یک روانشناس گفت:‌ از عوامل گسترش این نوع طلاق می‌توان به نارضایتی‌های جنسی، عدم تأمین نیازهای عاطفی، رفتارهای خشونت آمیز و مشکلات ارتباطی اشاره کرد.

 حسین شیخ ساری  روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت: در جامعه ما در کنار آمار طلاق‌های قانونی، آمار طلاق‌های بزرگتر اما کشف نشده وجود داردکه یکی از مهمترین طلاق که هیچ کجا ثبت نمی‌شود و نمود عینی ندارد اما خطرناک ترین نوع طلاق است که ممکن است  تا جدایی همیشگی ادامه داشته باشد طلاق عاطفی است.

وی در تعریف این نوع طلاق افزود: طلاق عاطفی یعنی خانواده‌های پوچ و خاموش که زن و مرد در کنار هم به سردی زندگی می کنند و به دلیل این که مورد پرسش دیگران قرار نگیرند و در موقعیت‌های مختلف اجتماعی دچار مشکل نشوند هیچ گاه تقاضای طلاق قانونی را نمی‌دهند که بدون تردید می توان گفت یکی از علل‌های مهم تداوم  این زندگی‌های سرد و بی معنا به باورها و ارزش‌های فرهنگی جامعه باز می‌گردد.

شیخ ساری در ادامه اظهارداشت: این نوع طلاق به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی به نفرت انگیز ترین طلاق در زندگی بعضی از زوجین شکل گرفته است. که بیشتر به دلیل مسائل عاطفی وارتباط نادرست میان زوجین را عوامل گسترش این نوع طلاق دانست.

وی با اشاره به این که زمان شروع طلاق عاطفی در جوانان بیشتر است افزود:‌معمولا در سال‌های اول ازدواج این اتفاق می‌افتد ومتأسفانه ا ین نوع طلاق در بین بعضی از جوانان نسبت به سنین بالا شیوع بیشتری دارد که معمولا اوج این طلاق در سال‌های چهارم و پنجم زندگی رخ می‌دهد به صورتیکه در 2الی3 سال اول زندگی باعث درگیری‌های فراوای بین زوجین است.

وی با بیان  این که این نوع درگیری‌ها به گونه‌ای خواهد بود که خواسته‌ها و نیازهایی که قبلا زوجین به آرامی مطرح می‌کردند حال با نزاع و گاه با خشونت‌های پر رنگ همراه است و بعد از یک دوره فرسایشی که این مرحله طول می‌کشد، طرفین با وجود این که با هم در زیر یک سقف زندگی می‌کنند،اما روح و جوهر معنی دار زندگی در آن خانه حکم فرما نیست و فقط شکل زندگی را دارا می‌باشد و طرفین زندگی همراه با سکوت را ترجیح می‌دهند.

وی در ادامه افزود: طلاق عاطفی زیر بنای دیگر طلاق‌ها است. زوجی که تصمیم به طلاق می‌گیرند مراحلی را پشت سر می‌گذارند.این مراحل ممکن است دشواری‌ها وتنش‌هایی را پدید آور شود که روی زن و شوهر، فرزندان، خویشاوندان و دوستان آنان نیز تأثیر می‌گذارد.

این روانشناس تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از خانواده‌ها دانش کافی برای مقابله با این معضل اجتماعی را ندارند متأسفانه تحت تأثیر عوامل و رسانه‌های بیگانه قرارمی‌گیرند.

حسین شیخ ساری در پایان خاطرنشان کرد: برای بهبود روابط زوجین و حتی ریشه کن نشدن این معضل نیازمند حمایت‌های مستقیم دولت در خانواده درمانی و برگزاری جلسات آگاهی بخشی برای خانواده‌ها به منظور ریشه یابی مشکلات و تزریق تفاهم خانواده‌ها است.

انتهای پیام/
برچسب ها: طلاق ، خشونت ، عاطفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار