ریاحی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد:

افتتاح 20 جایگاه CNG همزمان با هفته دولت در سراسر کشور

مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG ، مجموع جایگاه‌های احداث شده در کشور را 2هزار و 230 باب عنوان کرد و گفت: تا پایان برنامه هفته دولت 20 باب جایگاه دیگر در کشور راه‌اندازی می‌شود که با افتتاح آنها مجموع جایگاه‌های CNG به 2هزار و 240 باب خواهد رسید.

منصور ریاحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مجموع جایگاه‌های احداث شده در کشور را 2هزار و 230 باب عنوان کرد و افزود: تا پایان برنامه هفته دولت 20 باب جایگاه دیگر در کشور راه‌اندازی خواهد شد که هم اکنون 10 جایگاه جدید همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید و 10 جایگاه دیگر تا آخر هفته دولت افتتاح می شود.
 
مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بیان اینکه در از زمان شروع کار دولت تدبیر و امید 175 جایگاه تجهیزات راه‌اندازی شده اظهار داشت: از این تعداد در سال گذشته 63 جایگاه تجهیز در کلانشهرها و 14 مورد در کلانشهر تهران راه اندازی شده تا پایان امسال نزدیک 9 جایگاه در تهران راه اندازی خواهد شد.
 
ریاحی افزود: روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به خودروها دوگانه سوز تحویل داده شده که معادل 20 میلیون لیتر بنزین در روز است.
 
وی برنامه‌های طرح ملی CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: نخستین برنامه‌ای که در دستور کار قرار گرفته رویکرد توسعه جایگاههای CNG است. در این زمینه ابتدا احداث جایگاه، تبدیل خودرو در دو بخش کارگاهی و کارخانه ای و افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت در دستور کار است تا بتوانیم به امر توسعه جامع عمل بپوشانیم.
 
مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNGادامه داد: احداث جایگاههای جدید با توجه به سیاست وزیر نفت توسعه جایگاههای موجود در کلانشهرها و جایگاههایی که از نظر امنیت شهری در جایی قرار گرفته اند در دستور کار است. همچنین احداث جایگاههای جدید با توجه به سیاست وزیر نفت مبنی بر افزایش سهم سبد سوخت از 25 درصد به 35 درصد و توسعه جایگاهها در کلانشهرها در دست اجراست.
 
ریاحی گفت: به طور یقین  مديریت طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG یک رویکرد و سنایوری  ویژه را برای توسعه جایگاهها طراحی کرده که ضمن شناسایی ظرفیتها ابتدا باید تقاضا را ایجاد کرده، سپس این تقاضا را مدیریت کنند که ایجاد تقاضا از افزایش ظرفیت تبدیل خودروها و احداث جایگاههای جدید می باشد که این امر توسط مدیریت طرح سی ان جی مدیریت می شود.
 
وی با اشاره به اینکه تبدیل خودرو به سه شکل تبدیل کارگاهی توسط شرکتهای مجاز، تبدیل کارخانه‌ای خودروها با پایه گاز‌سوز توسط شرکتهای خودروساز انجام می‌شود. در بخش کارگاهی تاکنون 920هزار خودرو تبدیل شده با توجه به سیاست‌ها و توافقی که بین وزارت نفت و وزارت دفاع انجام شده سازمان دفاع مسولیت تبدیل کارگاهی به نیابت از این دو وزارتخانه مسولیت تبدیل کارگاهی 100 هزار خودرو دوگانه‌سوز را در 40 کارگاه در سال 93 در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی تاکید کرد: تبدیل کارخانه‌ای نیز توسط شرکت های ایران خودرو، سایپا و زامیاد انجام می شود. در این زمینه جلسات ویژه‌ای تشکیل شده است در بحث تبدیل کارخانه‌ای در در 5ماهه سالجاری نسبت به سال گذشته این سه کارخانه 300 تا 700درصد رشد تولید داشته است.  
 
ریاحی با بیان اینکه رسالت مجموعه وزارت نفت احداث و توسعه جایگاههای CNG است در همین راستا احداث 2هزار و 500 جایگاه تا پایان سال 94 در دستور کار داریم از این تعداد 2هزار و 300 جایگاه تا پایان سال 93 احداث می‌شود و مابقی جایگاهها ظرف سال 94 تا95 احداث می‌شود.

مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG ادامه داد: در موضوع توسعه جایگاهها جلسات گسترده‌ای صورت گرفته به طوری که هزار جایگاه توسط بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم به نمایندگی شرکت کمیاب فن آوران سپاهان داده شده با هماهنگی شرکتهای تامین کننده داخلی با استفاده از روش تامین مالی با سه روش کارمزد ویژه، بیع متقابل بندق تبصره 2 بودجه 93 و استفاده از صندوق توسعه ارزی احداث خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: رویکرد ملی طرح CNG رویکرد کاربری و عملیاتی است در این راستا به توافقات خوبی رسیدیم. در بحث انطباق تکنولوژی و بومی سازی تکنولوژی به جایگاه مثبتی دست یافیتم  به طوری که در موضوع قطعات و تجهیزات ایستگاهی 50درصد بومی سازی شده و در گیت و مخزن خودروها به خودکفایی کامل رسیدیم.
 
*استانداردسازی و بازرسی ادواری معاینه فنی خودروها در دستور کار قرار گرفت
 
ریاحی گفت: بحث استانداردسازی یکی از نکات کلیدی در این بخش است به ویژه بازرسی ادواری معاینه فنی خودروها  توسط وزارت کشور انجام می شود وزارت کشور به دنبال دستورالعمل اجرایی با همکاری ارگانهای ذیربط انجام می شود تاجاییکه بازرسی ادوارای مخازن خودروها یکی از حلقه‌های گمشده در این بخش است.
 
*1400 جایگاه ظرف 4 ماه بازرسی سطح یک می شود
 
وی تاکید کرد:کل مخازن خودرو ها در کشور به نیمه عمر خود رسیده اند و باید بازرسی شوند. برای بازرسی سطح یک 9 شرکت از طریق سازمان ملی استاندارد مشخص شده که بحث نظارت و بازرسی سطح یک از ایستگاهها، مخازن شیرها و مجموعه جایگاهها از مدتها شروع شده است. به طوری که این بازرسی در بازه زمانی سه ماه توسط این شرکت ها در 1400 جایگاه ظرف 4 ماه بازرسی سطح یک انجام می شود.
 
وی گفت: بحث نگه داشت و تعمیرات حسایت خاص خود را دارد که باید توجه وی‍‍ژه ای شود. همچنین  10 درصد کارمزد جایکاه ها منوط به رعایت چک لیست اعلامی می باشد که در آن به بازرسی و نگهداشت و نفرات جایگاه توجه خاصی شده است. تا جایگاهها پایدار و قوام و ایمنی بیشتری داشته باشند تا بتوانیم سوخت با کیفیت و ایمن در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
 
وی افزود: در سال گذشته با مصوبه شورای اقتصاد و با حمایت وزارت نفت کارمزد جایگاهها دوبرابر شد.
 
 مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNGادامه داد: CNG تحت عنوان یک صنعت سیستم پیچیده در کشور مطرح است به همین خاطر این سیستم پیچیده با پارامترهای زیادی مواجه است. پارامترهایی که غیرقابل کنترلی که تحت مدیریت واحد نیستند.

وی خاطرنشان کرد: نگاهی که به این صنعت می شود نگاه صفر به یک نیست که نگاه ذهنی و برداشت عینی داشته باشد مولفه‌های زیادی در این زمینه تاثیرگذار است. بایستی نگاه ترکیبی و سیستمی باشد تا زنجیره تامین CNG با آن درگیر شود. حمایت‌های جامع مدیریت کلان کشور در کل مجاری  تاثیرگذار باید در این قضیه دخیل باشند. متاسفانه نوک پیکان و هم انتظارات به وزرات نفت است. قرار نیست وزارت نفت جایگاه احداث کند وظیفه این وزارتخانه تولید، تامین و توزیع سوخت در کشور است. احداث جایگاه به شهرداری و بخش خصوصی  و کسانی که زمین دراختیار دارند مربوط می شود.
 
* برگزاری ششمین همایش خوردوو CNG  در  11تا13 شهریورماه سالجاری
 
ریاحی از برگزاری ششمین همایش خوردو و CNG در 11تا13 شهریورماه سالجاری خبر داد و گفت: این همایش با حضور وزرای نفت و و صنعت،معدن و تجارت و معاون ریاست جمهوری و سایر مسولان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار