تکذیب شایعه 5 شهریور؛

امشب مریخ بزرگتر نمی‌شود + عکس

چند سالی است که با نزدیک شدن به 5 شهریور، شایعاتی مبنی بر اینکه در این روز "زمین دو ماه خواهد داشت"، در فضای مجازی منتشر می‌شود اما ستاره شناسان می‌گویند هرگز این رویداد رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ چند سالی است که با نزدیک شدن به 5 شهریور، شایعاتی مبنی بر اینکه در این روز "زمین دو ماه خواهد داشت"، در فضای مجازی منتشر می‌شود. با وجود اینکه هر سال اخباری برای تکذیب این شایعه منتشر می‌شود، همچنان این خبر دست به دست می‌چرخد.

اما این شایعه از کجا آمده است؟

داستان این شایعات از سال 82 شروع شد. در تاریخ 5 شهریور 82، مریخ رکوردی تاریخی زد و به نزدیک ترین فاصله‌اش با زمین رسید. اگر چه در آن زمان هم این فاصله به اندازه‌ای نبود که زمین دو ماه داشته باشد، اما این رویداد برای ستاره شناسان و اهالی نجوم خبر مهمی به شمار می رفت.

سپیده شعرباف از اعضای ماهنامه‌ی نجوم در یادداشت خود پیرامون این موضوع نوشته است: با پررنگ‌شدن این خبر در محافل عمومی، عنوانی هم در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد که این سیاره به اندازه‌ی ماه بزرگ خواهد شد؛ در حالی که در آن زمان مریخ فقط از دریچه‌ی تلسکوپ کمی بزرگ‌تر از پیش و به بزرگی یکی از "دهانه‌های برخوردی ماه" دیده می‌شد و نه چیزی بیش از این! بااین‌حال همچنان هر سال پنجم شهریور شایعه‌ی بزرگ‌شدن مریخ و ظهور دو ماه در آسمان در فضای مجازی قوت می‌گیرد.



حقیقت چیست؟


احسان مهرجو، مدرس ستاره شناسی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: دو جرم که در مدار بیضی وارشان به دور یک جرم دیگر در گردش هستند، در لحظاتی به یکدیگر نزدیک و در زمانی دیگر از هم دور می‌شوند که در مورد زمین و مریخ، در چنین حالتی ممکن است مریخ تنها چند درصد پرنور تر دیده شود.

این کارشناس ستاره شناسی اضافه کرد: قطر واقعی مریخ تقریبا 2 برابر قطر ماه است اما در عوض، فاصله‌ی آن از زمین حدود 75 میلیون کیلومتر، یعنی 20 برابر دورتر از ماه است. در این وضعیت حتی در بهترین شرایط هم ماه بیش از 50 برابر بزرگتر از مریخ دیده می‌شود.
 
پیشتر نیز علی ابراهیمی سراجی، ستاره شناس و عضو تحریریه ماهنامه نجوم ضمن تکذیب این شایعه به خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: پرنور شدن سیارات و قرار گیری آنها در مقابله به مدت زمانی نیاز دارد تا سیاره مدار خود به دور خورشید را طی کند و برای مریخ حدود 2 سال به طول می‌انجامد.

وی تصریح کرد: آخرین مقابله‌ی مریخ، اوایل سال 93 بود که از آن پس مریخ در حال خروج از مقابله و کم نور شدن است. زمان مقابله بعدی نیز برای سال 2016 پیش‌بینی شده است.
 
این کارشناس نجوم اضافه کرد: رصد سیارات و رویداد ‌هایی از این دست، به یک یا چند شهر خاص محدود نمی‌شود و علاقه مندان با مراجعه به نقشه‌های آسمان می‌توانند هر شب تعدادی از سیارات را در آسمان پیدا کنند.
 
اما اگر علاقه مند به مشاهده‌ی سیارات و رصد آسمان هستید، می‌توانید تا پایان شهریور ماه، هر شب پس از غروب خورشید در کنار برج میلاد حاضر شده و در کنار کارشناسان نجوم با استفاده از تلسکوپ به رصد سیارات و اجرام قابل رویت در آسمان بپردازید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار