به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تاکنون 120 هزار هکتار از جنگل های زاگرس در این استان به خشکیدگی دچار شده اند

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛حسین سلیمانی مساحت جنگل های زاگرس در استان کرمانشاه را 527 هزار هکتار دانست و گفت: بر اساس تحقیقات و کارهای میدانی که انجام گرفته تاکنون 120 هزار هکتار از جنگل های استان به خشکیدگی دچار شده اند.

وی افزود: میزان خشکیدگی جنگل های زاگرس در این استان از تراکم 20 تا 70 درصد متغیر است.

سلیمانی با بیان اینکه خشکیدگی بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار از مجموع شش میلیون هکتار جنگل های زاگرس را در هشت استان درگیر کرده، گفت: تراکم این درگیری از 25 درصد تا 70 درصد متغیر است.

وی در ادامه از خشکیدگی جنگل های زاگرس به عنوان یکی از مسائل با اهمیت یاد کرد و گفت: خشکیدگی همه جنگل های زاگرس را تهدید می کند  و نمی توان گفت که فقط جنگل های بلوط در معرض این مشکل قرار گرفته اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه سه عامل را در خشکیدگی جنگل های زاگرس اثر گذار دانست و گفت: آفت لورانتوس، یک نوع بیماری قارچی(قارچ ذغالی بلوط) و آفت سوسک چوبخوار اصلی ترین عواملی هستند که خشکیدگی و زوال جنگل های زاگرس را به دنبال دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون گروه های مختلف علمی و دانشمندانی از کشور های مختلف جهت بررسی خشکیدگی بلوط از منابع طبیعی استان بازدید کرده اند، گفت: هنوز علت اصلی خشکیدگی جنگل های زاگرس مشخص نشده است .

وی افزود: اغلب کارشناسان جنگل های زاگرس را ضعیف شده می دانند و معتقدند درختان زاگرس ضعیف شده اند و خشکسالی های پی در پی مشکلات تغذیه ای را برای این جنگل ها ایجاد کرده اند./ش/ن

 

برچسب ها: کرمانشاه ، خشکسالی ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.