حافظهٔ مریخ نورد کنجکاوی، پاک می‌شود + تصاویر

دانشمندان ناسا تصمیم دارند، حافظه جانبی مریخ نورد کنجکاوی را فرمت کنند. این مریخ نورد بیش از ۱۰ سال است که در سیارهٔ سرخ خدمت می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، دانشمندان ناسا تصمیم دارند، حافظه جانبی مریخ نورد کنجکاوی را فرمت کنند. این حافظه جانبی حتی در هنگام خاموش بودن مریخ نورد نیز داده‌ها را ذخیره می‌کند. این حافظه درست شبیه حافظه‌های تلفن همراه است که تصاویر و صدا‌های مختلفی را بر روی خود ثبت کرده است.



مریخ نورد روح و کنجکاوی در سال ۲۰۰۴ به مریخ فرستاده شدند و قرار بود مامورت آن‌ها تنها ۳ ماه به طول بیانجامد. اما مریخ نورد روح ۶ سال برای ما زمینی‌ها کار کرد و کنجکاوی نیز همچنان فعال است. خوب است بدانید بسیاری از داده‌هایی که منجر به کشف آب روی مریخ گردید نیز از همین دو مریخ نورد به ما رسیده بود.


جان کالاس، از JPL ناسا می‌گوید: سلول‌های الکترونیکی فرسوده درون این حافظه‌ها مارا مجاب به فرمت کردن آن‌ها کرده است. البته این عمل، امری کم خطراست و داده‌های نرم افزاری در حافظه‌های دیگر ذخیره شده‌اند.

پروژهٔ فرمت کردن حافظه جانبی، ۵ سال پیش نیز بر روی مریخ نورد روح انجام شد و هدف از این پروژه جلوگیری از یک سری حوادث فراموشی در او بود. که حتی پس از این عمل نیز، روح در فاصله‌ای بیش از ۲۰۰ میلیون کیلومتر از ما به فعالیت خود ادامه داد.

مریخ نوردان ناسا، در حال بررسی موقعیت‌ها و شرایط موجود برای حضور انسان در آنجا در دههٔ ۲۰۳۰ هستند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار