رییس مجمع واردات با اشاره به این موضوع که سرعت و دقت دو اصل جدایی ناپذیر در امور گمرکی هستند،گفت:به لحاظ اهميت نقش تجارت خارجي در اقتصاد ملي و به منظور جلوگيري از هزينه هاي پنهان ناشي از معطلي كالا در مبادي ورودي وخروجي تشريفات گمركي بايد آسان،روان و با سرعت انجام شود.

محمد حسین برخوردار رييس مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این موضوع که سرعت و دقت دو اصل جدایی ناپذیر در امور گمرکی هستند اظهار داشت:به لحاظ اهميت نقش تجارت خارجي در اقتصاد ملي و به منظور جلوگيري از هزينه هاي پنهان ناشي از معطلي كالا در مبادي ورودي وخروجي و حسب تجربه های مجامع بين المللي مرتبط در خصوص مقابله با پدیده شوم قاچاق، تشريفات گمركي بايد آسان،روان و با سرعت انجام شود.

وی افزود:امنيت در زنجيره تجارت بين المللي و مصون داشتن آن از سوء استفاده هاي احتمالی نیز به همان میزان از حساسیت و اولویت برخوردار میباشد و بر این اساس برای آشتي دادن اين دو الزام متبين (سرعت ودقت در امور گمرک) باید راهکارهای اجرایی متناسب مورد اهتمام مسئولین قرار گیرد .

برخوردار از پنجره واحد تجاری بعنوان یک رویکرد مثبت و ضروری در گمرکات کشور نام برد وادامه داد: پنجره واحد تجاری كه در برخي از شهرهاي گمركي به اجرا در آمده، مي تواند تعامل مناسبي بين تمام دستگاههایی که در فرآیند مجوزدهی، نظارت و بازرسی، حمل و نقل، بانک و بیمه در حوزه تجارت خارجی نقش دارند ،ايجاد كند و مسلما  ارائه خدمات به صورت متمرکز به صاحبان کالا در مرزهای گمرکی دستیابی به اهداف تسهیل ، تسریع و دقت را در عملیات گمرکی  سهل الوصول تر خواهد ساخت.

وی تصریح کرد: تجهيز گمركات اجرايي به فناوري‌هاي نوين، اطلاع رساني به موقع به تجار و بازرگانان درباره هرگونه تغيير در مقررات ورود و خروج کالا از طرف مراجع ذي ربط در کنار بهبود فرآيندهاي مربوط به تشريفات قانوني ورود و اظهار کالا و در نهايت ايجاد خط سبز گمرکی برای واردکنندگان شناسنامه دار و خوشنام میتواند راه حل های دیگری برای ارتقاء سطح سرعت و دقت گمرک باشد. 

برخوردار گفت:همچنین تخصصي شدن واردات نیز مي تواند نظم خاصي دراين بخش ايجاد كند و زمينه مناسبي را براي كنترل و نظارت بيشتر در گمرك فراهم سازد.
 
وی با اشاره به اینکه پیام کلی اصل 44قانون اساسی حرکت به سمت یک اقتصاد رقابتی و عادلانه است، تصریح کرد: بخش خصوصی برای ایفای نقش خود بعنوان موتور محرکه اقتصاد کشور مطالباتی از گمرک دارد و مجمع واردات آمادگی خود را برای انتقال تجربیات واردکنندگان شناسنامه دار به گمرک بارها اعلام داشته است .
 

انتهای پیام/

برچسب ها: مجمع ، واردات ، برخوردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار