معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی گفت: جمهوری اسلامی ايران تا دو سال آينده در زمينه ساخت داخل توربين‌های 2.5 مگاواتی به خودکفايی می‌رسد.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، هوشنگ فلاحتيان در حاشيه برگزاري دهمين همايش بين‌المللي انرژي در پژوهشگاه نيرو، با بيان اينکه راهبرد جديد وزارت نيرو و صنعت برق کشور خودکفايي در عرصه ساخت نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي است، گفت: به‌تدريج از نيمه سال آينده تصميم داريم تا ساخت توربين‌هاي بادي 2.5 مگاواتي را در داخل کشور آغاز کنيم و تا دو سال آينده در زمينه ساخت توربين‌هاي 2.5 مگاواتي در داخل کشور به خودکفايي خواهيم رسيد.

وي درباره شايعه توقف عمليات اجرايي نيروگاه بادي کهک قزوين، گفت: عمليات اجرايي نيروگاه کهک قزوين هيچ‌گونه توقفي نخواهد داشت و در دو هفته گذشته با حضور وزير نيرو، هشت واحد 2.5 مگاواتي به ظرفيت 20 مگاوات در اين منطقه به بهره‌برداري رسيد و در همان منطقه برنامه‌ريزي شده است تا بيش از 100 مگاوات ظرفيت نيروگاهي بادي احداث شود.

وي ادامه داد: در مناطق ديگري مثل منطقه خواف در خراسان نيز موافقت‌نامه صادر شده است و سرمايه‌گذاران را براي دريافت تسهيلات به بانک‌هاي عامل و صندوق توسعه ملي معرفي کرده‌ايم.

وي درباره استقبال مردم از تجهيزات انرژي خورشيدي، گفت: براي استفاده مردم از انرژي فتوولتائيک و بهره‌مندي مردم از انرژي خورشيدي، چند راهکار ارايه داديم؛ نخست اينکه عوارض 30 ريالي به‌ازاي هر کيلووات‌ساعت براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي از سال 92 تعريف شده است و منابع حاصل از آن به توسعه نيروگاه‌هاي برق تجديدپذير و توسعه برق روستايي تخصيص پيدا مي‌کند که از سال گذشته تاکنون شمار زيادي از مساجد و مدارس کشور را بدون دريافت هيچ وجهي به انرژي خورشيدي تجهيز کرديم تا نسبت به فرهنگ‌سازي عمومي در اين زمينه گام بلندي برداشته شود.

معاون وزير نيرو ادامه داد: رويکرد ديگر وزارت نيرو اين است که درصورت ابراز تمايل شهروندان به استفاده از انرژي خورشيدي، وزارت نيرو مبلغ 50 ميليون ريال به‌عنوان تسهيلات بلاعوض براي خريد تجهيزات منصوبه به متقاضيان پرداخت خواهد کرد.

وي ابراز اميدواري کرد: به‌زودي شاهد نصب تجهيزات و پنل‌هاي خورشيدي بر روي بام تمام خانه‌هاي ايراني باشيم.

فلاحتيان اضافه کرد: تا پيش از سال 92 حداکثر 220 مگاوات نيروگاه خورشيدي و بادي و زيست‌توده در کشور داشتيم و با برنامه‌ريزي و انعقاد قرارداد با بخش خصوصي در بخش انرژي‌هاي خورشيدي و بادي، اين ميزان به 945 مگاوات افزايش مي‌يابد که نخستين بسته آن نيروگاه کهک قزوين بود.

وي ادامه داد: از ابتداي سال 92 تاکنون در بيش از 2500 نقطه در کشور به نصب سلول‌هاي خورشيدي اقدام کرده‌ايم و انتظار مي‌رود تا پايان امسال در 2000 نقطه ديگر نيز سلول‌هاي خورشيدي نصب شود.

وي درباره احداث نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي نيز گفت: تا پايان امسال‌ معادل 2000 مگاوات عمليات اجرايي نيروگاه سيکل ترکيبي جديد آغاز مي‌شود.

معاون وزير نيرو تصريح کرد: تا پايان سال 93 معادل يک‌هفتم ظرفيت منصوبه کشور عمليات احداث نيروگاه جديد آغاز مي‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار