در صحنه‌ی پر زرق و برق و نورافشانی شده حیوانات یکی پس از دیگری با لباس‌های رنگارنگ و تزئینات مختلفی برای اجرای حرکات نمایشی به صحنه می‌آیند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، برخی از حرکاتشان ما را به خنده می‌اندازد و برخی دیگر شگفت زده‌مان می‌کند اما به راستی از ما می‌توانیم درک کنیم این حیوانات  زبان بسته چه رنجی را برای یادگیری این حرکات متحمل شده‌اند. 

زهرا اویسی کارشناس محیط زیست دنبال حقوق حیوانات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: متأسفانه حیوانات از زیستگاه‌هاغی طبیعی خود ربوده می‌شوند و در سیرک‌ها به نوعی به اسارت گرفته می‌شوند و حقوق آنها در نظر گرفته نمی‌شود آنها حق آزاد بودن در طبیعت بکر و تهیه‌ی غذا را از دست می دهند در برخی از سیرک‌ها دیده شده که حیوانات بر اثر گرسنگی طولانی مدت آن قدر ضعیف می‌شوند که گاها جان خود را از دست می‌دهند. 

وی در ادامه بیان داشت: حیوانات مانند انسان‌ها جاندارانی دارای سیستم عصبی و قدرت درک و احساس هستند. آن‌ها به راحتی می‌توانندمشکلات روحی و جسمی را درک کنند شاید عجیب به نر برسد اما حیواناتی که در سیرک‌ها نگهداری می‌شوند در واقع در اکثر اوقات بسیار عصبی هستند واضطراب و استرس زیادی را متحمل می شوند چون مربیان سیرک در طول روز خواهان انجام رفتارهایی هستند که از رفتار طبیعی حیوانات به دور است نه حیوانات از نظر ساختار بدنی و فیزیولوژیکی برای انجام این گونه رفتارها خلق نشده‌اند پس طبیعی است که در بین آموزش شرایطی سخت را تحمل کنند.

اویسی در ادامه بیان داشت: در بیشتر سیرک‌های کشور حیوانات در قفس‌هایی که مناسب شرایط فیزیکی و روحی آنها نیست نگهداری می‌وشند و بعضا چندین گونه از حیوانات مختلف را در یک قفس نگهداری می‌کنند. 

حیوانات در فضاهای نامناسب کیلومترها از تهران به شهر دیگر سفر می‌کنند و این موضوع به طور حتم برای آنها آزاردهنده است. 

وی در ادامه گفت: حیوانات در طول نگهداریشان در سیرک‌ها در بیشتر مواقع از کمترین امکانات پزشکی و بهداشتی برخوردار هستند و این موضوع عاملی است که باعث می‌شود این حیوانات ناتل بیماری‌های گوناگون شوند واین امر می‌تواند حتی برای خود مربیان نیز خطرناک باشد. 

اویسی اظهار کرد: فعالان حقوق حیوانات تلاش می‌کنند تا به نوعی از حقوق نادیده گرفته شده‌ی حیوانات دفاع کنند اما متأسفانه حمایت خاصی از ما صورت نمی‌گیرد و حتی در برخی موارد از سوی سودجویانی که با رنج حیوانات کسب درآمد می‌کنند مورد اذیت و آزار قرار می‌گیریم. 

حیواناتی که در سیرک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند غیر مجاز نیستند اما این شرایط نگهداری آن هاست که نگران کننده‌ می‌باشد مسئولین و حامیان محیط زیست در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده‌اند حتی در برخی از شهرها سیرک‌های تخلف شناسایی و منع کار شده‌اند و این روند می‌تواند گام موثری جهت کمک به احقاق حقوق حیوانات باشد.
 
انتهای پیام /
برچسب ها: سیرک ، حیوان ، دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار