در سال جاری صورت می‌گیرد

پرداخت بیش از 31 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط صندوق‌های غیردولتی به بخش کشاورزی

عبدالکریم رجبی اردکانی گفت: صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با سرمایه‌ای در حدود 869 میلیارد و 327 میلیون ریال در مجموع 84 صندوق که تا پایان تیر ماه سال‌جاری بیش از 31 هزار میلیارد ریال توسط صندوق‌های غیردولتی به سهامداران این صندوق بخش کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالکریم رجبی اردکانیوی، رئیس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزود: ‌تاکنون 19 هزار و 37 فرد حقیقی، 1827 فرد مستقل و 6604 تشکل عضو صندوق‌‌های غیردولتی حمایت از بخش کشاورزی هستند که در پنج ماهه اول امسال نیز 977 فرد حقیقی ، 5 فرد مستقل و 162 تشکل عضو صندوق های غیر دولتی شده‌اند که نسبت با مدت مشابه سال 91 تعداد تشکل‌ها 12 درصد، تعداد افراد حقیقی 5.6 درصد و افراد مستقل 0.2 درصد رشد داشته که این صندوق شامل 31 صندوق استانی، یک منطقه‌ای،‌ شش صندوق تخصصی و ملی، 36 شهرستانی و 10 صندوق زنان است.

وی با بیان اینکه بیش از 47 شهرستان و دو استان مازندران و استان فارس برای ایجاد صندوق‌های غیردولتی در شهرستان‌های خود درخواست داده‌اند تصریح کرد: طرح‌های تأسیس صندوق شهرستان‌های خرمشهر، آبادان، شیروان، بجنورد، باروت و چابهار به تصویب رسیده و جلسات توجیهی 12 شهرستان برگزار و پنج شهرستان در حال تدوین طرح خود هستند.

رضوی اردکانی با بیان اینکه در رتبه‌بندی صندوق‌ها از لحاظ سرمایه، صندوق غیر دولتی،‌ حمایت از تولیدات دامپروری و دامی با سرمایه‌ای بالغ بر یک هزار و 278 میلیارد ریال در رتبه نخست است اضافه کرد: صندوق خوزستان با سرمایه‌ای در حدود 527 میلیارد ریال و اصفهان با سرمایه‌ای بالغ بر 344 میلیارد ریال به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم هستند.

وی همچنین به حمایت مالی و اعتباری صندوق‌های غیر دولتی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه در مجموع 2 هزار و 963 میلیارد ریال برای تأمین نهاده‌های دامی، باغی و سایر نهاده‌های مورد نیاز بهره‌برداران و تولیدکنندگان عضو این صندوق‌‌ها ارائه شده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: در سال 92 با پرداخت 197 میلیارد و 880 میلیون ریال تسهیلات در استان‌‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر، در راستای تکمیل زنجیره تولیدمیگوی پرورشی از 107 تشکل پرورش دهنده میگو و هزار و 940 هکتار مزرعه پرورشی حمایت لازم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته پرداخت بالغ بر 163 میلیارد ریال تسهیلات در راستای سیاست‌های تکمیل زنجیره تولید در 9 استان بابت حمایت از تولید بذر گواهی شده اقدام شد اظهار داشت: در سال 92 نیز در راستای حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر فعالیت اثربخشی صورت دادند که طی آن با پرداخت تسهیلات 173 میلیارد ریالی برای خرید دام و تأمین علوفه و هزینه‌های جاری پرواربندی برای دو دوره در سال این کار در پنج استان رونق گرفت همچنین با پرداخت تسهیلات 114 میلیاردی در پنج استان بابت تأمین کد شیمایی مورد نیاز و توزیع بین کشاورزان منطقه حمایت شد. همچنین این امر بیانگر روند رشد قابل توجه توسعه تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی است.

رضوی اردکانی همچنین درباره عملکرد صندوق حمایت از توسه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در عاملیت اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال 90 گفت: از محل اعتبارات این سال مجموعا بیش از 5 هزار و 600 طرح در کار گروه‌های اعتباری به مبلغ بیش از 12 هزار میلیارد ریال به تصویب رسید از این تعداد 4200 طرح به مبلغ 6400 میلیارد ریال مراحل انعقاد قرارداد را طی کرده و به مرحله پرداخت تسهیلات رسیده‌اند. از محل اعتبارات سال 91 نیز به 255 طرح، به ارزش 3 هزار و 216 میلیارد ریال قرارداد منعقد و پرداخت شده و از اعتبارات سال 92 که در ماه‌های پایانی آن سال ابلاغ شد، 217 طرح به ارزش 1512 میلیارد ریال به صندوق  توسعه ملی معرفی شد و از این تعداد با 37 طرح به مبلغ 229 میلیارد ریال مورد موافقت قرار گرفته است.
 
رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تصریح کرد: اعتبار مصوب شرکت مادر تخصصی براساس قانون بودجه سال 93، 7 هزار و 800 میلیارد ریال است که نسبت به بودجه مصوب سال گذشته 71 درصد رشد داشته است و این امر بیانگر حمایت ارزشمند مسئولان از عملکرد فعالان صندوق‌های غیر دولتی است. همچنین در 5 ماهه اول سال 93 میزان واریزی به صندوق‌های غیر دولتی از محل عاملیت‌ها یک هزارو 628 میلیارد و 352 میلیون ریال بوده که یک هزارو 503 میلیارد و 825 میلیون ریال متعلق به عاملیت آبیاری تحت فشار است.

رضوی اردکانی افزود: از محل اعتبار ماده 12 قنون وزرات جهاد کشاورزی نیز از بود تاسیس شرکت مادر تخصصی تا پایان مردادماه جاری، سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها 341 ملک به ارزش حدود 944 میلیارد ریال به‌فروش رسانده و به خزانه واریز کردند که خزانه نیز حدود 678 میلیارد ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی به شرکت مادر تخصصی پرداخت کرده که عیناً برای تششکیل افزایش سرمایه صندوق‌های غیر دولتی پرداخت شده و در 5 ماهه اول امسال نیز، 100 میلیارد ریال نیز بایت فروش املاک مازاد جعاد کشاورزی استانها تحصیل و به حساب خزانه واریز شده است.

وی همچنین از تعداد مجامع برگزاری شده صندوق‌های غیر دولتی شرکت مادر تخصصی نیز گفت: از ابتدای تاسیس تا پایان مرداد ماه سال جاری یک هزار و 315 نوبت مجامع عمومی موسس، عادی و فوق‌العاده برگزار شده که در 5 ماهه اول سال 93 از این تعداد در مجموع 83 مجمع عمومی مرکب از 62 مجمع عادی، 18 مجمع فوق‌العاده و 3 مجمع عادی به‌طور فوق العاده برگزار شده که هدف اصلی آن اجرای صحیح قوانین در مجامع، تحقق سیاست‌های کلان دولت در بخش کشاورزی و نیز پاسداری حقوق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار