش انجام شده است.
 
وی افزود: افزایش تعداد مناطق ویژه و همچنین بحث بنادر خشک که مطرح شد نیز مبین توجه به ترانزیت است.
 
رییس کل گمرک در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در گمرک گفت: بالغ بر 95 درصد ترانزیت تحت پوشش سیستم هوشمنداست و در 50 گمرک ترانزیتی این سیستم در حال اجرا است.
 
کرباسیان گفت: این در حالی است که در کشور ما با مشکل اسناد و مدارک در زمینه ترانزیت مواجه هستیم.
 
معاون وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: به کارگیری تجهیزات نوین مانند ایکس ری کامیونی و دروازه‌ای از اقدامات انجام شده است که در حال حاضر 12 گمرک به این دستگاه مجهز هستند و تعدادی دیگر نیز در حال اضافه شدن است.
 
وی در ادامه افزود: هدف ما ایجاد امنیت در مسیرهای ترانزیت است و برای تحقق این هدف  جی‌پی‌اس را در کامیون‌ها به کار گرفتیم که مسیرها به صورت ماهواره‌ای کنترل می‌شود و همچنین مدیریت ریسک نیز در حال انجام است.
 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات دیگر انجام شده در بخش گمرک و حمل و نقل گفت: مسئله‌ بیمه نیز در این بخش حل شده و از اول مهرماه تحت آیین‌نامه جدیدی بیمه باید دنبال شود و گفتنی است که انجمن‌ها و شرکت‌های حمل و نقل در بهبود انجام این اقدامات نقش بسزایی دارند.
 
رییس کل گمرک در ادامه از صدور پروانه الکترونیک خبر داد و گفت: پروانه کاغذی در حال حذف شدن است و از این به بعد به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و از طریق اس ام اس فعالان می‌توانند مسیر کالاهای خود را دریافت کنند.
 
کرباسیان با اشاره به اینکه 12 میلیون تن کالا در سال گذشته از کشور ترانزیت شد گفت: در سال جاری نیز 5.5 میلیون تن ترانزیت انجام شده است.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم با تسهیلات انجام شده ترانزیت رشد پیدا کند و در حال حاضر 15 درصد حجم ترانزیت تحت پوشش کارنتیر است و امیدواریم با اقدامات مناسب به 30 درصد برسد.
 
کرباسیان با اشاره به الحاق ایران به پروژه ای تیر گفت: امیدواریم این امر به زودی اجرایی شود.
 
وی در ادامه گفت: ما امیدواریم که سطح تضمینات به 60 هزار یورو برسد و همچنین ایرو (اتحادیه جهانی حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای) درخواست حل و فصل مطالبات گذشته و تسویه بدهی ایران و همچنین حمایت این سازمان در مراجع بین‌المللی از ایران خصوصاً در کمیته تیر را خواستاریم.
 
وی ادامه داد: با توجه به سهم ایران در حمل و نقل و ترانزیت امیدواریم که نقش کشور ما در سازمان‌های بین‌المللی پررنگ‌تر شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گمرک ، کالا ، تجهیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار