رييس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس تشریح کرد

ویژگی‌های صندوق‌های زمین و ساختمان برای تامین مالی بخش مسکن

سازمان بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی صندوق‌‌های سرمايه‌گذای زمين و ساختمان برای استفاده از ظرفيت تأمين مالی موجود در بازار سرمايه، به فعالان حوزه مسکن کمک می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه(سنا)، بهنام چاوشي رييس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس با اعلام خبر فوق گفت: به منظور تسهيل و تشويق متقاضيان راه‌اندازي صندوق‌ سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان و فراهم بودن بستر مناسب براي کمک به تأمين مالي در حوزه ساخت طرح‌هاي ساختماني، با انجام بررسي‌ها و نظرسنجي‌هاي انجام شده از طرف فعالان اين حوزه ، با انجام پذيره‌نويسي اوليه، نخستين صندوق سرمايه گذاري زمين و ساختمان امروز به طور رسمي افتتاح خواهد شد.

چاوشي در باره جزئيات و ويژگي هاي صندوق هاي زمين و ساختمان ادامه داد: در اين صندوق ها با اصلاح مقررات قبلي اختيارات مالک زمين پروژه افزايش يافته‌است و تا زماني که سهم مالک از کل پروژه در اکثريت باشد نسبت به سهام خود در همه تصميمات، قاعدتا حق رأي و اختيار متناسب خواهد داشت. اين امر مشوق خوبي براي مؤسسين است که قبلاً دغدغه کاهش اختيارات خود را پس از واگذاري زمين طرح به شخصيت حقوقي صندوق را داشتند.

وي افزود: اعضاي هيئت‌مديره اين صندوق ها 5 نفر هستند که 3 نفر به انتخاب اکثريت سهامداران، يک نفر نماينده مدير صندوق و يک نفر نماينده متولي صندوق (به نمايندگي از طرف سهامداران کمتر از 1%) انتخاب مي‌شوند در حالي که، در مقررات قبلي 5 عضو هيئت‌مديره صندوق شامل نمايندگان ارکان به شرح مدير صندوق، متولي، مدير ساخت، ناظر و متعهد پذيره‌نويسي بود.

رييس اداره امور نهادهاي مالي افزود: در باره انعطاف بيشتر براي فروش يا پيش فروش واحدهاي ساختماني طرح ، هيئت‌مديره صندوق با اعلام رويه فروش خود و دريافت تأييديه از سازمان بورس ، امکان فروش يا پيش فروش واحدهاي ساختماني را با رعايت صرفه و صلاح سرمايه‌گذاران به طرق مختلف خواهند داشت.

چاوشي خاطرنشان کرد: در رويه اعلام شده از طرف صندوق، امکان اولويت دادن به دارندگان واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق براي خريد واحدهاي ساختماني نيز با ترتيب مشخص وجود خواهد داشت.

وي در باره نحوه معامله و سرمايه‌گذاري در اين صندوق‌ها گفت: در حال حاضر طبق اساسنامه نمونه، واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي زمين و ساختمان از ابتداي پذيره‌نويسي در بازار بورس/ فرابورس ايران پذيرفته مي‌شود و تا زمان پايان ساخت و تصفيه طرح قابل معامله خواهد بود.

چاوشي در اين باره ادامه داد: در ساختار پيش‌بيني شده در مقررات، مدير ساخت مي‌تواند در نقش باني طرح (Developer) با تجربه در حوزه ساخت و ساز از پيمانکاران داراي مجوزهاي مربوطه در ساخت طرح استفاده کند.

رييس اداره امور نهادهاي مالي گفت: مالکان زمين و متقاضيان استفاده از شرايط تأمين مالي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان مي‌توانند با مطالعات مقررات مربوط و پس از مشخص کردن شرايط طرح و ارکان مربوط، مدارک تکميل‌شده را به‌منظور بررسي، براي اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

وي تأکيد کرد: مقررات و اين فرم‌ها در آدرس اينترنتي: www.seo.ir، لينک مديريت نظارت بر نهادهاي مالي، لينک اداره امور نهادهاي مالي/ فايل‌ها و فرم‌ها، موجود است.

همزمان با افتتاح تابلوي صندوق هاي زمين و ساختمان با حضور وزاري امور اقتصادي و دارايي و راه و شهرسازي و رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، پذيره نويسي واحدهاي سرمايه گذاري نخستين صندوق زمين و ساختمان با نام «نسيم» امروز از طريق بازار سوم فرابورس ايران آغاز مي شود.

قيمت اسمي هر واحد سرمايه گذاري صندوق زمين و ساختمان نسيم 10 هزار ريال است و 15 ميليون واحد از 29 ميليون و 600 هزار واحد سرمايه گذاري آن تا روز چهارشنبه 12 شهريور قابل پذيره نويسي خواهد بود.

صندوق زمين و ساختمان نسيم به منظور تامين مالي پروژه اي در شهرک گلستان ( راه آهن) با زيربناي 13 هزار و 199متر مربع تشکيل شده و گروه سرمايه گذاري بانک مسکن، ليزينگ گستر آريا و توسعه تجارت انديشه آريا از موسسين آن هستند که به ميزان 141 ميليارد ريال آورده غيرنقدي و 5 ميليارد ريال آورده نقدي، اين صندوق را تامين کرده اند. کارگزاري بانک مسکن نيز به عنوان بازارگردان صندوق زمين و ساختمان نسيم معرفي شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، صندوق ، زمین ، ساختمان ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار